جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی: هنوز نتوانستیم درباره اف‌ ای‌تی ‎اف رایزنی اقتصادی داشته باشیم

محمدرضا جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی در قامت مخالف با عضویت در اف‌ای‎تی‎اف در نشست اقتصادی خبرآنلاین در کلاب‌هاوس گفت: این که فکر کنیم اف‌ای‎تی‎اف هیچ گزارشی از ما نمی‌خواهند ساده انگاری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کارشناس اقتصادی در این نشست تاکید کرد: این گروه مالی درست شده که کشورهایی که خود را ابرقدرت می‌دانند بتوانند روی کشورهای دیگر نظارت کنند.

این کارشناس ادامه داد: جنگ امروز جنگ سیاسی است. شما باید ببینید در قبال تعهدی که می‌دهید، چه چیزی را به دست می آورید. ما می توانیم شرایط اقتصادی یا بانکی خود را درست کنیم یا فقط در اف‌ای‎تی‎اف تعهد داده‌ایم؟

او با اشاره به عدم عضویت ایران و کره شمالی در اف‌ای‎تی‎اف گفت: دوستان می‌گویند همه کشورها عضو این کنوانسیون هستند و تنها ایران عضو نشده است. باید دید وضعیت کشور ما مانند بقیه کشورهاست.

او با طرح این سئوال که آیا بقیه کشورها هم در شرایط سخت تحریمی هستند؟ تاکید کرد: شرایط ما خاص است؛ البته کسی از شفافیت هراس ندارد. همه استقبال می‎کنند ولی چیزی که مشخص است این است که اگر ما همه تعهدات را بپذیریم سیستم بانکی ما درست می‌شود؟ اتفاق خاصی می افتد؟ ما تجربه تحریمها را داریم و بانکهای ما دچار تحریم هستند.

وی ادامه داد: نمی‌گوییم با موضوع مخالفتی داریم ولی می گوییم همه کشورها قبل از پذیرفتن تعهدات، رایزنی‌هایی داشتند. ما فقط رایزنی سیاسی داشتیم و هرگز نتوانستیم رایزنی اقتصادی کنیم. برای همین اف‌ای‎تی‎اف همیشه از جنبه سیاسی دیده می شود نه از جنبه اقتصادی.

او اشاره کرد: بعد برخی دوستان می گویند اگر ما اف‌ای‎تی‎اف را بپذیریم همه مشکل سیستم بانکی حل می شود. آیا این امکان دارد؟ من معتقدم در شرایط تحریمی امکان ندارد. ما چیزی را از بابت تعهدات فعلی خود به دست نمی آوریم اما اگر شرایط تسهیل شود پذیرش اف‌ای‎تی‎اف جزو الزامات اقتصاد ما است.

وی گفت: در شرایط فعلی اما پذیرفتن اف‌ای‎تی‎اف زورگویی است. هر روز دارند سختگیرتر برخورد می کنند. فراموش نکنیم درپاکستان اتفاقی افتاد که اف‌ای‎تی‎اف از پاکستان گزارش ریز بودجه نظامی خواست و وقتی پاکستان گزارش نداد برایش اخطاریه صادر شد. او تاکید کرد: به هر حال اف‌ای‎تی‎اف یک سازمانی برای نظارت مالی دنیا تشکیل شده است. که دنبال کنترل مالی همه کشورهاست به خصوص کشور ما که شرایطی خاص دارد.

بحث تقدم و تاخر در حوزه پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف

هادی موسوی، کارشناس اقتصادی نیز در ادامه این نشست که با حضور کارشناسان متعدد، اعضای اتاق بازرگانی، بانکداران و ... برگزار شد، تاکید کرد:اف ای تی اف شبیه همان گواهی ایزو برای شرکت هاست؛ ایزو کاری به مراودات درون شرکت ها ندارد، می‌پرسد شما رویه تامین مواد اولیه یا نیروی انسانی دارید یا خیر اما نمی‌گوید از چه کسی مواد اولیه بخر یا نیروی انسانی زن یا مرد استخدام کن.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در حقیقت موضوع این است که رویه را می‌پذیرید یا خیر؟  اگر شما جواب منفی می‌دادید به این نتیجه می‌رسد که شما رویه را قبول ندارید. اف‌ای‌تی‎اف هم همین روال را دارد. قبل از این که بگوید آیین نامه‌های اجرایی شما درست است یا نه، می‌گوید آقای جمهوری اسلامی شما به کنوانسیون پالرمو یا CFT پیوستید یا خیر.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: اینها شرط لازم است یا اصل کار است. اگر اینها را تصویب نکنید اصلا اف‌ای‌تی‎اف جواب سلام شما را نمی دهد. کنوانسیون های دیگری را هم برای اف‌ای‌تی‎اف تصویب کردیم. تا این کنوانسیون‌ها را نپذیریم اصلا کاری با اف‌ای‌تی‎اف نداریم، پس اول باید اینها تصویب شود تا بعد برسیم به این که شورای عالی امنیت ملی رویه‌ها را تصویب کرده است یا خیر.

جلیل محبی ، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اما در این میان تاکید کرد: کجای دستورالعمل‌ها آمده که برخی از این دستورات بر دیگران مقدم است یا خیر؟ هیچ جا نیامده است و اصلا ترتیبی ندارد.

وی اضافه کرد: اصولا میان دستورالعمل‌های اف‌ای‌تی‌اف ترتیبی وجود دارد. در اعلامیه ۲۰۲۰ اعلام کرد همه دستورالعمل‌های چهارصد صفحه‌ای من باید اجرا شود و هیچ ترتیبی ندارد. اگر جایی از مقررات اف‌ای‌تی‎اف برای دستورالعمل‌های ایران ترتیبی در نظر گرفته شده، چه در اعلامیه‌های رسمی و چه در توصیه‌ها، بگویید بنده هم مطالعه کنم.

عباس واعظی، کارشناس اقتصادی  پاسخ داد: بله تقدم دارد. وقتی ما را می‌خواستند به لیست سیاه برگردانند گفتند باید مقدمات را انجام دهید.

محبی نیز گفت: این اعلامیه ۲۰۱۹ است. کجای این اعلامیه گفته است اینها ترتیب دارد؟ اما  موسوی توضیح داد: شما تنها به توصیه‌های اف‌ای‌تی‎اف مراجعه می کنید. شما به تفسیرهای رسمی اف‌ای‌تی‎اف هم مراجعه کرده‌اید؟ در تفسیر اف‌ای‌تی‎اف هم آمده است باید شما پنج  کنوانسیون را تصویب کنید.

عباس واعظی تاکید کرد: اتفاقا در دوران تحریم باید سریع‌تر کنوانسیونها تصویب شوند. شما بروید تاریخ کشورها را نگاه کنید. اف‌ای‌تی‎اف را فراموش کنید. آقای محبی می گوید در اف‌ای‌تی‎اف دستورالعمل‌ها ترتیب ندارد. در توصیه پنج این ترتیب و تقدم است. او ادامه داد: در اف‌ای‌تی‎اف بارها تکرار شده است توافق باید به دست کشورها انجام شود. ایران پیش تر اعلام کرده است که می خواهد در چهل و یک بند موضوع را بندد اما این بار اگر بخواهد دوباره وارد شود، شرایط به مراتل سخت‎تری برایش در نظر خواهند گرفت.

واعظی اضافه کرد: اگر امروز اف‌ای‌تی‌اف عضویت ما را تصویب کند وارد لیست خاکستری می‌شویم و خروج از آن هم زمان بر است در نتیجه حتی اگر تحریم‌های آمریکا هم برود باز هم ما با خودتحریمی مواجهیم.

وی درباره موضوع تبادل اطلاعات نیز توضیح داد: مساله تبادل اطلاعات این نیست که ما به هر کسی اطلاعات بدهیم. دو حالت دارد. یکی مبادله اطلاعات در سیستم بانکی که ما چه عضو اف‌ای‌تی‌اف  باشیم و چه نباشیم، باید این کار را انجام دهیم و تا این اطلاعات را ندهیم نمی‎توانیم تبادل مالی داشته باشیم. مورد دیگر نیز اطلاعاتی است که درباره جرم و مجرم مبادله می‌شود و نیاز به همکاری داریم. مثلا فرض کنیدقاچاقچی مواد مخدر است که در افغانستان، ایران و ترکیه کار می کند؛ در این موارد، باید اطلاعات بین کشورها مبادله شود.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =