روسای چهار گانه عراق درباره انتخابات بیانیه صادر کردند

ایرنا نوشت: روسای چهار گانه عراق امروز پنجشنبه در نشستی ویژه در کاخ ریاست جمهوری در بغداد، بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن در اکتبر آینده (مهرماه ۱۴۰۰) تاکید کردند.

دفتر ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «برهم صالح» رییس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی در این نشست تاکید کردند که انتخابات پارلمانی در اکتبر آینده برگزار می شود.

در این بیانیه روسای چهارگانه عراق گفته اند که برگزاری انتخابات یک وظیفه قانونی و ملی است و هرگز در برگزاری آن تردیدی وجود ندارد.

روسای چهارگانه عراق انتخابات زودهنگام پارلمانی آتی را پایان دهنده به مشکلات و چالش هایی دانستند که عراق از آن رنج می برد و آن را راهکاری برای تغییر مسالمت آمیز در کشور عنوان کردند.

در بیانیه خاطر نشان شده است که برای تحقق این اهداف، باید شرایط ضروری و لازم برای برگزاری انتخابات فراهم شود و در این خصوص هیچ گونه عقب نشینی از اجرای معیارهای سلامت و شفافیت در تمامی مراحل این روند وجود ندارد.

روسای چهارگانه عراق هدف از این اقدامات را فراهم کردن مشارکت گسترده مردم برای تضمین اعمال اراده آزاد مردم عراق در انتخاب نمایندگان خود به دور از تقلب، دستکاری یا فشار دانسته و ابراز امیدواری کرده اند که نتائج انتخابات آتی، انعکاس دهنده حقیقی اراده ملت عراق و انتخابش باشد.

در این نشست بدون اشاره به قضیه جنجالی بازداشت «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار در الحشد الشعبی در روز گذشته (چهارشنبه) در بغداد، عنوان شده است که حاضران در نشست همچنین تحولات اخیر  کشور را بحث کردند.

بیانیه گفته است که تحولات اخیر که عراق شاهد آن بوده به طور منفی بر تلاش های ملی برای تحقق امنیت و ثبات و حفظ اعتبار نظام و حاکمیت آن و بسترسازی برای برگزاری انتخابات عادلانه و منصفانه اثر می گذارد.

به نوشته بیانیه ریاست جمهوری عراق، در این نشست حاضران بر ضرورت احترام گذاشتن به تصمیات صادره از دستگاه قضایی و احترام به اقدامات نهادهای دولتی در بازپرسی قانونی تاکید کردند.

نشست سران چهارگانه به ندرت در عراق انجام شده و معمولا در هنگام تشدید بحران ها و نگرانی از تحولات جاری در کشور این نشست در این سطح برگزار می شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =