حداکثر ۱۰ کاندیدای ریاست جمهوری داریم/سنتی‌ها متمایل به لاریجانی هستند

شهاب الدین صدر از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که وجود تنوع و سلایق سیاسی در گزینش کاندیداهای ریاست جمهوری بسیار مهم است اما با شاخص‌هایی که شورای نگهبان اعلام کرده و عملکردی که در دوره‌های قبلی انتخابات داشته است ممکن است از بین همه این افرادی که ثبت نام کردند همه آنها از سوی شورای نگهبان احرازصلاحیت نشوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شورای نگهبان در فرصت دوم بررسی صلاحیت کاندیداهاست، خبرها و گمانه هایی درباره تایید و ردصلاحیت برخی کاندیداها مطرح می شود اما شورای نگهبان تاکنون هیچ خبری را تایید یا رد نکرده است.

سید شهاب الدین صدر از چهره های سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تاییدصلاحیت ۶ تا ۸ چهره را تلویحا تایید می‌کند و می‌گوید: احتمالا از میان کاندیداها، ۵ یا ۱۰ نفر تایید شوند.

این چهره سیاسی اصولگرا بر این باور است وجود تنوع و سلایق سیاسی در گزینش کاندیداهای ریاست جمهوری بسیار مهم است اما با شاخص‌هایی که شورای نگهبان اعلام کرده و عملکردی که در دوره‌های قبلی انتخابات داشته است ممکن است از بین همه این افرادی که ثبت نام کردند همه آنها از سوی شورای نگهبان احرازصلاحیت نشوند.

او پیش بینی می‌کند که احتمالا فضای سرد، انتخابات دو مرحله‌ای را رقم بزند و به نظر می‌رسد دو نامزد شاخص با یکدیگر رقابت کنند و سایر کاندیداها نیز از یکی از این دو نامزد اصلی حمایت کنند.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با شهاب الدین صدر از سیاستمداران اصولگرا و نماینده ادوار مجلس را می‌خوانید؛

**************

*آقای صدر! آرایش انتخاباتی این روزهای فضای سیاسی کشور و قبل از تایید صلاحیت‌ها را چطور می‌بینید؟

در حال حاضر مسئله‌ای که در ثبت‌نام‌های افراد برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد این است که به هر حال یک تعدادی از آنها از مدت‌ها قبل یعنی حدود یک سال در حال فعالیت انتخاباتی هستند به بیانی دیگر تصمیم خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری گرفته بودند درست است که اخیرا اعلام کردند که نامزد ریاست جمهوری هستند اما به هر روی در فضای مجازی و در استان‌های مختلف تردد و رفت و آمد داشتند و مشخص بود که اینها نامزد انتخابات هستند هر چند بحث‌هایی نیز بر سر حضورشان در صحنه ریاست جمهوری بوده است.

بین ۴۰، ۵۰ نفر کاندیداها دارای سوابق کافی هستند

عده‌ای از افراد نیز طی ماه‌های اخیر در سال جدید فعال شدند و ستادهای انتخاباتی تشکیل دادند و وارد عرصه انتخابات شدند. عده‌ای از نامزدها نیز در روز ثبت نام به این کار پیوستند در مجموع نیز از بین افرادی که مشهور هستند شاید ۴۰، ۵۰ نفرشان چهره‌هایی هستند که در مجلس، دولت و پُست‌های مختلف کشور، کم و بیش دارای سوابقی باشند که البته شورای نگهبان آن سوابق را باید مورد بررسی قرار دهد.

شاهد تنوع سیاسی در میان کاندیدا هستیم

 در حال حاضر از بین چهره‌های شناخته شده‌تری که ثبت نام کرده ‎اند شاهد تنوع سیاسی هستیم یعنی نامزدها از سلایق و جناح‌های مختلف اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقلین و اعتدالگرایان و سایر افراد غیروابسته به این جریانات سیاسی، حضور دارند، اما با شاخص‌هایی که شورای نگهبان اعلام کرده و عملکردی که در دوره‌های قبلی انتخابات داشته است ممکن است از بین همه این افرادی که ثبت نام کردند همه آنها از سوی شورای نگهبان احرازصلاحیت نشوند مثلا حداکثر بین ۵ تا ۱۰ نفر را ممکن است تایید کنند که وارد رقابت انتخاباتی شوند.

حداکثر ۱۰ نفر کاندیدای ریاست جمهوری خواهیم داشت

*پس پیش بینی شما از تعداد کاندیداهایی که تاییدصلاحیت خواهد شد حداکثر ۱۰ نفر است؟

با توجه به عملکردی که شورای نگهبان در دوره‌های قبلی و شاخص‌ها و ملاک‌هایی که الان اعلام کردند فکر می‌کنم از میان کاندیداها، ۵ یا ۱۰ نفر تایید بشوند البته ممکن است حدود ۶ یا ۷ یا ۸ نفر باشند فکر نمی‌کنم بیشتر از این تعداد باشد چراکه برخی از کاندیداها با آن شاخص ها و ویژگی‌هایی که اعلام کردند تطبیق ندارند از لحاظ صلاحیت عمومی نمی‌گویم بلکه از این نظر که سوابق مدیریتی و اجرایی‌شان برای ریاست جمهوری مناسب نیستند.

*با توجه به تعدد کاندیداهای اصولگرا فکر می کنید احتمال ائتلاف در جریان اصولگرا وجود دارد؟

نکته ای که در حال حاضر مطرح است این است که باید دید شورای نگهبان چه کسانی را تایید می‌کند اگر بخواهیم ارزیابی دقیق تری صورت بگیرد باید چند روز صبر کنیم تا ببینیم شورای نگهبان چه کسانی را تایید می‌کند اما آن چه مسلم است در بین همین افراد مشهور، واضح است که تعدادی از آنها تاییدصلاحیت می‌شوند.

حداکثر ۱۰ کاندیدای ریاست جمهوری داریم/سنتی‌ها متمایل به لاریجانی هستند

رئیسی، لاریجانی، رضایی، دهقان، پزشکیان، ضرغامی، جهانگیری تایید می‌شوند

*چه کسانی؟

نمی توان نام برد اما به هر حال مشخص است که آقای رئیسی و آقای لاریجانی از سوی شورای نگهبان تایید می‌شوند چراکه رئیسی، رئیس قوه قضاییه و لاریجانی رئیس پیشین قوه مققنه بوده است. به هر حال تعدادی را از بین این افراد تایید می کنند اما احتمالا چند نفر دیگر را هم برای انتخابات احراز صلاحیت می‌کنند. آنچه در مورد افرادی که شورای نگهبان اعلام می‌کند مسلم است این است که احتمالا سلایق مختلفی از افراد وجود دارند یعنی هم اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، هم مستقلین.

به هر حال برخی از افرادی که تایید می‌شوند مانند آقای جهانگیری سابقه معاون اولی دارند، آقای پزشکیان هم چون سابقه وزارت و حضور در مجلس را دارد تایید شود، آقای رضایی هم چون در چند دوره بوده، تایید شود یا آقای دهقان و آقای ضرغامی هم ممکن است تایید شوند. نکته بعدی این است که برای شکل گرفتن رقابت، تعدادی از کاندیداهایی که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌شوند ممکن است اعلام کنند که از کاندیدای خاصی حمایت کنند و کنار بروند.

شورای نگهبان نمی‌تواند ۵۰ نفر کاندیدا برای انتخابات تایید کند

در هر حال شورای نگهبان که نمی‌تواند ۵۰ نفر را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید کند رویه شورای نگهبان تاکنون، کمتر از ۱۰ نفر بوده است. نکته دیگری اینکه، آن شاخص هایی که شورای نگهبان اعلام کرده است (به هر حال افراد ممکن است ادعاهایی را داشته باشند) با برخی کاندیداها تطبیق ندارد. اگر شورای نگهبان براساس شاخص هایی که اعلام کرده عمل کند و در دوره‌های قبل هم عمل کرده است تعدادی برای ریاست جمهوری احرازصلاحیت نمی‌شوند.

ممکن است برخی کاندیداها در حمایت از کاندیدایی انصراف دهند

در حال حاضر معمولا این اتفاق رخ می‌دهد که وقتی افراد متوجه می‌شوند نامشان در لیست تاییدصلاحیت شده‌های نهایی نیست گاهی اوقات از برخی کاندیداها اعلام حمایت می کنند چون می بینند امیدی ندارند شورای نگهبان هم نامشان را اعلام نمی کند بیانیه ای صادر می کنند و محترمانه اعلام می کنند که به نفع فلان نامزد کنار می رویم؛ به هر حال شانسی دارند. به هر حال در دوره های مختلف این گونه بود ممکن است به افراد از طریق مختلف اطلاع داده شود زودتر انصراف می‌دهند و کناره‌گیری خود را به نفع نامزدی اعلام می‌کنند.

برخی نامزدها با نامزدهایی که شانس بالایی دارند وارد مذاکره می‌شوند

البته در صحنه رقابت بدین گونه نیست که همه نامزدها به طور جدی با یکدیگر رقابت کنند. در دوره‌های قبل دیدیم که نامزدی به نفع نامزد دیگری کنار می‌رود مثلا آقای جهانگیری به عنوان معاون به صورت کاندیدای پوششی آقای روحانی آمده بود هر چند نمی‌دانم این کار تا چه حد پسندیده است اما در مجموع یک سری از نامزدهایی که ممکن است تاییدصلاحیت شوند در میانه راه با نامزدی که شانس بیشتری برای پیروزی دارد وارد مذاکره می‌شوند و در هر چارچوبی که توافق کنند در نهایت به نفع آن نامزد عمل می‌کنند.

در فضای سرد،انتخابات به مرحله دوم می‌رود

نکته دیگری که در بعضی ادوار ریاست جمهوری رخ داده این است که مثلا یک تعدادی از کاندیداها با یکدیگر رقابت کردند و در دور اول انتخابات، هیچ فردی حائز اکثریت آراء نشد و انتخابات به مرحله دوم رفت که در نهایت بین دو نامزد رقابت صورت گرفت مثلا بین آقای هاشمی و احمدی‌نژاد، این اتفاق رخ داد و نامزدهایی که در دور اول نتوانستند حائز آراء لازم برای رفتن به مرحله دوم انتخابات شوند از دو نامزد نهایی شان حمایت می‌کنند و به نفع یکی از آنها عمل می‌کنند. در حال حاضر در این دوره از انتخابات مشخص نیست چنین اتفاقی رخ دهد چون هم فضای انتخابات سرد است و هم بحث مشارکت در انتخابات اخیر مجلس تا حدودی پایین بود و در نتیجه با وجود کرونا، مشارکت آن گونه که ما انتظار داریم نباشد.

*با این توضیحات، انتخابات دو مرحله‌ای را پیش بینی نمی‌کنید؟

ممکن است این اتفاق رخ دهد به بیان دیگر این فضای سرد ممکن است انتخابات دومرحله‌ای را رقم بزند. اگر دو مرحله‌ای شود دو نامزد شاخص با یکدیگر رقابت می‌کنند و بقیه نامزدهایی که از دور رقابت خارج می‌شوند از یکی از این دو نامزد اعلام حمایت می‌کنند. در واقع به نوعی آرایش انتخابات تغییر می‌کند.

مردم ناراضی ممکن است به سمت اصولگرایان بروند

*شما پیروزی اصولگرایان را قطعی می دانید یا ممکن است بازی انتخابات به گونه‌ای بهم بخورد؟ به دلیل افزایش مشارکت یا بحث مناظرات انتخاباتی.....

وضعیتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد با توجه به کاندیداهایی که در عرصه انتخابات هستند و مردم هم از عملکرد دولت فعلی رضایت ندارند، یک نارضایتی عمومی وجود دارد به هر حال شرایط اقتصادی و معیشتی مردم، وضعیت رضایتبخشی نیست. وضعیت امروز ما شایسته مردم ما نیست با توجه به سرمایه‌ها و شهدا و جانبازهایی که داریم. وضعیت امروز وضعیت قابل دفاع نیست. وعده های زیادی به مردم داده شد و مردم هم احساس می کنند که این وعده ها محقق نشده است.

*با این توضیحات، آیا مردم به سمت اصولگرایان می‌آیند؟

چون مردم از وضعیت فعلی ناراضی هستند قاعدتا تمایل آنها به سمت سلیقه‌ها و افراد و گرایشهایی که با وضعیت فعلی مخالف هستند. درست است که شعار دولت فعلی، دولت تدبیر و امید و اعتدالگرایی و استقلال بود اما دولت عملا بیشتر در اختیار اصلاح طلبان بود. هر چند انتقاداتی از سوی آنها مطرح می‌شود اما آن انتقادات، انتقادات درونی خودشان است به هر حال این دولت با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده است. به هر حال ممکن است بخشی از نیروهای اصولگرا واعتدالگرایان حمایت کرده باشند اما اکثریت کابینه در اختیار نیروهای اصلاح‌طلب است.

حمایت سران اصلاح‌طلب از آقای روحانی به اشکال مختلف در زمان انتخابات شاهدی بر این ماجرا است. آقای روحانی هم زمانی که روی کار آمده بر سر پیمان خود با آنها بوده است. بنابراین مردم از وضعیت فعلی ناراضی هستند به صورت طبیعی به سمت گرایشات و سلیقه‌هایی متمایل می‌شوند که با دولت فعلی مخالف است. اینکه عده ای پیش بینی می‌کنند قطعا رئیس جمهور بعدی از نیروهای اصولگرایی، انقلابی و متدین است به این دلایل است. طبیعتا مردم به سمت سلیقه متفاوت می روند.  این گونه مباحث در بین مردم و کارشناسان مطرح است. کسانی که در دولت فعلی هستند یا منتسب به این دولت هستند اعلام می کنند که مردم ناراضی هستند. برخی می گویند که باید از دولت فعلی ابراز برائت کرد و برخی نیز خودشان را با دولت می‌دانند.

به هر حال اما ممکن است اتفاقات دیگری نیز رقم بخورد چراکه تنوعی در بین نامزدها وجود دارد ممکن است آرایش های دیگری در انتخابات رقم بخورد.

*دو گانه یا سه گانه رقابت را بین چه کسانی می‌دانید؟

ابتدا اینکه شورای نگهبان باید اسامی را اعلام کند.

*از بین چهره‌هایی که مطرح کردید که تایید می‌شوند این دو گانه یا سه گانه بین چه کسانی احتمالا رقم بخورد؟ رئیسی، لاریجانی، رضایی، پزشکیان و...

آنچه که تاکنون مسلم است این است که اصولگرایان و نیروهای انقلابی به اتفاق آراء در حال حمایت از آقای رئیسی هستند یعنی هم شورای وحدت و هم شورای ائتلاف از او حمایت می‌کنند. حدود شش ماه پیش، شورای وحدت اعلام کرد نامزد نهایی‌اش آقای رئیسی است شورای ائتلاف هم مدتی به دنبال نامزد دیگری بود و تمایل داشتند که آقای قالیباف به میدان بیاید اما با توجه به اینکه آقای قالیباف به دلیل ریاست مجلس ثبت نام نکرد در نهایت شورای ائتلاف هم از آقای رئیسی اعلام حمایت کرده است یعنی هر دو شورا متفق روی آقای رئیسی هستند. این مسئله موجب می‌شود که مجموعه نیروهای اصولگرایی و انقلابی و متدنین از آقای رئیسی حمایت کنند.

اصولگرایان سنتی به کاندیداتوری لاریجانی تمایل دارند

با حضور آقای لاریجانی و سوابقی که ایشان داشته و عملکردی که در مجلس داشته است ممکن است بعضی از اقشار مختلف اعم از بخشی از اصولگرایان سنتی به آقای لاریجانی تمایل داشته باشند البته این موضوع جدا از تصمیم شورای وحدت و شورای ائتلاف است چراکه آنها به صورت محکم روی آقای رئیسی اتفاق نظر دارند. حال ممکن است در بدنه نیروهایی که حضور دارند تمایلی به آقای لاریجانی وجود داشته باشد و در عین بعضی از نیروهای اصلاح‌طلب نیز اعلام می کنند ممکن است نامزدشان تایید نشود از این رو امیدی به آقای جهانگیری داشته باشند؛ هر چند تا پیش از ثبت نام‌ها، ظریف را مطرح می‌کردند اما چون او ثبت نام نکرد و وارد میدان انتخابات نشد به سمت آقای جهانگیری رفتند.

شاید اصلاح طلبان از لاریجانی حمایت کنند

از سوی دیگر عده ای از اصلاح طلبان بر این باورند شاید آقای جهانگیری به عنوان معاون اول به علت عملکرد دولت فعلی(با توجه به اینکه معاون اول نقش مهمی در شکل گیری وضعیت فعلی دارد) اقبالی در بین مردم ندارد. در نتیجه اصلاح‌طلبان ممکن است به این دلیل که نامزد موردنظرشان در بین لیست نیست یک بازی سیاسی و انتخاباتی انجام بدهند و از آقای لاریجانی حمایت کنند.

ممکن است رستم قاسمی و سعید محمد از رئیسی حمایت کنند

*احتمال این مسئله وجود دارد که کاندیدهای نظامی در صحنه باقی بمانند یا اینکه ممکن است به نفع رئیسی، لاریجانی یا دیگران کنار بروند؟

البته برخی از نامزدهای نظامی از قبل اعلام کرده بودند که اگر رئیسی بیاید حمایت می کنند و کنار می‌روند.

*آنهایی که گفتند کنار نمی‌روند چطور؟

در این باره هم به نظر می‌رسد تعدادی از کاندیداهای نظامی که تعدادشان هم زیاد است، در صحنه باقی بمانند و برخی نیز از آقای رئیسی حمایت کنند. برخی از کاندیداهای نظامی از جمله رضایی در شورای ائتلاف حضور دارند و همراه آنها بوده است. دهقان هم اعلام کرده که مستقل است حال رستم قاسمی و سعید محمد از نامزدهایی هستند که سابقه سپاهی دارند و ممکن است از آقای رئیسی حمایت کنند.

حداکثر ۱۰ کاندیدای ریاست جمهوری داریم/سنتی‌ها متمایل به لاریجانی هستند

شاید نامزدها قبل مناظره‌ها به نفع رئیسی کنار بروند

*یعنی ممکن است این نامزدهایی که گفتید تا قبل مناظره‌ها به نفع رئیسی کنار بکشند؟

اگر تایید شوند ممکن است کنار بکشند. از سوی دیگر ممکن است نامشان از سوی شورای نگهبان در لیست نهایی اعلام نشود اما برخی از اینها از جمله آقای جلیلی اظهارنظرهایی نسبت به آقای رئیسی کردند. آقای نیکزاد هم گفته بود ثبت نام می‌کند اما ثبت نام نکرد و الان با ستاد آقای رئیسی همکاری دارد. دکتر قاضی زاده هم ممکن است اگر تایید شود تا آخر بماند یا در این مرحله از نامزد دیگری حمایت کند. در هر حالت، از تعدادی که باقی می مانند برخی از آنها در مناظره‌ها به آقای رئیسی یا نامزد دیگری تمایل پیدا کنند. اگر به صورت جدی، ۷،۸ نفر با یکدیگر رقابت کنند ممکن است انتخابات به مرحله دوم برسد و در مرحله دوم هم بین دو کاندیدا برگزار شود.

برخی از نامزدها پایگاه رأی خاص دارند

*کاندیداهایی که طبق پیش بینی برای انتخابات می‌آیند تا چه حد در افزایش مشارکت موثر هستند؟

اگر تنوع سیاسی، سلیقه‌ها و گرایشات سیاسی در بین نامزدهای انتخابات وجود داشته باشد بدیهی است که در مشارکت موثر است به این دلیل که این گرایشات و سلایق در میان مردم طرفدارانی دارد و موجب می شود برخی به لحاظ گرایشات سیاسی و یا گرایشات قومی_قبیله ای به نامزد خاصی تمایل داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است آذری زبان ها به نامزد خاصی تمایل داشته باشند یا گرایشات عشایری و یا شورای اقوام دیگر به نامزد دیگری تمایل نشان دهند. برخی از نامزدها پایگاه رأی خاص دارند از این رو اگر تنوع سیاسی در میان افرادی که وارد عرصه رقابت می‌شوند وجود داشته باشد در مشارکت اثرگذار است چون ما باید ملاحظاتی را رعایت کنیم مردم با وجود مشکلات بسیار، پای کار نظام، انقلاب و عزت و اعتبار و اقتدار نظام ایستاده اند و همواره بهترین رفتار را داشته اند به بیانی دیگر وقتی مردم به میدان می‌آیند از خودگذشتگی می کنند علاوه بر آن، کرونا هم مسئله ای جدی است چراکه در انتخابات باید شور و هیجان و میتینگ ها و تجمعاتی باید برگزار شود ستادها انتخاباتی آن گونه که باید نمی توانند فعالیت کنند  از این رو به سمت فضای مجازی و در رأس آن صداوسیما می‌روند، آن هم معلوم نیست چه اندازه بتواند نامزدها را به مردم بشناساند و موجی را ایجاد کند.

بنابراین هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور باید روی مسئله مشارکت مردم در انتخابات توجه کنند و هر کاری که در زمینه های مختلف می توانند انجام دهند برای افزایش مشارکت، حتما عمل کنند چون آن چیزی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده این است که در درجه اول اهمیت، مشارکت بالا در انتخابات و در درجه دوم اهمیت، مسئله انتخاب اصلح قرار دارد. یعنی مسئله مشارکت به اعتبار و اقتدار و عزت نظام مربوط است. امیدواریم که همه افراد با سلایق مختلف در انتخابات شرکت کنند که ما شاهد یک انتخابات پرشور باشیم البته این بدین معناست که مردم وظیفه شان را به بهترین وجه انجام می‌دهند اما وزارت کشور و شورای نگهبان به طور خاص باید وظیفه شان را انجام دهند و همه تدابیری که در چارچوب قوانین باعث افزایش مشارکت می‌شود را انجام دهند.  

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =