همین ایام بود... سوری‌ها پای صندوق رفتند

همین ایام بود؛ ژوئن ۲۰۱۴ ؛ روزهایی که اهالی دمشق زیر شلیک گلوله های سنگین و خمپاره هایی که به مرکز شهر می رسید، پای صندوق های رای رفتند تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

به گزارش ایرنا،آن روزها گروه های تروریستی و در راس آنها داعش تا ۷۵ درصد خاک سوریه را تصرف کرده و تا دروازه های دمشق رسیده بودند و محلات حاشیه پایتخت، در غوطه شرقی هنوز در کنترل این نیروها بود.

خاکریزها و سنگرها از همان خروجی های شهر خودنمایی می کرد و هر لحظه صدای شلیک گلوله های خمپاره و توپ در خیابان ها و بازارها شنیده می شد.
حالا اما اوضاع تغییر کرده است؛ حال و هوای دمشق کاملا عادی است مانند همه شهرهای جهان، بازارها دوباره جان گرفته اند و در اطراف حرم حضرت رقیه (س) و منطقه معروف به مسجد اموی، داد و ستد و گشت و گذار و رفت و آمد ، بدون غرش توپ ها و خمپاره ها جریان دارد.
اکثر مراکزی که در روزهای سخت جنگ داخلی بسته بود، مانند موزه ها و ورزشگاه ها و مراکز تفریحی، حالا بطور کامل در خدمت تفرج، بازی های کودکان و سرگرمی بزرگترها در آمده اند. 
چهارشنبه این هفته، میلیون ها تن از حائزین شرایط شرکت در انتخابات، برای باری دیگر جهت انتخابات ریاست جمهوری به مراکز اخذ رای می روند، در حالی که تهدید تروریسم در این کشور دفع شده است.
بخش های وسیعی از خرابی های جنگ داخلی سوریه علیه تروریسم تکفیری که از سال ۲۰۱۱ به این کشور تحمیل شد، اکنون بازسازی و مرمت شده است و همین بارقه های امید را برای مشارکت جدی شهروندان سوری در انتخابات این دوره ، به شهر تابانده است. 

دمشق ۲۰۱۴ تا امروز ؛ سوری‌ها باردیگر پای صندوق های رای حاضر می‌شوند
حال و هوای دمشق پایتخت سوریه در آستانه انتخابات سرنوشت ساز این کشور 


سوری ها در طول ۱۰ سال جنگ با تروریسم و تحمل فشارهای قدرت های جهانی بخصوص آمریکا و نیز توطئه های منطقه ای توام با تحریم های کمرشکن غرب، بلوغ اجتماعی و سیاسی خود را به جهانیان ثابت کردند که و بابت این دستاورد بزرگ، یعنی پیروزی بر تروریسم تکفیری، هزینه پرداخته اند و اینک سهم بزرگی از این مبارزه را به خود اختصاص داده اند. 
خبرنگار اعزامی ایرنا به دمشق در گزارش خود از حال و هوای دمشق در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می گوید؛ از آماده سازی مراکز رای گیری برای روز چهارشنبه و شور و حالی که میان اقشار مختلف مردم بویژه جوانان سوری دیده می شود. 
دوائر خدماتی شهر سخت سرگرم تلاش هستند و طرفداران نامزدها همچنان در حال تبلیغات از طریق نصب پوسترها و بنرهای تبلیغاتی هستند و بر دیوارهای شهر تصاویری دیده می شود که حکایت از نزدیک شدن به روز موعود دارد. 
در متن تبلیغات سوری ها، نمادهایی از جنگ علیه تروریسم، پرچم و آثار تاریخی به عنوان نماد هویتی سوریه بیشتر به چشم می آید.
کار رای گیری در خارج از سوریه روز ۲۰ می جاری (۳۰ اردیبهشت) برگزار شد و برغم کارشکنی برخی جریان ها در کشورهای منطقه از جمله در لبنان، شور و اشتیاق و استقبال سوری های دور از وطن از نگاه رسانه های بین المللی دور نماند. 
سوری ها در لبنان در حالی آرای خود را به صندوق ها ریختند که گروهی از آنان حین حرکت به سمت مراکز رای گیری مورد حمله برخی گروه های افراطی قرار گرفتند.
ترکیه و آلمان روز ۲۰ می مانع برگزاری انتخابات در خاک خود شدند و این انتخابات در عربستان و ایتالیا به دلیل بسته بودن سفارت سوریه و در قطر نیز به دلیل نبود نمایندگی دیپلماتیک سوری در آن برگزار نشد.
در این دوره از انتخابات سه نامزد محمود مرعی ( نامزد مخالفان ) بشار اسد رئیس جمهوری فعلی و عبدالله عبدالله از سیاستمداران سوری به رقابت می پردازند. 
انتخابات این دوره در تمامی مراکز و حوزه هایی که دولت سوریه بر آن احاطه و اشراف دارد، برگزار می شود. البته در دوره قبل یعنی ۲۰۱۴ نیز اگر چه بخشی از حلب در کنترل تروریست ها قرار داشت، اما کار رای گیری در بخش های تحت کنترل ارتش سوریه انجام شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1518216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =