۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
نورهای ساحلی باعث مرگ جوجه لاکپشت‌ها می‌شود

ایرنا نوشت: مدیرکل زیست‌بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نورهای مصنوعی در سواحل که حاصل ساخت و سازها و فعالیت‌های مختلف است، جوجه لاک پشت‌هایی که می‌خواهند به سمت دریا بروند را گمراه می‌کند.

زیستگاه های مناسبی در خلیج فارس و دریای عمان برای زیست لاک پشت های دریایی وجود دارد به طوری که در این پهنه های آبی ۵ گونه لاک پشت دریایی از جمله منقار عقابی،  پشت چرمی، زیتونی، سبز و سرخ وجود دارد که همه آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

عوامل مختلفی مانند تغییر اقلیم، برخورد با شناورها، صید و صیادی، گرفتار شدن در تورهای صیادی،  آلودگی های دریایی، زباله های دریایی، پسماندها در سواحل، دست اندازی به لانه های لاک پشت ها بعد از تخم گذاری و برداشت غیر مجاز تخم ها، خورده شدن تخم ها و جوجه ها توسط حیواناتی مانند شغال، موش ها، تغییرات اقلیم، آب گرفتگی لانه های تخم گذاری شده، برهم زدن و تغییر ماهیت سواحل برخی از عوامل تهدید لاک پشت ها به ویژه در زمان تخم گذاری است که یکی از مهمترین آنها وجود نورهای مصنوعی در سواحل است.

داوود میرشکار مدیرکل زیست‌بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: تخم گذاری لاک پشت ها در خلیج فارس از اواسط اسفندماه آغاز می شود و تا مرداد ماه ادامه دارد که این روند در دریای عمان تا شهریورماه ادامه می یابد.

وی اظهارداشت: معمولا هر لاک پشت به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تخم می گذارد که اگر در جای مناسبی قرار نگیرند احتمال آب گرفتگی لانه و حمله موجوداتی همچون شغال و سگ به تخم ها وجود دارد که با این روند تخم ها از بین می روند، در واقع اینها عوامل تهدید قبل از به دنیا آمدن جوجه ها از تخم است در حالی که اگر جوجه ها سالم سر از تخم بیرون بیاورند عوامل تهدیدشان تغییر می کند که یکی از مهمترین آنها وجود نورهای مصنوعی در سواحل است.

وی در این باره توضیح داد: با توسعه فعالیت های اقتصادی شاهد توسعه ساخت و سازهای مختلف در سواحل خلیج فارس هستیم و تمام این ساختمان ها نور دارند که مشکلاتی برای موجودات زنده به ویژه جوجه لاک پشت های تازه سر از تخم بیرون آورده به وجود می آورند به ویژه صنایعی که بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی مستقر شده اند.  

میرشکار ادامه داد: زمانی که جوجه لاک پشت ها از تخم بیرون می آیند به سمت نور ماه که در دریا منعکس می شود کشیده می شوند تا وارد دریا شوند این یک حالت غریزی است که در جوجه لاک پشت های دریایی وجود دارد حال زمانی که منبع نوری غیر از منبع نور طبیعی (ماه) در ساحل باشد جوجه لاک پشت های دریایی راهشان را به سمت دریا گم می کنند و به جای اینکه به سمت منبع نور طبیعی مانند ماه بروند، ‌ مسیرشان را گم می کنند و برعکس به سمت ساحل می روند.

مدیرکل زیست‌بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: این وضعیت به ویژه زمانی که به علت عوامل جوی ماه دیده نشود بیشتر می شود، بنابراین وقتی جوجه لاک پشت ها به سمت ساحل می روند زمانی که هوا روشن و گرم می شود از بین می روند.

وی تاکید کرد: بنابراین وجود نورهای مصنوعی در سواحل یکی از عوامل از بین رفتن جوجه لاک پشت های دریایی است که به وسطه این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند تا توسعه هایی که قرار است در سواحل اتفاق بیفتد،  نورهای آنها مخصوصا در زمان تخم گذاری لاک پشت ها و بیرون آمدن جوجه ها از تخم، مدیریت شود به طوری که یا نورهای اضافی را خاموش کنند یا جهت نور از ابتدا طوری باشد که ساحل را درگیر خودش نکند اما در این میان به ناچار در برخی از سواحل مخصوصا سواحلی که فعالیت های صنعتی از جمله پتروشیمی ها انجام می شود، اتفاق می افتد و شاهد تلفات جوجه لاک پشت ها هستیم.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1514365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =