این ۲۵ نفر، کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند +اسامی و سوابق

باشگاه خبرنگاران در گزارشی نوشت: تا کنون ۲۵ نفر به طور رسمی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرده اند.

انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نزدیک است و هر روز یک گزینه برای شرکت در این انتخابات رسما اعلام کاندیداتوری می‌کند. هرچند نمی‌توان با قاطعیت این نامزدها را در جریان سیاسی خاصی قرار داد؛ اما پیشینه این افراد تا حدی مشخص می‌کند که به کدام جریان سیاسی تغلق دارند.

سردار سرتیپ پاسدار سعید محمد جزو اولین نفراتی بود که برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرد، او در ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷ به عنوان فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران منصوب شد و اواخر سال ۹۹ هم از سمت خود استعفا کرد و رسما برای ورود به پاستور آماده شد.

اما محمد عباسی یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که زمان زیادی از اعلام نامزد شدنش برای انتخابات نمی‌گذرد، او را باید اولین وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی بدانیم؛ چراکه بعد از تدوین برنامه جامع ورزش و جوانان و راه اندازی این وزارت خانه در دولت دهم، وی متصدی وزارت ورزش و جوانان شد.

محمد ناظمی اردکانی را هم می‌توان از دیگر چهره‌های سیاسی آماده برای ورود به انتخابات دانست، اگر بخواهیم به مسئولیت‌هایی که وی داشته است اشاره کنیم، باید بگوییم اولین وزیر تعاون دولت نهم، اردکانی بوده است، اما در سال ۸۵ از این منصب کنار گذاشته شده و محمد عباسی سکان دار این وزارت خانه می‌شود.

کدام افراد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رسما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند؟

امیرحسین قاضی زاده هاشمی چهره آشنای سال ۹۹ که به تازگی وارد مجلس شورای اسلامی شده از دیگر چهره‌هایی است که برای ریاست جمهوری پا بر عرصه انتخابات گذاشته و با وجود اینکه متصدی یکی از صندلی‌های راهبردی بهارستان است برای ورود به پاستور نیز اعلام آمادگی کرده است.

اما در میان افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده اند شاید چهره عزت الله ضرغامی آشناتر باشد؛ چراکه وی ۱۰ سال رئیس سازمان صدا و سیما بوده است و اکنون به عنوان چهره اصولگرا می‌خواهد شانس خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ محک بزند؛ البته اینکه قرار است به عنوان فردی اصولگرا یا مستقل وارد شود، هنوز مشخص نیست و جای بحث دارد.

رامین مهمان‌پرست یک چهره آشنا در دستگاه دیپلماسی کشورمان است، اگر نگاهی به کارنامه وی بی اندازیم متوجه این موضوع می‌شویم؛ چراکه وی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بوده است. مهمان‌پرست همچنین سفیر پیشین ایران در کشورهای قزاقستان و تایلند بوده است.

این ۲۵ نفر، کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند +اسامی و سوابق

محمد غرضی از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که وزیر اسبق وزارت ارتباطات (پست و تلگراف و تلفن سابق) است نیز وارد عرصه رقابت شده است.

اما در بین نامزدهایی که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده کرده اند نام‌های مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، شاهین محمدصادقی و علی مطهری نمایندگان سابق مردم در مجلس شورای اسلامی نیز دیده می‌شود؛ آن‌ها قرار است به عنوان چهره‌های اصلاح طلب شانس خود را برای ریاست جمهوری امتحان کنند.

حسن سبحانی هم که از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۷۵ تا ۸۷ است اعلام کرده که می‌خواهد در انتخابات ۱۴۰۰ حاضر شود؛ وی همچنین در کارنامه کاری خود معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۷۱_۷۴ را دارد.

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر سابق دفاع در دولت یازدهم هم پا بر عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گذاشته و اعلام کاندیداتوری کرده است.

مسعود پزشکیان از دیگر افرادی است که تا این لحظه اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کرده است؛ او پیش از این نایب رئیس اول در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات بوده و حالا قرار است به عنوان چهره اصلاح طلب وارد عرصه انتخابات شود.

علاوه بر سعید محمد یک چهره نظامی دیگر برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام حضور کرده است، رستم قاسمی فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیاء، معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران؛ قاسمی وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد هم بوده است؛ او اولین و تنها وزیر ایرانی بود که رئیس اوپک شد و حالا هم به عنوان چهره اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود.

قدرتعلی حشمتیان نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی هم دیگر نامزد مستقل و بدون وابستگی به هیچ یک از جناح‌های سیاسی کشور قرار است برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور پیدا کند.

محمد زارع فومنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب چندین دوره مسئولیت ستادهای انتخاباتی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در سطح کشور عهده‌دار بوده‌ است. رسانه رسمی او روزنامه سراسری صدای اصلاحات است و حالا قصد دارد به عنوان چهره اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاضر شود.

فریدون عباسی دوانی هم از دیگر چهره‌های اصولگراست که برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرده؛ او نماینده مردم در یازدهمین مجلس شورای اسلامی است و در کارنامه کاری خود ریاست سازمان انرژی اتمی را در دوران محمود احمدی نژاد دارد و حالا آماده حضور در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

وهاب عزیزی از فعالان سیاسی کشورمان و دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی دیگر داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم اعلام کاندیداتوری کرده است.

اسدالله بادامچیان نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و هشتم و دبیرکل این روزهای حزب موتلفه اسلامی نیز برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرده است.

این ۲۵ نفر، کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند +اسامی و سوابق

سید محمدصادق خرازی سفیر و معاون نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و سفیر ایران در فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری او هم قرار است در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان چهره اصلاح طلب وارد عرصه انتخابات شود.

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و عضو جبهه رفاه؛ پیشرفت و عدالت به ریاست شهاب‌الدین صدر است که می‌خواهد در این دوره از انتخابات حضور پیدا کند.

سید مصطفی تاج‌زاده که در دولت سید محمد خاتمی معاون سیاسی وزیر کشور و سرپرست این وزارت خانه پس از استیضاح عبدالله نوری بود و حالا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور و کاندیداتوری کرده است.

 صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس هم با شعار "کشور به نگاه نو و طرح تازه نیاز دارد" "همه با هم جهاد سازندگی ایران پیشرفته" در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

 سردار سرتیپ پاسدار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی و فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج هم دیگر مرد کاندیدا شده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =