۰ نفر
۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
چرا می‌گوییم مقاومت پیروز شده است؟

آتش بسی که بامداد جمعه میان رژیم اشغالگر قدس و نوار غزه برقرار شد، از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین محور مقاومت و بسیاری از کشورها، ملت ها و سازمان های مستقل بین المللی و منطقه ای، پیروزی فلسطینی ها بر ارتش متجاوز اسرائیل عنوان شد، اما شاید پرسیده شود که چرا پیروزی؟

به گزارش ایرنا،از بعد نظامی در یک جنگ تحمیلی و نابرابر ۱۲ روزه ، تعداد شهدای غزه ۲۴۸ تن و با احتساب سایر سرزمین های اشغالی از قدس تا کرانه باختری این رقم به بیش از ۲۶۰ تن رسید. به علاوه میزان تخریب ها در دو سوی خط آتش نیز قابل مقایسه نیست.

چرا باور پیروزی فلسطینی ها بر اسرائیل سخت بود؟

اول اینکه از نظر تسلیحات و قدرت آتش، اسرائیل یک قدرت نظامی است که بسیاری از دول عرب همچنان از آن وحشت دارند و جالب آنکه گنبد آهنین این رژیم برای سال ها به یک اسطوره غیر قابل نفوذ شهره شده بود.

دوم ، خوی وحشی گری رژیم صهیونیستی است که در هدف قراردادن اماکن غیرنظامیان و کشتار زنان و کودکان هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست ، کما اینکه در نبرد ۱۲ روزه اخیر در غزه نیز رقم بالایی از زنان و کودکان زیر بمباران های هدفمند که مناطق و ساختمان های مسکونی را هدف قرار داده بود، به شهادت رسیدند.

نکته دیگر بعد بین المللی ماجراست که برغم برتری فیزیکی اعم از تسلیحات و امکانات، حامیان اسرائیل عمدتا از قدرت های بزرگ تلقی می شوند که در راس آنها آمریکا و اکثر دول اروپایی قرار دارند و تل آویو علاوه بر اینها از روابط خوب با روسیه نیز برخوردار است و مهمتر از آن دولت های عرب منطقه هستند که برخی از آنها طی یک سال گذشته روابط پنهانی خود را با اسرائیل عادی و علنی کرده اند و بسیاری دیگر نیز نه تنها تمایلی به حمایت از فلسطینی ها ندارند، حتی همکاری های  اطلاعاتی با این رژیم هم دارند.

شاید از همه مهمتر برتری رسانه ای جریان جهانی صهیونیسم است که در این عرصه نیز یک نسبت نابرابر بر معادله فلسطین حاکم است. عمده رسانه های قدرتمند غربی و آمریکایی در مالکیت یهودیان سرشناسی مانند رابرت مرداک قرار دارند و یا بطور غیر مستقیم زیر نفوذ شدید لابی های صهیونیستی قرار دارند، چنانچه صهیونیست ها را در باور پذیر کردن قدرت مطلق نظامی آنها به افکار عمومی جهان و نیز تغییر جایگاه مظلوم و ظالم کمک می کند.

مجموعه این ظرفیت ها و توانمندی ها دست اسرائیلی ها را در هرگونه مذاکره و یا تلاش های بین المللی برای پایان درگیری بلند می کند تا هم سیلی بزند و هم با کسب دستاوردهای نظامی و سیاسی، جشن پیروزی بگیرد، اما این بار به رغم همه این مختصات حاکم بر شرایط منطقه، این اسرائیلی ها بودند که درخواست آتش بس و پایان درگیری ها را دادند و برای اولین بار نزد افکار عمومی جهان هم شرمنده شدند.

چرا فلسطین پیروز است؟

پیروزی فلسطینی ها در جنگ غزه با شرایط جدید و تغییراتی که در مناسبات حاکم بر منطقه طی سال های اخیر ایجاد شده ، رقم خورده است و دلایل آن را می توان اینگونه برشمرد؛

اول اینکه آرمان فلسطین از قبضه سوداگران عرب منطقه که با این برگه سعی می کردند امتیازگیری کنند، خارج شده است و فلسطینی ها امروز خود مسئولیت اصلی نهضت را بردوش گرفته اند.

دوم فلسطینی ها به جای دول سازشکار و دمدمی مزاج منطقه که این روزها دنبال راه هایی برای عادی سازی روابط پنهانی شان با تل آویو هستند، همپیمانان واقعی درمحور مقاومت را از تهران تا صنعا پشت خود احساس می کنند و فلسطین امروز خود به یکی از پایه های این محور در منطقه تبدیل شده است. مقاومت فلسطین، امروز دست بسته نیست و قدرت بازدارندگی و حتی مقابله دارد، هرچند هنوز به لحاظ تکنولوژی شاید قدرت برابری با اسرائیلی ها را نداشته باشد، اما نبرد ۱۲ روزه اخیر تعبیر حسن نصرالله که اسرائیل را سست تر از خانه عنکبوت توصیف کرده بود، به یادمان آورد، چرا که عصر برتری سلاح گذشته است.

سوم، با اینکه یهودیان همچنان مالک بزرگترین بنگاه های رسانه ای و تبلیغاتی دنیا هستند، اما توسعه تکنولوژی ارتباطات و ورود شبکه های اجتماعی به عرصه اطلاع رسانی، انحصار رسانه ای هم تا حدودی از حامیان تل آویو برداشته شده است، بطوری که تصاویر ویدئویی و عکس های ارسالی از کرانه باختری، قدس شریف و بویژه محله الشیخ جراح جهان را تکان داد. این کار از سوی طیف بزرگی از جوانان فلسطینی و عرب منطقه صورت گرفت که امکان حضور در میدان نبرد را نداشتند، اما با قدرت در عرصه رسانه وارد عمل شدند.

تصویر کودکانی که از زیر آوار بمباران ها بر روی دست پدران به نمایش در آمده بود، جایی برای فرار جنایتکاران از مقابل وجدان بشری نگذاشت. فشارهای افکارعمومی جهان در جنگ ۱۲ روزه اخیر را شاید بتوان به فشار افکار عمومی در مخالفت جهانی با جنگ ویتنام مقایسه کرد؛ آنگونه که نه فقط دولت بایدن که حتی دولت های اروپایی نیز برخلاف میل خود نتوانستند این بار از رژیم کودک کش حمایت کنند. تاثیر برد رسانه ای این جنگ آنچنان بود تظاهرات ضد اسرائیلی بسیاری از پایتخت های اروپایی را فرا گرفت و در نیویورک و برخی شهرهای آمریکا کار به زد و خورد و درگیری با پلیس کشیده شد.

چهارم، وحدت فلسطینی ها در نقاط مختلف اراضی اشغالی است که به نظر می رسد برای اولین بار در  دهه های اخیر حرکت مقابله به مثل فلسطینی ها به شکل زنجیروار از قدس شریف تا کرانه باختری و از  آنجا تا غزه کشیده شد.

اهالی غزه که سالهاست در یک حصر تحمیلی و ظالمانه عملا زندانی شده اند، در مقابل جنایات و سرکوب برادران و خواهران خود در قدس شریف ساکت ننشستند و همزمان با تبادل آتش و موشک باران های مداوم، در پشت سیم های خاردار تجمع کرده و تلاش کردند از مرزهای ساختگی و تحمیلی برای کمک به برادران خود در سایر نقاط سرزمین های اشغالی عبور کنند. همزمان با آغاز جنگ در غزه ، فلسطینی های ساکن کرانه باختری هم به کف خیابان ها آمدند تا سیستم انتظامی و امنیتی اسرائیل درگیر یک چالش جدی شود.

پنجم، یکی دیگر از مسایلی که در جنگ اخیر بر جهانیان آشکار شد، شکنندگی جامعه اسرائیلی است که بر پایه اشغال و تجاوزگری بنا شده است، بطوری که با عبور موشک های مقاومت از غزه به اراضی تحت اشغال اسرائیلی ها در تل آویو و حیفا و سایر نقاط ، وحشت و سراسیمگی بر فضای زندگی این شهرها سایه افکند. این وحشت و التهاب تا جایی پیشرفت که برخی گزارش ها از قصد یهودیان و شهرک نشینان برای ترک اسرائیل حکایت داشت و این در حالی بود که فرودگاه های اسرائیل بر اثر شدت موشک باران فلسطینی ها بسته شد و اکثر کشورها حتی آمریکا پروازهای خود را به تل آویو و دیگر فرودگاه های اسرائیل تعلیق کردند.

و ششم، شروع روندی جدید در مبارزات فلسطینی ها و مردم منطقه با متجاوزان اشغالگر است و آن تجمعات مرزی و تلاش برای عبور از مرزها جهت پیوستن به فلسطینیان در الشیخ جراح بود. بسیاری از فلسطینی ها و شهروندان اردنی همزمان با اهالی غزه ، در مرز و پشت سیم های خاردار تجمع کردند و این اتفاق در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی هم تکرار شد. این اقدام نیز وحشت سردمداران اسرائیلی را به دنبال داشت، چرا که اگر این حرکت به یک راهبرد برای حل مساله فلسطین تبدیل شود، آنگاه رژیم نژادپرست و اشغالگر به لبه پرتگاه فروپاشی نزدیکتر خواهد شد.

مجموعه ای از این عوامل نتانیاهو را مجبور کرد که دست به دامان دول عرب بیفتد تا پادرمیانی کرده و فلسطینی ها را مجاب کنند تا آتش بس را بپذیرند. نتانیاهو حالا نه فقط آتش بس را گدایی کرده که برای حفظ آن، به گابی اشکنازی وزیر دفاع رژیم ماموریت داد تا جمعه شب در تماس تلفنی با سامح شکری وزیر خارجه مصر عاجزانه خواستار تداوم آتش بس شود.  

از همین روست که رهبر معظم انقلاب در اول صف و به دنبال ایشان نیروهای مقاومت و دولت های مستقل این پیروزی را به ملت فلسطین و حماس و جهاد اسلامی تبریک گفتند و در مقابل هم مقاومت فلسطین مراتب تشکر و قدردانی اش را از ایران اسلامی و محور مقاومت در منطقه به خاطر ایستادن درکنار ملت فلسطین، ابراز می دارد و به حق باید این پیروزی شیرین را جشن گرفت که فلسطینی ها و حامیان واقعی آنان در جهان چنین کردند.  

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =