بحث داغ کارشناسان درباره قدرت نظامی ایران؛طلایی:قدرت نظامی،تثبیت قدرت اقتصادی است/زیباکلام:پس چرا شاه رو سرکوب کردید؟

کارشناسان اقتصادی و سیاست خارجی و داخلی در بحث داغ کلاب هاوس خبرآنلاین، با موضوع «مذاکرت داغ وین؛آیا توافق نزدیک است؟» درباره قدرت نظامی ایران بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرآنلاین، حسین سلاح‌ورزی(رئیس اتاق بازرگانی لرستان) با شرکت در این بحث گفت: معتقدم برای دیدن اینکه توافق چقدر در دسترس است باید دید طرفین چقدر به نقطه تصمیم برای توافق رسیده اند. از نظر آمریکا به نظر می رسد همین که بایدن و دموکراتها از قبل وعده بازگشت به برجام را داده بودند از سوی دیگر موضوعات داخلی آمریکا و تمرکز روی چین، شرایطی را به وجود آورده که بخواهند درباره ایران فراغ بال بیشتری داشته باشند و آمادگی برای تفاهم دارد.

وی افزود: درباره ایران هم معتقدم از منظر سیاست خارجی به جایی رسیده ایم سیاست خارجی ما دهها سال نتوانست کاری کند و باعث نزدیکی اعراب و اسراییل شود، ما باعث شدیم این دو دشمن قدیمی با همدیگر منسجم شوند.از همه مهمتر دلیلی که باعث شد ایران به صورت جدی دنبال تفاهم باشد مشکلات اقتصادی داخلی است. شرایط و بحرانهای گوناگون ناشی از کمبود درآمد نفتی و عدم امکان آوردن درآمد نفتی به کشور باعث می شود تفاهم را نزدیک ببینیم.

فربد طلایی نیز گفت: توسعه اقتصادی ایران مختل شده و سیاستهای اقتصادی قابل اجرا نیست. بارها گفته ام در منطقه ما اساس قدرت، قدرت نظامی است. اگر موفق نشویم قدرت نظامی خود را در منطقه تثبیت کنیم و این تثبیت برای کشورهایی که برای ما مشکل درست می کنید مجسم نشود، قدرت اقتصادی ما فایده ای ندارد.جمهوری اسلامی با شعارهای انقلابی سر کار آمده است و دشمنانی پیدا کرده ولی هیچ دشمنی ای بدی نیست. مسئله این است که تمام دعوا در دنیا سر قدرت است. اگر شما فاکتور قدرت را در نظر نگیرید و ماموریت ملی ایرانیان برای تثبیت قدرت نظامی به نتیجه نرسد، هیچ مذاکره ای  بدون ضمانت اجرایی به نتیجه نمی رسد.اگر دقت کنید پاکستان و عربستان افراطی می توانند هسته ای باشند و هر جنایتی انجام دهند و هرگز مورد تعرض آمریکا نیستند. ایران قدرتی مستقل است و عمدتا مورد جنگ قرار گرفته است. جنگ 8 ساله را فراموش نکرده ایم ولی چون دیگر امکان جنگ نظامی وجود ندارد، جنگ اقتصادی را آغاز کرده اند. آنها به دنبال نابودسازی کشور ما هستند.

سیامک قاسمی در پاسخ به فربد طلایی گفت: ملاک قدرت، قدرت نظامی دیگر نیست. بلکه GDP و در هم تنیدگی در اقتصاد جهانی است. امروز اگر چین، چین شده به واسطه قدرت نظامی نیست. بلکه رشد اقتصادی 12 تا 16 درصد رشد اقتصادی طی دو دهه است. شما مسئله اقتصادی را در دنیا نمی پذیرید و بعد می رویم به سمت قدرت نظامی. یک جمله را یک نماینده مجلس گفته بود که خیلی خوب دیدگاه شما را تصویر می کند، او گفت ما یک دشمن نداریم و آن هم اقتصاد است.وقتی شما هژمونی اقتصاد را نپذیرید مجبورید از جای دیگر هزینه بپردازید.

مهدی مطهرنیا نیز در پاسخ به بحث های بالا گفت: با سخنان آقای سیامک قاسمی و مهدی نصیری بسیار موافقم. ما دچار 10 عرصه بحران بزرگ هستیم. از امنیت و ارزشها گرفته تا نیروی انسانی و حقوقی درگیر بحرانهای هزارتو هستند. ما تصلب در مواضع و تساهل در هنگام فشار داریم. تحلیلگران ما را می بینند و میدان و هم مذاکره را زیرنظر دارند و حیات اجتماعی را رصد می کنند. آنها می بینند تصلب در مواضع ماست و تساهل هنگامه فشار داریم.هیچ قدرت دیگری در جهان نمی پذیرد هر روز به او ناسزا بگویید و در عرصه بین المللی مواضع جدایی داشته باشید. من نمی گویم چه کسی حق و چه کسی باطل است. در عرصه اقدام ما هزینه های زیادی برای تصلب در مواضع دادیم. به موقع در مواقع مشخص نتوانستیم نرمش داشته باشیم.برخی مذاکره را مقدس می شمارند و رسیدن به یک تفاهم را و طرف دیگر رودررویی را می پسندند. تا این دوگانگی‌ها هست مردم نمی توانند از مذاکره بهره ببرند. به نظر می رسد مردم راه خود را می روند و جداشدن مردم از این مسیر، خروجی های بسیار جدی برای ایران آینده دارد.

کارشناس دیگری با شرکت در این بحث گفت: آمریکایی به شدت مصر هستند این بار به ایران امتیاز بدهد. الان ما هیچ اقدامی انجام نمی دهیم. چرا تبادل زندانیان که می تواند خیلی موثر باشد انجام نمی شود. الان آمریکایی ها باید مذاکرات را طولانی کنند تا فضا آماده شود. اگر ما بگوییم پادمان را خارج می شویم، دوربین های نظارتی را خاموش می کنیم، مسیر بعدی جنگ است. برای همین فکر می کنم مسیری که آغاز شده باید حتما به توافق برسد و یک برجام داشته باشیم. سیاست آمریکا چندجانبه گرایی است و به نظر می رسد این مذاکرات را پشت سر می گذاریم و تحریمها لغو می شود.

صادق زیباکلام در پاسخ به بحث بالا گفت: از آقای طلایی و دیگران سئوال دارم که اگر اینقدر نظامی گری راه نجات کشور است چرا شاه را سرکوب کردید؟ بزرگترین گناه شاه این بود که نظامی گری داشت.

طلایی در ادامه گفت: این شما بودید که انقلاب کردید نه ما! شما استاد من هستید من سیاست را از شما آموختم. همسن فرزند شما هستم. تمام دوران بچگی منتظر بودم پدر نظامی ام را در جنگ شهید ببینم. این که توفیق داشتم در انگلستان درس بخوانم و با استراتژیستهای بزرگ زنده دنیا کار کنم، آنها می گفتند ایران باید مشکل نظامی خود را حل کند چون در خاورمیانه است.

>>> مشروح این بحث داغ را بخوانید:
خبرآنلاین-در-کلاب-هاوس-با۶-هزار-نفر-و-بدون">بحث داغ کارشناسان سیاسی و سیاست خارجی درباره مذاکرات وین در کلاب‌هاوس

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510908

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    12 5
    اگر قدرت نظامی تثبیت کننده قدرت اقتصادی هست که الان کره شمالی باید یکی از قطب های اقتصادی دنیا می بود ! شوروی دچار فروپاشی نمیشد ! پاکستان بزرگترین اقتصاد دنیا می بود ! ادامه بدم جناب طلایی یا هنوز نون تو نفهمیدن هست ؟
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      5 1
      کره جنوبی با اقتدار اقتصادیش دارد در آسیا آقایی میکند ولی کره شمالی با به اصطلاح اقتدار نظامیش نمیتواند حتی مردمش،را اداره کند
  • NL ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    یک مطلب دیگه اینکه شما با قدرت اقتصادی و تخصیص بودجه بیشتر به بخش نظامی و تحقیقاتی باعث میشی از بعد نظامی رشد سریعتر و بهتری داشته باشی . چین و ژاپن و آلمان و ... بخاطر قدرت اقتصادی و تاثیرگذاریشون در اقتصاد دنیا در حال حاضر یک ابر قدرت محسوب میشن. شما فقط بودجه ارتش آمریکا رو با بودجه ارتش ایران مقایسه کن ! در اینکه بخش نظامی ما پیشرفت کرده شکی نیست ولی اگر از لحاظ اقتصادی قدرتمند بودیم این پیشرفت هزار برابر بود . باید اونجایی رو که به شما مدرک داده درش رو گل گرفت !
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    7 1
    دستهای قدرتمند را به بدن نحیف پیوند زدن انگار بادکنک باد کرده ای با امتیاز دادن به روسیه چین این سالها ترکیه و الان ونزوئلا یمنی‌ها عراقی‌ها.... میخواهی قدرتمند و سرآمد شوی و فاکتور نظامیت بزند بیرون تو ایرانی هستی و بیگانه دوستت ندارند با تقسیم بندی‌های خیالی در کنج عزلت بباد رفتن سرمایه ها را می‌بینی و نمی‌اندیشی آخرسر آدرس رفع مشکلات همه دنیا و آن بالایی‌های کبیر عتیقه آمریکا است خوددانی
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    17 15
    یکی به این زیبا کلام بگه مگه شاه قدرت نظامی داشت یه اسباب بازی بود دست امریکا
  • Shhram IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    8 6
    معیشت مردم از همه اینا مهمتره... سلاح برا ملت نون آب نمیشه.
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    طلایی در ادامه گفت: این شما بودید که انقلاب کردید نه ما! تمام دوران بچگی منتظر بودم پدر نظامی ام را در جنگ شهید ببینم. این که توفیق داشتم در انگلستان درس بخوانم و با استراتژیستهای بزرگ زنده دنیا کار کنم، آنها می گفتند ایران باید مشکل نظامی خود را حل کند چون در خاورمیانه است. این دیگه آخرت سفسطه و به اصطلاح بالا رفتن از نردبان بود!! یک: افراد همسن پدرت انقلاب کردند؟ باشه!‌نظر خودت رو بگو! تو که داری با قطعیت ازشون دفاع میکنی چرا موقع پاسخگویی میگی من نبودم.! اگه نبودی و تاییدشون هم نمیکنی پس ساکت باش!! دو: آرزو داشتی پدر نظامیت شهید بشه؟؟؟ (قضاوت با مخاطبان) سه: چه شد که شمایی که آرزوی شهادت پدر را داشتی برای تحصیل به دانشگاه استعمار پیری که هر روز مرگش را فریاد میزدی رفتی؟؟!! چهار: با چه رانتی رفتی؟ نگو که خودشان ازت دعوت کردند!! پنج: بزرگترین استراتژیستهای زنده دنیا! منتظرت بودند تا آموزش را شروع کنند؟؟ شش: در جبهه مقابل بحث، یکی با همین مشخصات تو وجود داشت به راحتی برچسب «نفوذ» بهش میخورد!! هفت: به قول یه بنده خدایی نفوذی اونیکه از همه بیشتر داد میزنه و رگ گردنش کلفت تره!!
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    4 1
    یعنی به حرفهای کوته بینانه زیبا کلام تعجب نیست ، که قدرت وابسته و قدرت مستقل یعنی چی که میگه پس چرا رژیم قبل را که قدرت نظامی بود برکنارش کردید؟
  • کشوری که یکصدا نباشد از این بهتر نیست IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    شما مسائل بین خودتون رو نمیتونید حل کنید چطور میخاهید با دنیا مذاکره کنید
  • فرزاد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    طلایی آرزو داشتی باباتو شهید ببینی؟ بتو چی باید گفت ؟ خدا داند و بس
  • مهدی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 1
    می خواهیم کشوری مثل کره شمالی باشیم اما بارنگ و لعاب مذهبی3
  • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    7 0
    واقعا تحلیل خائنانه ای بود.
  • حیدر IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    اینها ببخشید همه شعر است.کشوری مثل کره شمالی هم قدرت نظامی دارد اما بدرد چه میخورد؟این آقایان که فقط از قدرت نظامی صحبت میکنند یا کم سوادند یا اینکه منفعت آنها در دشمن تراشی است که اینچنین هم بوده است.قدرت نظامی و اقتصادی و......همه با هم باید قدرتمند باشند.
  • سیدمحسن افشارزاده IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    4 1
    جناب آقای زیبا کلام در تعجبم که شما آنقدر خودتان را فردی فکور و صاحب نظر میدانید، اما قادر نیستید که به این درک برسید که داشتن سلاح برای امنیت یک مملکت تنها شرط لازم است ولی به تنهایی کفایت نمی کند، مطلوبیت داشتن سلاح برای تامین امنیت این است که سلاح خوب در دست فرد خوب باشد، بعبارت دیگر تفاوت بسیاری است بین اینکه سلاح در دست کسی باشد که سرسپرده دشمن باشد یا سرسپرده مصالح مملکتش. برایتان متاسفم.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    6 5
    قدرت خدا قدرت سربازان گمنام امام زمانه همینطوره خداخرمشهرراآزادکرددرودبرسپاه وارتش
    • مهدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      واقعا انقدر نمی فهمی که سلاح دست چه کسی باشد فکر کردی سلاحی که دست کره شمالی است در دست دوست آمریکاست کره هم دشمن قسم خورده آمریکا است سلاح اتمی هم دارد بد بخت ترین کشور جهان هم هست
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    4 0
    این ها افراد ترسویی هستند که همیشه تسلیم شدن را خوب بلدند و به آن خ ب رنگ و لعاب میدهند
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 6
    قدرت نطامی قدرت نظامی... چقدر این حرف برام تکراری و مسخرست... شورش و درآوردید.. خجالت هم نمی‌کشید... ملت دارن با این اقتصاد ویران تلف میشن هی از یه چیزی صحبت می‌کنند که وجود نداره...
  • مهدی DE ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    یا ابالفضل الان اینا سیاسی بودن وکارشناس .خدابهمون رحم کنه .آقاتوروبخدا چهارتا راننده تاکسی بگین راهنماییتون کنن مشکلاتتون با دنیا حل بشه
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    2 1
    تمامی نظریتتان می لنگد ایران اسلامی لازم است در هر دو مورد تسلیحاتی و اقتصادی حرکت کند بعبارتی این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و این مطلب خیلی مهم است که شما مثلا تحلیلگران باید درک کنید انها با اساس اسلام حق ژلب مدافع مظلوم و مبارزب ظلم مشکل دارند و نابودی اسلام رکن اساسی ان ارازل سردمداران امریکایی و اروپایی است پس اگر می خواهیم حرف خود را بکرسی برسانیم هم در نظامی گری و اقتصاد مستقل و رو بجلو باشیم و نظامی گری مستقل رکن است شاه اگر بدنبال نظامی گری بود بدنبال نوکری هم بود نطامی گری وابسته پوچ است فعلا حرف اول با قدرت تسلیحاتی و در کنار ان مبارزه با پولشویی و اختلاس و نابودکردن کاسبان تحریم است ما اگر در داخل افراد دزد را دست ببریم دیگر هیچ احدی دزدی نخواهد کرد این اقدام یعنی رشد تولید و اقتصاد پس اقایان لطفا بیراهه نروید و خودتان را بکوچه علی چپ نزنید ما ملت اقتصاد سالم و مستقل با قدرت نظامی قابل دفاع می خواهیم نه اقتصاد وابسته و توسری خور دشمن!
  • عباس IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    4 1
    زیبا کلام زیاد حرف میزنه مگر شاه فقط برای این مورد استیضاح شده زیبا کلام کلامش یکطرفه است ا بله شاه طنابش مثل ال سعود دست صهیونیست ها بوده و نیاز نداشته اقای زیبا کلام مگر دیشب نشنیدی صهونیستها به اردن چی گفته گفته حرف زیادی نزن و نگو کرانه باختری باید ضمیمه شود اگر نه نیم‌ساعته فلان جا چایی دو نفره میزنیم چون ارتش ندارد حال شما می‌گویید موشک و پوشکش بدیم به اینها دست شما درد نکنه زحمات بچه های صنایع دفاع رو زیر سوال میبری
  • هوشنگ حیدری RO ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 4
    قدرت نظامی بدرد نمی خورد اگر اقتصادی محکم نباشه با یک پخ کردن آمریکا همه چیز ۵برابر شد دلاری حساب شد
  • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    آقای طلایی کاملا حرف شما نادرست هست.قدرت نظامی هم وابسته به اقتصاد هست .شما اگر اقتصاد قوی نداشته باشید حتی با سلاح زیاد بازهم قدرتمند نیستین چون ظهر وشب بجای شام ونهار نمیتونین اسلحه بخورین .یا جلوی مهاجرت نیروی کار را بگیرین .ویه به همون شخص نظامی نمیتونین حقوق خوب بدین .مقاله جلال احمر را در مورد قدرت نظامی بخونین مال شصت سال پیش
  • سعید حیدری IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    کشورهای عربی دشمن ایران نیستنند ..اسرائیل وآمریکا دشمن جمهوری اسلامی ایران هستنند وکشورهای عربی می کشانند دشمن ایران شوند هیچ ملتی عربی باملتی ایران دشمنی ندارند .اسرائیل دشمن همه ما هم کشور های عربی وکشور ایران است .
  • جواد IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    دشمنی با غرب و دوستی با شرق عامل اصلی مشکلات ماست شرق و غرب جفتشون یه دزدن
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    3 0
    چرا میخوان همه چیز وبتحریم گره بزنندفرض کنید دورتادور ایران دیوار ده متریه اخه چیزی که تو چهاردیواری خودمون تولید میشه بتحریم چیکار داره کاش یک لیست از نیازهای کشور که باید از اروپا بیاد ونشون مابدن ماببینیم چیه
  • صفدر IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    6 1
    خاک ررسرزیبا کلام که تمام دفاعیاتش شا....وپدرشا...اس
  • حبیبی IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 1
    شاه ژاندارم آمریکا در منطقه بود بعبارتی حافظ منافع آمریکا...اگر قدرت نظامی بالایی نداشته باشیم قطعا به ایران روز می گویند..قطعا ایران را به سوی تجزیه می برند..اینکه مشکل اقتصادی داریم ضعف دولتمردان ماست که به جای فرصت سازی فرصت سوزی می کنند..
  • 09129616307 IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 1
    آقای زیبا کلام واقعا اینقدر نمی داند که شاه مانند عربستان و..... فقط سلاح میخرید رو تولید وساخت و دانش آن هیچ حساب باز نکرده بود واگر مستشاران آمریکا نبودن سلاح هاشون بدرد نمیخورد
  • اکبر سلیمانی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    یک چهارم انرژی جهان از خلیج فارس رد می شود خلیج فارس گلوگاه اقتصاد جهانی است کارشناسان روابط بین الملل در غرب عقیده دارند چین به خاطر نفت در آینده احتمالا در خلیج فارس جنگ برپا خواهد کرد حضور نظامی چین در خلیج فارس کوچکترین توجیهی ندارد
  • دادا عرب IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    1 0
    اقای زیباکلام اگر قدرت نظامی نداشته باشیم امریکا یک ثانیه طول نمیکشد ایران را مثل لیبی سوریه عراق افغانستان شاید ازانهاهم بدترکند تو خوابی یا بیدار چی زدی چرا قدرت نظامی نداشته باشیم ما ملت حاضریم سختی بکشیم ولی زیر چکمه های امریکا له نشویم یک عده وطن فروش میگن قدرت نظامی را میخواهیم برای چی امریکا هرچه گفت مثل برده بهش بگیم چشم