شاخص بالاخره سبز شد/ بورس به کدام سمت می‌رود؟

یک کارشناس بورس معتقد است در یک سال آتی اگر شاهد یک توافق سیاسی و مهم نباشیم، رشد پرشتابی در بازار سرمایه نخواهیم داشت.

به گزارش خبرآنلاین بورس تهران امروز پس از تصویب شورای عالی بورس مبنی بر دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی ۵ درصد، در پایان معاملات با افزایش ۵۵۷۳ واحد به رقم یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۴۶۹ واحد رسید.

شاخص کل نیز با معیار هموزن با کاهش ۲۳۲۹ واحد به رقم ۴۱۸ هزار و ۴۸۸ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۹.۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۰۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۵۰۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص بالاخره سبز شد/ بورس به کدام سمت می‌رود؟

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴۸ صدم درصد رشد کرد و اما این دو شاخص با معیار هموزن ۵۵ صدم درصد کاهش یافت. شاخص آزاد شناور، ۴۲ صدم درصد رشد کرد.

مهدی محمود رباطی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص وضعیت امروز بازار گفت: یکی از دلایل رشد امروز بخاطر تصمیم دیروز سازمان، مبنی بر بازگشت دامنه نوسان به منفی و مثبت پنچ بود. همچنین بازار با توجه به شرایط بنیادی مثل قیمت کامودیتی‌ها و ثبات قیمت ارز، رفته رفته در حال به تعادل رسیدن است. 

وی افزود: هرچند که هنوز نمیتوان خیلی امیدوار به برگشت کامل بازار بود، ولی احتمالا بازار ظرف هفته آینده وضعیت متعادل‌تری خواهد داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که درست‌ترین تصمیم سازمان بورس در ۸ ماه گذشته، برگشت بازار به دامنه متقارن بود، گفت: امیدوارم همانطور که در مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس هم اشاره شد، به تدریج دامنه نوسان افزایش پیدا کند و شاهد این باشیم که ساختار بازار در بخش معاملات به سمت استانداردهای بین‌المللی برود. 

وی با اشاره به این که بازار سرمایه متغیری از شرایط کلی اقتصادی است، گفت: وضعیتی که از سال ۹۸ و ۹۹ شاهد آن بودیم، به دلیل چشم انداز افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تورم بود. با توجه به این که دولت جدید تمام تلاش خود را خواهد کرد که نرخ ارز را پایین نگه دارد و تا جایی که میتواند وضعیت تورم را کنترل کند، در یک سال آتی بازار رشد پرشتابی را تجربه نخواهد کرد، مگر این که شاهد یک توافق سیاسی بزرگ و مهمی باشیم.

وی افزود: چنین توافقی هم باید یک سری از صنایع کشور را وارد فاز رونق بکند. پس باید منتظر ماند که ببینیم چنین توافقی صورت میگیرد یا نه.

رباطی در خصوص فروش سنگین امروز حقوقی‌ها گفت: سهامدار حقوقی، یک اطلاق کلی است. شرکت‌های زیادی هم در بخش خصوصی وجود دارد که با کد حقوقی فعالیت میکنند. ولی به طور کل دولت و سازمان بورس باید ساز و کاری در نظر بگیرند که تا زمانی که بازار میخواهد به تعادل برسد فروش حقوقی‌های دولتی یا شبه دولتی کنترل شود.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =