سیامک قاسمی:اینطور نیست که فردا ناگهان تحریم‌ها می‌رود و خسارتها جبران می‌شود/10تا 15 سال آینده مشکل آب خواهیم داشت

یک کارشناس اقتصادی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: از زمانی که در دولت اوباما تصمیم گرفته شد شاکله تحریمها درباره ایران تفاوت پیدا کند و ما در دهه سیاه 90 دو دوره تحریم ها را تجربه کردیم که اثرات آن روی شاخص ها و آمارها نشان می دهد. اثراتش به این زودیها از بین نمی رود. کشوری که دو دهه رشد اقتصادی صفر داشته و دو جهش بسیار بزرگ تورمی داشته است به سادگی از اقتصاد ایران می رود. اینطور نیست که فردا ناگهان تحریمها می رود و خسارتها جبران می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیامک قاسمی کارشناس اقتصادی در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع بحث مذاکره وین؛ایا توافق نزدیک است؟ گفت:
از منظر اقتصادی تحریمهای جدی در مذاکرات وین دنبال می شود. تحریمهای جانبی مانند سیاسی و افراد برای مسایل اقتصادی اهمیتی ندارد.به نظر می رسد ما در ایران خیلی خوشبینانه نگاه می کنیم. بعید است در مذاکرات وین به جایی برسیم که تحریمهای نفتی برداشته می شود و ما بتوانیم به هر جا خواستیم نفت بدهیم.

قاسمی با تاکید به اینکه امید به رفع تحریم های اصلی ندارد بیان کرد: در حوزه بانکی هم اینطور است. موضوعی که اقتصاد ایران را به این روز انداخته است، در دو حوزه انرژی و بانکی است. خوشبینی زیادی در جامعه است که خیلی سریع همه تحریمهای نفتی و بانکی برداشته می شود. من فکر می کنم فضای گام به گام را داریم و زمان زیادی را باید در مذاکره قرار دهیم.
این کارشناس اقتصای با اشاره به مذاکرات وین ادامه داد: باید دید موضوعات دیگری در مذاکرات وجود دارد یا نه. این که تحریمها چه بلایی در اقتصاد ایران آورده، کمتر پرداخته می شود. بیشتر از نگاه سیاسی تحریم ها دنبال می شود. تحریم ها بلای سختی سر ایران آورده است. از زمانی که در دولت اوباما تصمیم گرفته شد شاکله تحریمها درباره ایران تفاوت پیدا کند و ما در دهه سیاه 90 دو دوره تحریم ها را تجربه کردیم که اثرات آن روی شاخص ها و آمارها نشان می دهد. اثراتش به این زودیها از بین نمی رود. کشوری که دو دهه رشد اقتصادی صفر داشته و دو جهش بسیار بزرگ تورمی داشته است به سادگی از اقتصاد ایران می رود. اینطور نیست که فردا ناگهان تحریمها می رود و خسارتها جبران می شود. اصلا اینطور نیست. بعضا 10 تا 15 سال طول می کشد تا مشکلات اقتصاد حل شود. اگر رشد اقتصادی ما ادامه می یافت کیک اقتصاد ایران دو برابر الان می شد. اقتصاد 300 میلیارد دلاری داشتیم.
قاسمی با تاکید بر بلای تحریم ها بر سر ایران به روابط ایران با جهان اشاره کرد و گفت: ما در مناسبات بین الملل خود، می بینیم که جمع بندی آمریکا درباره حوزه انرژی خلیج فارس کم شده و به نظر می رسد آمریکا تصمیم بر سبک سازی حضور خود در خلیج فارس دارد و به سمت چین دارد میرود. الان ما در جهان دوقطبی نیستیم. آمریکا با چین چالش دارد ولی مانند چالش شوروی و آمریکا در دوران جنگ سرد نیست. آمریکا و چین به شدت با همدیگر تنیده شده اند.
موضوع آخر این است که مشکلات اقتصادی ما بسیار مهم و دارای اولویت است. رویترز گزارش داده است 10 تا 15 سال آینده در آب به شدت به مشکل برمی خوریم. نباید در دوگانه سیاست بازی و دیپلماسی و میدان بیفتیم. مشکلات ما جای دیگری است. محیط زیست و بحران آب را بسیار مشکل داریم.

مشروح این بحث به زودی منتشر خواهد شد

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محفوظ IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 1
    بله آقای کارشناس ! با وضعیتی که دولت ما دارد و مسئولین و دولتمردانی که فقط به غارت بیت المال و از بین بردن منابع و ذخائر کشور می اندیشند و ذره ای به فکر آینده این کشور نیستند، خوب معلوم است که تا الان هم مردم کشورمان شانس آورده اند که وضعیت از این بد تر نشده است.
  • محمد IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    آره قشنگ همیطور روحیه بده به خودتون
  • DE ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    19 4
    برخی تو دلشو عروسی بوده از تحریم ها علیه ایران و الانم خدا خدا می کنن لغو نشه
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    شما یه کارشناس یا مسئول ایرانیو نشون من بده که آیه یاس نباشه ؟؟!!
  • مسعود IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 1
    آقای قاسمی کاملا مشخصه که شما از اون دسته هستید که دوست دارید ملت در همین وضعیت و چه بسا بدتر بمانند تا امثال شما دزد های کثیف بتوانید از آب گل آلود دلار صید کنید در هیچ دوره‌ای چنین وضعیتی نداشتیم و حتی یک بچه 5 ساله می‌داند با برداشته شدن تحریم‌ها در کمتر از یک سال تمام قیمت‌ها پایین می آید ولی این به نفع شما غارتگران نیست.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 17
    هم چنانکه ناگهانی در قلب راکتور اتمی بتن ریخته شد ناگهانی هم باید تحریمها برداشته شود.بس است دیگر‌ ذلت تا کی؟
  • محمد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    واقعا که خیلی بدبین هستین پس به نظرتون باهیچ کشوری رابطه نداشته باشیم چه طور است؟ حداقل میدانیم چه کسایی برای مملکتمان دارند تلاش میکنند پس اینقدر ایه یاس نخون.
  • محسن IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    کلا ما مشکل داریم .این مشکلا کی حل میشه
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    تا شما مدیران ناکارآمد هستید ما کلا مشکل خواهیم داشت یک رئیس جمهورچهارسال به قدرت می رسه وضعیت کشورش روعوض می کنه شما از الان میگی تا پانزده سال مشک خواهیم داشت برورد کازت بگذار کسی که می تونه بیاد کارکنه
  • ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    کارشناسانی همچون شماها این مملکت را به این روز انداخته اند وقتی تحریم میشه راحت و ثانیه ای قیمت بالا میره ولی در رفع تحریم زمان میخواهید تا چیزهای را که احتکار کردید بفروشید تحریم چه ربطی به بی آبی داره کارسناس مهندس
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    10 5
    حرف های مفت نزن تا حالا دوم پیش بینیتان درست از اب در ا مده فاز منفتون همیشه مشکل سازه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    18 8
    خائنهایی مملکت روبه این روزانداختن.وقتی ماخودمان نمیخواهیم تحریمهابرداشته شودپس نمیشود.اون هم به خاطرخائنینی که ایران رامیخواهندویران کنن که کردند
  • حسین IT ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    نه عزیزم نگران نباش مادیگه درسمون روحفظیم . هراتفاقی بیفته سودی به حال مردم ایران نداره . دیگه یادگرفتن این جمله اینقداهم سخت نیست
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 35
    اگر ایران ده تا ازاین اقتصاد دانها داشته باشه گل وبلبل میشه دیگه احتیاج به دشمن شایعاتی نداره ای ولاه اقای قاسمی این جور اب پاکی رو دست مردم میریزن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    15 5
    اقایون اقتصاد دانها این حرفهایی که شماها میزنید یک بچه مدرسه ای هم میدونه شماها بفرمایید چاره کار چیست اقتصادو شما باید درست کنید نه فقط حرف بزنید
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    6 27
    ازکجا به نکجا آباد رسید، از تحریم به بحران آب! یکی نیست بگه کار شناس محترم بزار اول تحریم‌ها برداشتهبشه یکم مردم نفس بکشن، بحران آب پیشکشت، واسه آب خدا کریمه دیدی یه روزه اونقدر بارید که معادلات تورو بهم زد
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      برجام اصلی چند روز بارید که اینطور سرمست از برجام پوشالی شدی
    • US ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      باران نباید یک شبه بیاد چون جذب نمیشه و سل میاد و فایده ای نداره باران باید متناوب بیاد
  • کارگر IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    اقای قاسمی مردم دارند امیدوار میشوند که بلکه تحریم ها برداشته شود وملت نفس راحتی بکشند.انوقت یکی مثل شما دارید با حرف هایتان مردم را نا امید تر وناراحت میکنید.وعده 10 تا 15 سال میدهید.واین گفته شما درست نیست واب اصلا چه ربطی به تحریم دارد که شما ربطش میدهید،که مردم را عصبانی کنید از زحماتی که دارند برای برداشتن تحریمها میکشند.شما تا به حال کجا بودید.که حالا سر از اب در اوردید.؟..
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    نفرین بر کسانیکه با ندانم کاریشان این بلا را سر ملت آوردند والان هم ملت را بدهکار خود میدانند
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    بااگراگرکردن وک امنیتی اشتباه است کاردرست نمیشودکشورداری مردمیدان میخواهد
  • ایلیا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 0
    اون دفعه هم همین رو گفتید ......پنچ سال شد تحریمی برداشته نشد
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 0
    به والله قسم ، اگر همه تحریم ها یک جا لغو بشه و همین الان ده تا هواپیما دلار به ایران منتقل بشه و تمام کشور ها از همین لحظه با ایران مراودات تجاری شو رو شروع کنند ، باز هم یه عده ای خونخوار و کاسب تحریم ، هستند که نمیگزارند این وضعیت تغییر کنه و وضع بهتر بشه یا چیزی ارزون بشه . مشکلات ، ده درصدش از تحریم هاست و نود درصدش داخلیه .
  • محمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 0
    بزم نمیر بهار میاد خربزه و خیار میاد. تا ده پازده سال دیگه کی مرده کی زنده
  • GB ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 0
    این کارشناس پسر وزیرنفت نیست؟؟
  • ناشناس CA ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 0
    علاقه زیادی به منفی بافی دارییا دست بردار از نا امیدی
  • غفور IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    4 0
    خوب شد گفتی جناب میرفندرسکی به معلومات ما اضافه کردی!!! وگرنه ما هرگز چنین چیزهایی را نمی دانستیم!!!
  • هم میهنی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 0
    اطمینان داشته باشید مشکلات این مملکت حل نخواهد شد.چه با تحریم چه بدون تحریم.تجربه نشان داده دولتهایی که تاکنون سرکارآمدند کشور روزبروز به عقب رفته وکسانی هم که درآینده خواهند آمد بیشتربه عقب خواهیم رفت .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    3 0
    برین با اون نظرات مسخره تون