۱ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
پوتین: از تاجیکستان دفاع می‌کنیم

ایرنا نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه،گفت: روسیه از تاجیکستان در برابر تهدیدهای امنیتی از افغانستان دفاع و حمایت می کند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز شنبه در دیدار با امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه مسائل امنیتی در منطقه (آسیای مرکزی) باتوجه به رویدادهای افغانستان بسیار مهم است،  افزود: تاجیکستان، طولانی ترین مرز با افغانستان دارد.

وی خطاب به رحمان افزود: وضعیت این کشور شما را بسیار نگران می کند که نگرانی بجا است.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه همه اقدام های لازم برای حمایت از کشور شما (تاجیکستان) را بکار می گیریم، ادامه داد: پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان فعالیت می کند و ما برای تقویت این پایگاه و تحکیم توانمندی نیروهای مسلح تاجیکستان تلاش می کنیم.  

وی گفت: ما برنامه مشترک در این عرصه داریم که باید در چند سال اجرا شود و تمام تلاش های خود را برای اجرای بموقع این برنامه بکار می بندیم.  

 پوتین سپس به اهمیت روابط اقتصادی و بازرگانی روسیه و تاجیکستان اشاره کرد و یادآورشد که مسکو شریک اصلی دوشنبه در عرصه تجاری است.

وی در همین حال به کاهش حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و تاجیکستان به دلیل همه گیری کرونا اشاره و ابراز امیدواری کرد که همکاری های کشور در این عرصه بار دیگر افزایش می یابد و طرح های جدید همکاری به اجرا در می آید.

پوتین همچنین به کمبود نیروی انسانی در برخی بخش های اقتصادی روسیه اشاره کرد.  

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط روسیه و تاجیکستان در همه عرصه ها در حال گسترش است، افزود: مسکو  شریک اصلی تجاری و اقتصادی ما است و روابط در عرصه انسانی و فرهنگی در حال گسترش است.  

وی ادامه داد: روابط مسکو و دوشنبه بویژه در عرصه های امنیتی گسترش می یابد و روابط دوجانبه در چارچوب سازمان جامعه همسود و سازمان همکاری شانگهای و پیمان امنیت جمعی توسعه می یابد.  

رییس جمهوری تاجیکستان همچنین خواستار گفت و گو با پوتین درباره وضع امنیتی منطقه باتوجه به برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد و گفت: این مساله مهم ترین موضوع منطقه است و آمریکا حدود نیمی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و وضعیت این کشور متشنج شده است.  

وی تصریح کرد که تاجیکستان ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.   

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =