سوباتان؛ بهشت زمینی شمال ایران

4.2
از 131 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مقصدی رویایی در ایران برای سفر در خردادماه! + تصاویر
09 خرداد 1400 08:00
9

یکی از زیباترین ییلاق‌های بهشتی ایران، بدون شک سوباتان است. سوباتان که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و در خطه سرسبز گیلان واقع شده، یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین ییلاق‌های کشور محسوب می‌شود. در فصل بهار و به ویژه خردادماه زیبایی سوباتان به اوج خود می‌رسد و هر علاقه‌مند به طبیعتی را مجذوب خود می‌کند. اگر به طبیعت سرسبز و دیدنی خطه گیلان علاقه‌مند هستید، تماشای ییلاق سوباتان به ویژه در خردادماه را از دست ندهید. سفر به سوباتان در این ماه، مانند سفر به بهشت است. در ادامه همراه باشید تا بیشتر شما را با سوباتان آشنا کنیم.

سوباتان
عکس از ایسنا

ییلاق سوباتان کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد؟

سوباتان که در زمان تالشی سووتون نامیده می‌شود، از ییلاق‌های شهرستان تالش است. «سو» به معنی گلپر و «وتون» به معنی روییدن است. این منطقه سرسبز از گیلان را به دلیل آنکه محل رشد گلپر است،‌ سووتون نامیده‌اند که در طول زمان به سوباتان تغییر پیدا کرده است.

سوباتان در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز سکنه دارد. فصل بهار و به ویژه خرداد ماه، این ییلاق همچون بهشت سرسبز و مطبوع می‌شود و به همین دلیل گردشگران بسیاری برای فراغت و لمس طبیعت بکر به آنجا سفر می‌کنند. سوباتان در ارتفاعات ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و به همین دلیل سکنه این منطقه در فصل پاییز به دلیل برف سنگین و سرمای شدید به جنگل‌های دامنه البرز و سواحل خزر کوچ می‌کنند.

سوباتان نه تنها طبیعت مثال‌زدنی و دیدنی دارد، بلکه دارای قدمت تاریخی هم است. در اطراف سوباتان، گورستان‌هایی وجود دارد که هزاران سال قدمت دارند و آن گواهی بر قدمت تاریخی این بهشت ایرانی است. آبشار ورازان، چشمه باتمان بلاق، غار طبیعی گنج‌خانه،‌ سیاه چادرهای عشایر، دریاچه نئور، آبشار ماهار، گودال‌های سنگی و بسیاری دیدنی‌های طبیعی، ‌تاریخی و فرهنگی دیگر در این منطقه قرار دارند.

تماشای فرهنگ عشایرنشین‌های سوباتان و سیاه چادرها، خانه‌های کاه‌گلی و کلبه‌های چوبی از دیگر دیدنی‌های این منطقه است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای لمس فرهنگ زندگی مردم بومی این منطقه و طبیعت‌گردی به آنجا سفر می‌کنند. مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدنی سوباتان را می‌توان طبیعت بکر ارتفاعات آن دانست. بی دلیل نیست که چندین دهه است که از ییلاق سوباتان به عنوان منطقه گردشگری نمونه یاد می‌شود.

گیلان
عکس از آرشیو لست سکند | نظریان
گیلان، سوباتان
عکس از محمدحسن ظریف منش
سوباتان
عکس از آرشیو لست سکند | نظریان

امکانات ییلاق سوباتان چیست و چگونه به آنجا برویم؟

برای اقامت در این ییلاق می‌توانید از مسافرخانه‌ها و حتی خانه‌های محلی استفاده کنید. بازار محلی و چند مغازه هم برای تهیه مواد غذایی در دسترس بوده اما امکانات آن‌ها محدود است. کباب گوسفند، سوجا دیله، پنیر سرخ شده، بره بریان، نان سوجانون و نان کومبه از غذاهای محلی و لذیذ این ییلاق به شمار می‌روند که محلی‌ها آن‌ها را تهیه و به فروش می‌رسانند. اگر قصد سفر به سوباتان را دارید، تجربه غذاهای محلی این ییلاق را فراموش نکنید. پنیر و ماست محلی از سوغات این منطقه محسوب می‌شود.

این ییلاق سراسر چمنزار و مراتع است و سرسبزی طبیعت آن خیره کننده خواهد بود. به همین دلیل اغلب طبیعت‌گردان و افرادی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستند، به بازدید از این ییلاق بهاری می‌روند. در این منطقه آنتن تلفن همراه به درستی کار نمی‌کند و با سفر به اینجا باید مدتی از فضای مجازی و تلفن همراه خود فاصله بگیرید تا به آغوش طبیعت بروید.

سوباتان در ۳۶ کیلومتری غرب شهر تالش، ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور و ۲۲ کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار واقع شده است. از میدان آزادی تهران تا سوباتان حدود هشت ساعت فاصله است. برای رفتن به سوباتان باید به سمت شهر تالش و درنهایت جاده سوباتان بروید. ۱۰ کیلومتر ابتدایی جاده آسفالت است و بعد از آن جاده پر پیچ و خم و خاکی می‌شود. به همین دلیل اغلب گردشگران یا تورهای گردشگری با نیسان به ارتفاعات می‌روند. البته با ماشین‌های شاسی بلند و آفرود شخصی هم می‌توانید به ارتفاعات سوباتان برسید. جاده سربالایی است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در روشنایی روز به سمت ییلاق حرکت کنید. در هنگام شب و به ویژه زمانی که هوا بارانی است، عبور از این جاده می‌تواند خطرناک باشد.

در تمام طول مسیر شاهد روستاها، کلبه‌های چوبی، دام‌ها و اسب‌ها خواهید بود. بدون شک سوباتان یکی از بکرترین طبیعت‌های شمال کشور محسوب می‌شود. شب‌ها هوای این منطقه سرد است و بعضی از مهمانخانه‌ها یا خانه‌های محلی با شومینه‌های چوبی میزبان گردشگران هستند. به همین دلیل پوشیدن لباس گرم را به شما توصیه می‌کنیم. از اواخر اردیبهشت ماه، این ییلاق بسیار دیدنی می‌شود و در خرداد ماه به دلیل رویش شقایق‌های وحشی، زیبایی آن دو چندان می‌شود. به همین بهترین زمان سفر به سوباتان را می‌توان فصل بهار و خرداد ماه دانست.

سوباتان گیلان
عکس از خبرگزاری فارس
گیلان
عکس از خبرگزاری تسنیم

کلام آخر

اگر طبیعت‌گرد هستید یا سفر کردن در دل طبیعت را دوست دارید، سوباتان می‌تواند بهشت رویایی شما در زمین باشد. لذت زندگی روستایی در این ییلاق و دل کندن از زندگی شهرنشینی، هر ساله گردشگران و دوست‌داران سفر بسیاری را به سوباتان جذب می‌کند. در فصل بهار کوله خود را جمع کرده و به ارتفاعات سوباتان بروید. مراتع سرسبز، آبشارهای پرآب، اسب‌های وحشی، خانه‌های کاه‌گلی و چوبی، آسمان شب پرستاره و هوای مطبوع و خنک در انتظار شما خواهد بود.

 

 

تألیف: لست سکند

 

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.