ادامه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

خوشبختانه روند کاهشی شیوع بیماری در کشور ادامه دارد، اما ...

نیو صدر: آمار و اعداد اعلام شده در یک هفته گذشته خبر از روند نزولی کرونا در کشور می‌دهند، اگرچه وضعیت بیماری در شهرستان‌ها بسیاری از مسئولان را از همین حالا نگران شروع موج بعدی بیماری در کشور کرده است.

پس از مدت‌ها تعداد شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند بیشتر شده است، موضوعی که می‌تواند یک زنگ خطر از افزایش میزان شیوع بیماری باشد. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این رابطه هشدار داده بود: « بسیار نگران موج بعدی کرونا هستیم. برای پیشگیری از موج بعدی مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند»

او همچنین هشدار داد: « در موج قبلی ویروس جهش یافته انگلیسی همه مناسبات را به هم ریخت و آن موج عجیب را ایجاد کرد. اکنون نیز اگر ویروس جهش یافته هندی در جامعه گسترش پیدا کند، با موج بدی روبرو خواهیم شد که واقعا غیرقابل پیش بینی است.»

پایان ۱۳۹۰ زندگی در یک هفته

البته خوشبختانه با وجود این نگرانی‌ها همچنان پس از چهار هفته نمودار مرگ‌ومیر کرونا در کشور نزولی است و حتی هفته اخیر برای سه روز تعداد قربانیان بیماری در کشور به زیر ۲۰۰ نفر هم رسید. به طور میانگین در این مدت هر روز ۱۹۸ زندگی در اثر ابتلا به کرونا پایان یافتند.

ادمه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

این یعنی در مجموع از تاریخ ۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد، ۱۳۹۰ نفر به جانباختگان کرونا در کشور اضافه شد و در مجموع تعداد فوتی‌ها به ۷۹ هزار و ۳۸۴ نفر رسید.

البته خوشبختانه  وضعیت نسبت به هفته‌های پیش بهتر شده است. لاری در این رابطه توضیح داد: قله موج چهارم کرونا را طی کردیم و در بیشتر استان های کشور در مرحله نزولی این موج قرار داریم اما نمی توانیم بگوییم که موج چهارم کاملا پایان یافته است. موج چهارم شیوع بیماری کرونا در کشور،  به‌رغم شمار زیاد بیماران بستری و با توجه به تدابیر اندیشیده شده مانند تهیه مکانی برای بستری های موقت، خیلی خوب مدیریت شد.

ادمه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

ادامه کاهش مبتلایان بیماری

این روند در آمار مبتلایان بیماری در کشور هم وجود دارد و هفته اخیر برای چهار روز تعداد مبتلایان بیماری به زیر ۱۰هزار نفر رسید، این در حالی است که در هفته قبلی تنها یک بار این اتفاق رخ داده بود.  به طور میانگین در این مدت هر روز ۱۰۱۷۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند.

ادمه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

بر این اساس از تاریخ ۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد، ۷۱۲۲۶ نفر به تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در کشور اضافه شد تا برای پنجمین هفته متوالی روند نزولی بیماری در کشور ادامه پیدا کند. البته شیب روند کاهشی بیماری در کشور کمتر شده است و در حالی که هفته پیش ۲۶.۲۲ درصد تعداداد مبتلایان کمتر شده بود این هفته تعداد مبتلایان ۱۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد.

همچنین در مقایسه با ابتدای موج چهارم پاندمی در هفته ابتدایی فروردین، تعداد مبتلایان هفتگی بیماری حدود ۱۸۷۳۹ نفر بیشتر است.

ادمه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

بستری‌ها، کمی کمتر از قبل

دقیقا همین موضوع در آمار بستری‌های بیماری در کشور هم دیده می‌شود، از تاریخ ۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد بالاخره پس از مدت‌ها تعداد بستری‌های کرونا در کشور به بالای ۲هزار نفر نرسید و به طور میانگین هر روز ۱۴۹۶ نفر از بیماران در بیمارستان‌ها بستری شدند.

ادمه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

در مجموع در این مدت ۱۰۴۷۵ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های کشور بستری شدند. براین اساس تعداد بستری‌های بیماری نسبت به هفته پیش حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که هفته قبلی تعداد بستری‌ها ۲۴.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.

ادمه روند کاهشی کرونا با سرعت کمتر/ زنگ خطر موج پنجم

موج پنجم، خطری که نزدیک است

این کاهش شیب نزولی بیماری در کشور باعث شده است تا وضعیت بیماری در برخی از مناطق خطرناک شود و حتی دیگر هیچ شهرستانی در کشور در وضعیت آبی کرونا قرار نگیرد.

 در حال حاضر ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. متاسفانه هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.  شهرستان‌های دیر و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، جیرفت، سیرجان و شهربابک (استان کرمان)، سرپل‌ذهاب (استان کرمانشاه)، بندرعباس، جاسک، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار دارند.

از سویی در بعضی شهرستان‌های قرمز سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است و این می‌تواند خطر موج بعدی بیماری در کشور را افزایش دهد.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =