۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
«ایران‌زاد» به زادگاه رستم می‌رود

زادگاه رستم دستان، اسطوره شاهنامه فردوسی این روزها میزبان مستند بلند «ایران‌زاد» به کارگردانی مجیدعزیزی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایران‌زاد در  دهمین سفر استانی خود مهمان مردم منطقه بکر و زیبا اما همیشه محروم سیستان و بلوچستان است.

 کارآفرین تحصیل کرده سیستانی در مقطع دکتری که به روستای خود در سیستان و بلوچستان بازگشته، در این سفر از اهداف و آرزوهایش برای آباد کردن زادگاه مادری‌اش گفته است. همچنین نوجوان شاهنامه‌خوان زابلی هم که با داستان‌های شاهنامه انس دارد، از قصه زندگی و علاقه‌اش به اساطیر زادگاهش گفت. جوان کمدین زابلی نیز برای ایران‌زادی‌ها از آرزوهای زیادی که در رابطه با آینده شغلی‌اش دارد، تعریف کرد.

پس از این گفت‌وگوها دوربین ایران‌زاد رو در روی زن کارآفرین بلوچ که هنر سوزن دوزی را احیا کرده قرار گرفت تا از قصه زنانی که به این وسیله برایشان اشتغال‌زایی کرده تعریف کند. همچنین اولین زن بلوچ نویسنده رمان از چالش‌های حوزه فعالیتش گفت و یک زن شاعر بلوچ نیز تعریف کرد که حمایت های پدر و نگاه شاعرانه به زندگی چه تاثیری در موفقیتش داشته است.

 فعال گردشگری اهل سیستان و بلوچستان سوژه بعدی مستند ایران‌زاد در این منطقه بود که دغدغه‌اش شناساندن سیستان و بلوچستان واقعی و به دور از بازی‌های رسانه‌ای به دیگران است. همچنین زندانی تازه آزاد شده سیستانی آخرین سوژه ایران‌زادی‌ها بود که از مصائب زندگی و نگرانی‌هایش برای آینده گفت.

این مستند سینمایی از ابتدای سال ۹۹ در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورده و تاکنون در ۱۰ استان‌ کشور فیلم‌برداری شده و فیلم‌برداری آن تا ماه‌های آینده ادامه دارد تا پس از اتمام مراحل فنی در جشنواره‌های داخلی و خارجی نمایش داده شود.

به گفته مجید عزیزی، کارگردان این مستند، «ایران‌زاد» برخلاف آنچه در وهله اول تصور می‌شود، درباره اقلیم ایران یا تاریخ آن نیست، بلکه به تجربه‌های زیسته ایرانیان معاصر می‌پردازد.

دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از:

مشاور پروژه: حامد شکیبانیا، مدیر تولید: محمدهادی‌ حیدری، دستیار کارگردان: فاطمه سادات ابوترابی ، سرپرست گروه تحقیق: ایمان معصومی، پژوهشگر: علیرضا زارعی، مدیر فیلم‌برداری: میثم بابایی، تدوین‌گر: محمدحسین حیدری، مدیر تبلیغات و رسانه‌: فرنوش آباء، مدیرصدابرداری: احمد افشار، مدیر برندینگ: علی قرائتی، طراح گرافیک: سیدعلی میرفتاح، تصویربرداری هوایی: سعید حسن راشدی.

عکس‌ها: محی‌الدین جبلی و علیرضا زارعی

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =