مشرق نوشت:

ریچارد رورتی، فیلسوف ارشد آمریکایی، در مصاحبه با روزنامه کوریره دلاسرای ایتالیا ملی گرایی و مکتب ایرانی را تنها پاد زهر در مقابل اسلام گرایی در ایران دانسته و گفته بود اشراق گرایی اسلامی به زودی در ایران پا خواهد گرفت...

هنگامی که ریچارد رورتی، فیلسوف ارشد پراگماتیست آمریکایی درسال 86 به ایران آمد و از محافل دانشجویی و آکادمیک ایران دیدن کرد؛ پس از دیدار خود مصاحبه ای را با روزنامه کوریره دلاسرای ایتالیا داشت که در آن مصاحبه ملی گرایی را تنها پاد زهر در مقابل اسلام گرایی در ایران دانسته و معتقد بود اشراق گرایی اسلامی به زودی در ایران پا خواهد گرفت.

به گفته این فیلسوف فقید آمریکایی، «نیروهای سکولار ایران چاره ای به جز جستجوی مخرج مشترک های دیگری بر پایه ملی گرایی ندارند.»

وی این مطلب را اینگونه توضیح می دهد که : "در کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران که حکومت در اختیار مذهبی ها قرار دارد، نیروهای سکولار برای مقابله با کسانی که سعی دارند مذهب را به وجه مشترک جامعه تبدیل کنند، چاره ای به جز جستجوی مخرج مشترک های دیگری بر پایه ملی گرایی ندارند، زیرا نسبت گرایی و گذشت از ریشه های ملی هرگز نخواهند توانست در مقابل مذهب گرایی قد علم کنند."

سخنی که این فیلسوف آمریکایی در سال 1386 گفت، در فتنه 88 تبدیل به شعار "جمهوری ایرانی" در جریان فتنه گشت. اما پس از گذر از فتنه 88 با اظهار نظر یکی از اعضای دولت احمدی نژاد در خصوص مکتب ایرانی فاز دیگر این شعار رقم خورد.
"مکتب ایرانی" در حالی مطرح شد که دو ماه پیش از آن فیلم "شاهزاده ایرانی" با یک رستم دستانی یهودی و تهمینه ای انگلیسی، توسط کمپانی دیزنی آمریکا به صحنه رفته بود.

اندکی پس از آن، انگلیسی که حتی پیش از انقلاب هرگز حاضر نشد منشور کوروش را به شاه ایران بدهد؛ تنها در شرایطی که خاورمیانه آبستن موج بیداری اسلامی بود حاضر شد آنرا به ایران بفرستد تا ایران اسلامی با رنگ باستان گرایانه آمیخته شود؛ چرا که در طول جریان فتنه 88 تمام تلاش غرب بر آن بود که مدل جمهوری اسلامی ایران را در نزد مسمانان جهان اسلامی بدنام نماید و در این ترویج "مکتب باستانگرایانه ایرانی" نیز تلاش می کرد به بحث عرب و عجم دامن بزند تا مسلمانان در مسیر الگو برداری از مدل جمهوری اسلامی ایران قدم نگذارند.

واقعیت آنست که مطرح شدن "مکتب ایرانی" در سال 1389 ، چیزی جز یک انحراف از اصول اسلام و ایران نبوده است. از زمان مطرح شدن این موضوع، فضای ضد ایرانی در میان جهان عرب افزایش یافت. از جمله موضع گیری های ضد ایرانی مسئولین امارات و همچنین موضع گیری سفیر عربستان در مصر که گفته بود ایرانی ها رویای امپراطوری پارس را در سر می پرورانند.
مکتب ایرانی در داخل با اسلام مبارزه می کند و در خارج با جمهوری اسلامی ایران. مورد استفاده دشمنان اسلام و ایران قرار می گیرد. این موضوعی است که مطرح کنندگان آن باید در آینده نزدیک نسبت به آن پاسخگو باشند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    5 2
    از نظر قران کریم همه کسانی که به خداوند یکتاو روز جزا(قیامت)ایمان داشته وعمل نیک انجام دهد مسلمان است