هماهنگی برای بازگشت اتباع ایرانی از هند و پاکستان/ ممنوعیت تردد در تعطیلات نیمه خرداد چگونه است؟

ایلنا نوشت: دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه پیشنهاد ممنوعیت تردد بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد ارائه شده است، از هماهنگی برای بازگشت حدود ۶۵۰ نفر از اتباع ایرانی از هند و پاکستان خبر داد.

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، درباره ممنوعیت تردد از ۱۳ تا ۱۶ خردادماه گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای که رییس جمهور با روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند، موضوع ممنوعیت تردد مطرح شده است، اما منتظر هستیم که در جلسه امروز -شنبه- ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع نهایی شود و از طریق ستاد نیز اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

پیشنهاد ممنوعیت تردد بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد

وی ادامه داد: البته قرار است همانند عید فطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای سفر اعلام شود. در جلسه کمیته‌های تخصصی روز چهارشنبه که با حضور رییس جمهور برگزار شد، این موضوع مصوب شده و پیشنهاد این بوده است که تردد بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد ممنوع شود.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا همچنین درباره برگزاری تبلیغات انتخاباتی گفت: در جلسه اول خردادماه ۱۴۰۰ ستاد ملی، پروتکل بهداشتی برگزاری تجمعات انتخاباتی و نامزدهای ریاست جمهوری مصوب شد و از طریق کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات در ۱۵ بند در قالب یک اطلاعیه رسمی منتشر شده است.

عدم برگزاری تجمعات انتخاباتی در فضاهای بسته

قاسمی با اشاره به بندهایی از این اطلاعیه تصریح کرد: در این اطلاعیه جزییات پروتکل‌های برگزاری تجمعات انتخاباتی آمده و مشخص شده است که برنامه‌ها نباید مانند گذشته باشد و تجمعات باید صرفا در فضای باز برگزار شود. همچنین برنامه‌های انتخاباتی با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای محلی و ملی انجام شود. جلسات ستادها نیز براساس مدیریت هوشمند محدودیت‌ها برگزار می‌شود و این جلسات با ظرفیت ۳۰.۲۰ و ۱۵ به ترتیب در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز برگزار شود. همچنین یک سری نکات بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود. بحث‌عدم استقبال از کاندیداها، عدم راه اندازی کارناوال‌ها و عدم برگزاری تجمعات انتخاباتی در فضای بسته از دیگر مواردی است که در این پروتکل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده است که فضاهای ورزشی روباز که در اختیار وزارت ورزش است با هماهنگی ستادهای استانی در اختیار کاندیداها قرار بگیرد. همچنین افزایش شعب اخذ رای که از طریق ستاد انتخابات در این خصوص نیز اقدام شده است از دیگر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری انتخابات است.

عدم رعایت پروتکل‌ها در فعالیت‌های انتخاباتی گزارش می‌شود

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پاسخ به این سوال که اگر پروتکل‌ها از سوی کاندیدایی رعایت نشود با آن کاندیدا یا ستاد انتخاباتی وی برخورد خواهد شد؟ گفت: در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بندهایی در این خصوص در نظر گرفته شده است. در انتخابات ریاست جمهوری ستاد انتخاباتی کاندیداها مسئول اجرای پروتکل‌ها مشخص شده‌اند و باید پاسخگو باشند. در انتخابات شورای شهر نیز افراد کاندیدا مسئول رعایت پروتکل‌ها شناخته شده‌اند و از آنجا که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در حکم قانون است، تخلفات به شورای نگهبان گزارش داده و از آن طریق برابر قوانین و مقررات تذکرات و یا اقدامات قانونی دیگر پیگیری می‌شود.

تردد مرزی برای ۷ گروه دارای اولویت

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت مرزها گفت: در ترددهای مرزی ۷ گروه جزو گروه‌های اولویت دار هستند که باید با توجه به ضرورت تردد داشته باشند. این گروه‌ها با رعایت پروتکل‌ها و با داشتن گواهی سلامت می‌توانند وارد یا خارج از کشور شوند.

وی ادامه داد: به غیر از این ۷ گروه مابقی مسافرت‌ها که شامل تورهای مسافرتی نیز است و سفرهای غیرضروری محسوب می‌شود، فعلا متوقف شده است. در مورد مرزهای کشورمان با عراق تا ۱۵ خرداد ماه محدودیت‌هایی که وجود داشت، تمدید شده است. در مرز افغانستان نیز ۷ گروهی که اولویت دار هستند، می‌توانند فعالیت کنند. ضمن اینکه در هیچ کدام از مرزهای ما بحث‌های تجاری و اقتصادی از ابتدای شیوع کرونا متوقف نشده است. قاعده تجارت و واردات و صادرات خارج از بحث‌های تردد مسافری است.

ممنوعیت سفر تورهای مسافرتی

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه مرزهای افغانستان و پاکستان شامل همین محدودیت‌ها می‌شوند، تصریح کرد: این کشورها نیز به دلیل شیوع کرونا یک سری محدودیت‌هایی در بحث تردد از مرزها ایجاد کرده‌اند که شامل ایران نیز می‌شود. درباره مرز ترکیه نیز همان ۷ گروه و مباحث تجاری در حال انجام است، اما بحث تورهای مسافرتی با نظر وزارت بهداشت انجام نمی‌شود. در مرزهای آذربایجان، ارمنستان و نخجوان نیز همین محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

تداوم ممنوعیت ورود مسافران از هند

قاسمی همچنین درباره سفر به هند و بازگشت اتباع ایرانی از هندوستان و پاکستان گفت: ما با هند مرز مشترک نداریم اما از سه طریق مسافران هندی وارد کشور می‌شوند. نخست از طریق مرزهای هوایی و فرودگاه‌ها است، راه دوم بنادر است که به دلیل فعالیت اتباع هندوستانی است که روی کشتی‌ها تردد می‌کنند و ممکن است اتباع هندی وارد کشور شوند و راه سوم نیز این است که این احتمال وجود دارد اتباع هندی بخواهند به صورت زمینی از پاکستان وارد کشور ما شوند که البته آمار بسیار محدودی است.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود مسافران از هند به کشور خاطرنشان کرد: در هر سه طریق در پی مکاتبه‌ای که وزیر بهداشت با وزیر کشور داشتند، از همان زمان اعلام شیوع کرونای هندی ممنوعیت ورود مسافران از هند براساس ابلاغیه فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا اعلام شده است و به شدت این موضوع کنترل شد. در بنادر اگر اتباع هندوستانی در کشتی‌ها باشند اجازه خروج از کشتی را ندارند و در همان کشتی هستند تا به کشور خودشان بازگردند.

هماهنگی برای بازگشت حدود ۶۵۰ تبعه ایرانی از هند و پاکستان

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره بازگشت اتباع ایرانی از هندوستان و پاکستان گفت: موضوعی که از طریق وزارت خارجه اعلام شد، این است که اتباع ایرانی از جمله دیپلمات‌ها و خانواده‌های آن‌ها و افراد غیردیپلماتی که بنا به ضرورت و برای انجام کارهای شخصی و تحصیلی به کشورهای پاکستان و هندوستان سفر کرده بودند نیز با این ممنوعیت مواجه شده بودند. پیگیری‌های زیادی در دهلی نو، بمبئی و اسلام آباد پاکستان انجام شده است و در نهایت با اخذ نظر وزارت بهداشت قرار شد در قالب یک سری پروازهای فوق العاده برای بازگشت این افراد هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

قاسمی با اشاره به برگزاری جلسه هفته گذشته درخصوص بازگشت این اتباع ایرانی از کشورهای پاکستان و هندوستان، تصریح کرد: وزارت امور خارجه آمار اتباع ایرانی که در کشورهای هندوستان و پاکستان هستند را اعلام کرده است؛ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از اتباع ایرانی در هندوستان بوده و تقریبا حدود ۱۵۰ نفر نیز ایرانیانی هستند که در پاکستان حضور دارند. با نظر وزارت بهداشت و شروطی که وزارت بهداشت تنظیم کرده، قرار است در قالب سه پرواز این افراد به کشور بازگردند. دو پرواز برای کشور هندوستان و یک پرواز برای کشور پاکستان است.

اتباع ایرانی بازگشته از هند و پاکستان باید ۱۴ روز در قرنطینه باشند

وی با بیان اینکه اگرچه روند بیماری در کشور مناسب شده، اما این وضعیت شکننده است، گفت: به دلیل نوع این بیماری و ملاحظات جدی که در بحث بیماری کرونای هندی و بیماری قارچ سیاه وجود دارد و همچنین شرایط پیک بیماری که ما در کشور با آن مواجه هستیم، قرار شد این افراد با تکمیل فرم تعهد که از سوی وزارت امورخارجه در اختیارشان قرار می‌گیرد و پرداخت هزینه‌های مربوط به اقامت‌شان در دوران قرنطینه به کشور بازگردند. همچنین یک هتل برای اتباع ایرانی که در حال حاضر در هندوستان هستند، پیش بینی شده است و یک هتل نیز برای اتباع ایرانی که در پاکستان حضور دارند مهیا شده است. با سه پروازی که در نظر گرفته شده است این افراد در فواصل زمانی مشخص به کشور بازگردند. تا هم خودشان و هم خانواده هایشان از نگرانی خارج شوند.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: برابر هماهنگی‌هایی که در جلسه‌ای در محل فرودگاه امام برگزار شده و همه دستگاه‌ها با محوریت استانداری تهران حضور داشتند، مقرر شده است؛ اولین پرواز امروز به مقصد هندوستان انجام می‌شود و افرادی که اقدام به تهیه بلیط کرده و رزرواسیون هتل را دریافت کرده و همچنین تعهدنامه کتبی را امضا کرده باشند به کشور باز می‌گردند. یکی از شروط وزارت بهداشت برای بازگشت این افراد نیز سپری کردن زمان قرنطینه است و باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه باشند. همچنین تست معتبر منفی pcr قبل از خرید بلیت باید اخذ شود.

قاسمی با بیان اینکه دیگر افراد نیز در دو مرحله به کشور باز می‌گردند، تصریح کرد: قطعا ممکن است یک سری سوالات در ذهن این افراد باشد، اما تقاضا داریم آن‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم شرایط را برای آن‌ها تسهیل کنیم تا بازگردند، چراکه ما یک تجربه در بازگشت ایرانیان از انگلستان داشتیم و در زمانی که در انگلیس کرونای انگلیسی شایع شد؛ علیرغم همه زحماتی که برای بازگشت این افراد کشیده شد، بازتاب‌های بسیار بدی داشت.

وی افزود: در حال حاضر نیز با رعایت تجارب و آسیب‌شناسی این تجارب با اجماع نظر دستگاههای ذیربط تصمیماتی گرفته شد تا بتوانیم هم شرایط را تسهیل کرده و هم ملاحظات مرتبط با وزارت بهداشت را اجرایی کرده و کشور را از این روند مناسب بیماری که در آن هستیم مصون نگه داریم و با شیوع مجدد بیماری مواجه نشویم؛ به همین دلیل ممکن است در بازه زمانی که این افراد به کشور باز می‌گردند، شرایط مطلوب‌شان نباشد، بنابراین ما درخواست می‌کنیم تا با ما همراهی کرده تا بتوانیم این دوران را سپری کنیم و هم خودشان، خانواده هایشان و هم مردم با مخاطره جدیدی مواجه نشوند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =