۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
این کوه مقدس تبدیل به «سیمان» می‌شود

تسنیم نوشت: از سال گذشته موضوع ثبت کوه بی‌بی‌شهربانو در میراث طبیعی مطرح‌شده و جلساتی نیز در این راستا تشکیل‌شده اما همچنان فعالیت کارخانه سیمان برای برداشت از کوه ادامه دارد.

کوه و مقبره‌ "بی‌بی شهربانو" در شمال شرقی شهرری و در مجاورت کارخانه‌ سیمان تهران سال‌هاست که در معرض آسیب‌های و تخریب قرارگرفته است.

این کوه بر اساس برخی منابع محلی بی‌بی شهربانو همسر امام‌حسین (ع) در آن به خاک سپرده‌شده و گردشگران فراوانی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از این مقبره در محل حاضر می‌شوند.

در حال حاضر چندین سال است که بهره‌برداری معادن و تعریض جاده‌ منتهی به عرصه و حریم مقبره بی‌بی شهربانو در این محوطه آسیب‌های زیادی را به این محوطه تاریخی وارد کرده و بدون هیچ‌گونه توجهی به هشدارهای فعالان میراث و محیط‌زیست این تخریب‌ها ادامه دارد.

از سال گذشته موضوع ثبت میراث طبیعی این اثر مطرح‌شده و جلساتی نیز در این راستا تشکیل‌شده اما همچنان اقدامی در خصوص ثبت صورت نگرفته و این در حالی است که تنها در صورت ثبت ملی می‌توان از تخریب این اثر تاریخی و ارزشمند جلوگیری کرد.

فعالان حوزه میراث معتقدند که کوه بی‌بی‌شهربانو به‌منظور برداشت سنگ سیمان به نام یک‌نهاد دولتی سند خورده و در حال حاضر شهرداری پایتخت و سازمان محیط‌زیست باید نسبت به بازگشت این کوه به میراث و اموال عمومی اقدامات لازم را انجام دهد.

کارخانه سیمان در حال تخریب بام شهرری است

حسن خلیل‌آبادی با تأکید بر لزوم توجه به آثار تاریخی در ری، اظهار داشت: کوه بی‌بی شهربانو به‌عنوان بام ری در جنوب تهران باید موردتوجه باشد.

وی افزود: در حوزه توسعه گردشگری به دنبال این هستیم اطراف کوه بی‌بی شهربانو را تبدیل به میراث طبیعی کنیم اما در حال حاضر کارخانه سیمان در حال تخریب این آثار است که برای جلوگیری از تخریب آثار در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در ادامه گفت: از منابع مختلف شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و استانداری در حال پیگیری حفاظت از محوطه بی‌بی شهربانو هستیم اما هنوز نتیجه خاصی نصیب ما نشده است.

کوه بی‌بی‌شهربانو هنوز در فهرست میراث طبیعی ثبت‌نشده

نوروز تقی پور در ری با اشاره به برداشت کارخانه سیمان از کوه تاریخی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی پیگیر موضوع ثبت ملی این اثر است اما متأسفانه تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: محوطه کوه بی‌بی شهربانو قابلیت‌های گردشگری زیادی دارد و می‌توان آن را به‌عنوان بام جنوب تهران معرفی کرد و در حال حاضر نیز گردشگر پذیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ری در ادامه گفت: کارخانه سیمان تهران مهم‌ترین مشکل در این منطقه است زیرا که با بهره‌برداری زیاد از کوه تأثیرات مخرب و غیرقابل جبرانی را در محل به‌جا گذاشته است.

تقی پور تأکید کرد: این اثر تاریخی باید موردحفاظت قرار گیرد و کارگروهی ویژه تا با تصمیم‌های اساسی و راهبردی اقداماتی در خصوص کاربری تفریحی و گردشگری در منطقه اعمال شود.

وی یا اشاره به تشکیل پایگاه ملی میراث فرهنگی در محل تپه میل و آتشکده ری افزود: پایگاه ملی میراث فرهنگی به‌واسطه نیروهای تخصصی و بودجه‌ای که به این کار اختصاص یافته می‌تواند تأثیر به‌سزایی در حفظ و نگهداری و ارائه طرح‌های گردشگری آثار باستانی شهرستان ری داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و همکاری دستگاه‌های نظارتی و خدماتی سطح شهرستان به‌زودی شاهد ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی و ارائه خدمات شایسته در این زمینه باشیم.

گفتنی است در سال‌های گذشته کارخانه سیمان برداشت‌های زیادی از این کوه داشته که چهره طبیعی آن را دستخوش تغییرات اساسی قرار داده که این به‌نوعی چشم‌انداز تاریخی شهرری را هم تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار داده است. بخشی از این کوه آسیب‌های زیادی دیده است که نمی‌توان آن را به حالت اولیه بازگرداند اما آنچه مهم است حفظ وضع موجود و جبران آسیب‌ها و خرابی‌های آثاری است که در دامنه این کوه قرار دارد.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =