نقش رسانه ها و فعالان اجتماعی در افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان از رسانه های و فعالان اجتماعی خواست تا نقش خود را در کمک به افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات آتی را به درستی ایفا کنند.

به گزارش خبرگار خبرآنلاین از آبادان، بیژن ربیعی ظهر امروز در نشست هم اندیشی مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ که با حضور اصحاب رسانه و تعدادی از فعالان اجتماعی در محل تالار غدیر فرمانداری ویژه شهرستان آبادان برگزار شد، اظهار کرد: فارغ از هر گونه بحث و نگرشی سیاسی در مورد انتخابات بایستی بکوشیم تا با کمک یکدیگر زمینه ی مشارکت سیاسی و اجتماعی شهروندان را در این رویداد سیاسی فراهم کنیم.

*فعالیت ۱۰ نمایندگی احزاب در آّبادان

وی با بیان اینکه قدر مسلم نقش رسانه ها و حتی فعالان اجتماعی و فضای مجازی در این کارزار سیاسی بی بدیل است، گفت: در شرایطی که هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه در آبادان نداریم و هر آنچه هست تنها ۱۰ نمایندگی احزاب مختلف دارای مجوزند که فعالیت می کنند که البته رسانه ها نقش مهم و جایگزین این احزاب را به ویژه در شهرستانها ایفا می کنند و جور فقدان احزاب سیاسی فعال را بر دوش می کشند لذا اهمیت و ارزش رسانه ها برای ما مهم است.

وی افزود: هدفمان آنست که از نقطه نظرات حاضران در جلسه برای مدیریت اخبار عمومی در موضوعات انتخابات (به صورت ویژه)، خشکسالی، مصرق بهینه و مدیریت برق و پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استفاده کنیم. در بحث انتخابات نگاه ما به شخص، گروه و یا جناح خاصی نیست و مشارکت آگاهانه و حداکثری مردم در این انتخابات برای ما حائز اهمیت است. در موضوع خشکسالی نیز با توجه به مواجه ما با تنش آبی در سال جاری و سال آینده  بایستی ضمن بررسی موضوعات مختلف راهکارهای مدیریت آن را نیز به جهت استفاده بهینه از آب قابل شرب و کشاورزی نیز ارائه و دنبال کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان با اشاره به اینکه آماده دریافت راهکارهای مدیریت و مصرف بهینه ی برق قابل ارائه با هدف کاهش میزان برق مصرفی هستیم، تصریح کرد: در بحث مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس منحوس کرونا همچنان به کمک همگان نیازمندیم. مدیریت افکار عمومی در بحث کرونا مهم است که اگر همراهی رسانه ها نبود نمی توانستیم از وضعیت قرمز خارج شویم.

ربیعی؛ یادآور شد: همانطور که در بحران سیل رسانه ها در تدوین اخبار و گزارشات و حتی به شکل حضور فیزیکی دوشادوش مسئولان بودند و در آگاهی بخشی به مردم کوشیدند در مباحث سیاسی نیز نقش رسانه ها بی بدیل است و می توانند از وزن و اختیاراتی که به لحاظ وزراتی دارند از این فرصت و فضا برای افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات استفاده کنند البته فعالان فضای مجازی نیز می توانند در این مسیر نقش اثرگذار خود را به خوبی ایفا کنند.

وی گفت: بایستی در عرصه ی رسانه ها یک نهاد صنفی و سازمانی تشکیل شود تا بتوانند علاوه بر استیفای حقوق شان از این طریق، با تشکیل جلسات هم اندیشی متشکل از صاحبان امتیاز و سردبیران نشریات و اهالی قلم فعال در خبرگزاریها و پایگاههای خبری و با تضارب افکار و اندیشه در جهت جریان سازی سیاسی و فکری در جامعه بکوشند در واقع سیاست گذاریهای رسانه ای بایستی در نشست های مشترک شکل گیرد و با تمرکز و همفکری بر روی سوژه های مشترک همچون انتخابات و با در نظر گرفتن زمان بندی مشخص اقدام به آگاهی بخشی و جریان سازی در بستر عمومی به منظور آگاهی بخشی درست به مردم و تشویق آنان برای حضور موثر و حداکثری در انتخابات کنند در واقع بایستی از وزن رسانه ای برای جریان سازی و کنترل مسائل استفاده کرد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه رسانه های ما با توجه به فضای رسانه ای که در اختیار دارند بایستی بهترین بهره را در جهت ارتقاء سطح آگاهی های مردم اعم از سیاسی، اجتماعی و غیره ببرند، افزود: شهرستان آبادان به لحاظ موقعیت سیاسی، جغرافیایی و استراتژیک اش شهرستانی ملی است که بایستی برای حفظ ثبات امنیت، آرامش، مدیریت افکار عمومی برای مشارکت سیاسی و کاهش آلام مردم مقتدر و آگاهانه پا به عرصه ی انتخاب درست گذاشت.

وی خطاب به اهالی اظهار کرد: رسانه ها بایستی بر روی ارزش و ساحت و چگونگی مسائل کار کنند و در انتهای گزارشاتشان از مسئولان مربوطه پاسخ لازم را بخواهیم.

*کار و بررسی بر روی عنصر اهلیت در انتخابات

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: موضوع انتخابات است و لذا بایستی روی عنصر اهلیت (مشارکت و انتخابات و حضور مردم در سرنوشت) کار شود، بایستی بایگانی قوی از اظهارات و قول و وعده های کاندیداها داشته باشیم و دو سال بعد به بررسی قول ها و مقایسه آنها با اقدامات عملی انجام شده آنان بپردازیم بر همین مبنا روزآمد نباشیم و حرفه ای کار کنیم.

ربیعی؛ یادآور شد: برای رسیدن به نتایج بهتر و مطلوبتر بایستی برای موضوعات مهم اتاق فکر مشترک داشته باشید و با هفکری و انجام بمباران خبری به جریان سازیهای درست، مثبت و اساسی دست بزنید. تهیه و انتشار مداوم گزارشات می تواند ضمن آگاهی بخشی به شهروندان به آنان در انتخاب درست و اصلح کمک کند.

وی گفت: آثار مثبتی که در این حوزه با مشارکت و همراهی رسانه ها می تواند برای شهرستان در سطح استان و یا ملی عاید شود آنکه در مصاف با رسانه های معاند بتوانیم بهتر و قویترعمل کنیم. نقش رسانه ها بی بدیل است و نباید دست کم گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه نقش رسانه ها در حفظ منافع ملی به عنوان پایه و اساس حفظ نظام و انقلاب بسیار مهم است و بایستی در این باره تلاش شود، افزود: مدعیان دموکراسی وقتی پای منافع ملی در میان است همگی پای کار می آیند به طور حتم در انتخابات پیش رو حمله ی  رسانه های معاند را داریم و لذا در وهله نخست آنکه هوشیار باشیم و دوشادوش یکدیگر برای حفظ منافع کشور، انقلاب، اسلام و در چارچوب منویات رهبری بکوشیم تا مشارکت سیاسی بالا برود.

*دوره ۴ ساله هر انتخابات فرصتی برای بررسی و شناخت بیشتر از سوی مردم

وی اظهار کرد: برای هر انتخاباتی که برگزار می شود یک مهلت ۴ ساله تعیین می شود و این یعنی فرصت و حق انتخاب برای مردم  که بتوانند ضمن بررسی روند اقدامات انجام شده از سوی منتخبانشان در انتخابهای بعدی با دید بازتری ورود کنند.

وی تصریح کرد: رویدادهای سیاسی ملی نباید قائل به شخص باشد و در رابطه با افرادی که جزء نهاد مردمی (شورا) هستند و البته کاستی هایی هم در زمان مسئولیت شان بوده از طریق دستگاه قضا و به شکل قانونی مسائل دنبال می شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان  یادآور شد: اینکه اعضای یک شورایی دچار تخلفات شده اند و آن را گره بزنیم به اینکه دیگر فرجامی نیست تا انتخاب کنیم، به صلاح و صرفه ی هیچ کس چه مردم و چه نظام نیست. بسیاری از افرادی که در شوراها کار می کنند بر اساس بررسی انجام شده از سوی هیاتهای نظارت و اجرایی بر انتخابات حذف شدند.

*از ۱۹۰ نامزد تائید صلاحیت شده ۱۵۸ نفر در حوزه شهر آبادانند

ربیعی؛ گفت: به عنوان یک شهروند به من یک فرصت داده شده تا از میان ۱۹۰ کاندیدای تائید صلاحیت شده در هیاتهای نظارت و اجرایی که ۱۵۸ نفرشان مربوط به شهر آبادان هستند با انجام بررسی های لازم افراد اصلح شناسایی و به مردم معرفی شوند، اگر کنار بکشیم کرسی ها به دست کسانی می افتد که به طور قطع و به اذعان بسیاری، اصلح نیستند، به شهر تعلق خاطر ندارند و منافع شخصی را به منافع گروهی ترجیح می دهند.

وی با بیان اینکه بایستی بر روی مسائل انگیزشی کار کرد تا مردم با آگاهی کامل به صحنه بیایند، افزود: پس همگی در زمینه ی تنویر افکار عمومی تلاش و جدیت کنیم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =