پارک ایران کوچک کرج را چرا باید دید؟ + عکس

4.2
از 225 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ایران کوچک در کرج را می‌شناسید؟ + تصاویر
31 فروردین 1401 08:00
14

جاذبه‌ها و فرهنگ‌های متنوع ایران باعث شده طی سال‌های اخیر، ایده به نمایش گذاشتن این تنوع در فضاهای مختلف، رایج شود. اگر به باغ ایرانی یا ایران مال رفته باشید به نوعی این ایده را می‌بینید که هر کدام در قالبی به تصویر کشیده‌ شده‌اند؛ مثلا در باغ ایرانی، نماد شهرهای مختلف ایران به صورت مینیاتوری به نمایش درآمدند و ایران مال، بعضی نمادهای مهم و دیدنی ایران را در قالب مجلل، بازسازی کرده است. همه این کارها برای این است که یادمان باشد در چه فرهنگ رنگارنگی زندگی می‌کنیم و هر جا که سر می‌کشیم، یک شگفتی نمایان می‌شود.

پارک ایران کوچک کرج هم ساخته شده تا تنوع فرهنگی ایران را نمایش دهد؛ هم زیستگاه‌های اقوام ایرانی را بازسازی کرده و هم دیدنی‌های مهم سراسر ایران را. در این متن قرار است گشتی در این «پارک ملی ایران کوچک» بزنیم. در ادامه همراه لست سکند باشید تا بیشتر درباره این پارک و ویژگی‌هایش بدانید. 

10.jpg

 هدف تاسیس پارک ایران کوچک چیست؟

این سبک جاذبه‌ها با هدف معرفی ایران و جاذبه‌هایش ساخته می‌شوند. ضمن اینکه به نظر جالب می‌رسد که ساعتی را در ارگ بم بگذرانید و با کمی قدم زدن به بازار سعد السلطنه قزوین برسید! از طرفی برای عده‌ای که امکان سفر به تمام نقاط ایران را ندارند، همین بازدیدهای مختصر و ظاهری از جاذبه‌ها، غنیمت محسوب می‌شود؛ درست است حضور در دیاری دیگر و بازدید از جاذبه‌هایش حس و حال دیگری دارد، امّا به هر حال بازدید از آن‌ها در اندازه کوچکتر و کنار جاذبه‌هایی دیگر که از سراسر ایران جمع‌آوری شده‌اند، حس متفاوتی را منتقل خواهد کرد.

غفور قاسم‌پور (فرماندار کرج) معتقد است هویت باغ‌شهری کرج با روز درختکاری که از فرهنگ‌های ایرانیان است گره خورد و افتتاح این باغ فرهنگ را رقم زد. بنابراین، هدف پارک ملی ایران کوچک این است که در یک گشت خانوادگی، از بین اقوام و جاذبه‌های مختلف ایران عبور کنید و سفری کوتاه و مختصر به نقاط مختلف کشور داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر یک روزه و بازدید از جاهای دیدنی اطراف کرج را دارید، دیدن از این مجموعه فرهنگی را هم در برنامه خود قرار دهید. 

 

پارک ایران کوچک
باغ ایران کوچک کرج - عکس از محمد مهدی پورعرب | خبرگزاری فارس
پارک ایران کوچک
پارک ملی ایران کوچک - عکس از معصومه علی اکبر | خبرگزاری ایسنا
پارک ایران کوچک
باغ ایران کوچک کرج - عکس از معصومه علی اکبر | خبرگزاری ایسنا

در ایران کوچک چه می‌بینیم؟

 پارک ایران کوچک 7 هکتار مساحت دارد. 80 درصد فضاها و عناصری که در این پارک به کار گرفته شده، به حوزه فرهنگ و هنر ایران مربوط می‌شود. البته انتظار نداشته باشید ابعاد و اندازه جاذبه‌ها و آثار دقیقا به همان اندازه واقعی‌شان باشند بلکه در مقیاس یک‌دوم و با هنر دست استادکاران استان‌های مختلف ساخته شده‌اند.

سکونتگاه‌های اقوام ایرانی هم در این پارک می‌بینیم که شامل سکونتگاه‌های استان‌های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر استان‌ها می‌شود.

 به گفته علی اصغر کمالی زاده (شهردار کرج)، این پروژه خاستگاه و زیست‌بوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور از سیاه‌چادرهای بختیاری، ارگ بم کرمان، روستای ابیانه، روستای شاهسون اردبیل، کندوان تبریز، آب‌انبار یزد، ارگ بم، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی، و ساباط مناطق مرکزی اجرا شده است.

پارک ایران کوچک
پارک ملی ایران کوچک - عکس از معصومه علی اکبر | خبرگزاری ایسنا
پارک ایران کوچک
 باغ ایران کوچک کرج - عکس از معصومه علی اکبر | خبرگزاری ایسنا

اهمیت پارک ملی ایران کوچک در چیست؟

بعضی منابع از باغ ایران کوچک کرج به عنوان شاهکار هنری در زمینه پارک سازی یاد می‌کنند و بعضی آن را نماد هویتی کرج می‌دانند. این پارک در 14 اسفند 1399 افتتاح شد امّا در سال 1400 نه تنها در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید بلکه به عنوان نخستین پارک فرهنگ ایرانی در یونسکو شناخته شد! 

 به گفته اکبر سلیم نژاد (رئیس شورای اسلامی شهر کرج)، پارک ایران کوچک به عنوان مرکز باغ فرهنگ در ایران شناخته شده و دفتر سازمان جهانی یونسکو نیز در آن راه اندازی می‌شود و طی مراسمی با حضور تعدادی از سفرای خارجی، اعضای کابینه دولت، مردم، مسئولان محلی و اصحاب رسانه شاهد بازگشایی آن خواهیم بود که گامی در جهت تثبیت جایگاه کلانشهر کرج به عنوان ایران کوچک و سرزمین قومیت‌ها و گویش‌های ایرانی است.

پارک ایران کوچک
پارک ملی ایران کوچک - عکس از معصومه علی اکبر | خبرگزاری ایسنا

ساعت کاری و هزینه ورود به پارک ایران کوچک کرج

برای مراجعه به باغ ایران کوچک کافیست پس از رفتن به محله جهانشهر کرج، از طریق بلوار ماهان به خیابان کلهر بروید. همچنین می‌توانید از طریق تاکسی های ایستگاه مترو گلشهر یا محمدشهر نیز به راحتی به پارک ایران کوچک دسترسی داشته باشید. درب این مرکز گردشگری به طور معمول همه روزه از ساعت 7:30 تا 23:30 به روی گردشگران باز است و معمولا خلوت‌ترین ساعات این مجموعه، ساعات اولیه‌ کاری آن است. قیمت بلیط ورودی برای هر نفر 10 هزار تومان است.

پارک ایران کوچک
پارک ایران کوچک کرج - عکس از محمد مهدی پورعرب | خبرگزاری فارس

امکانات پارک ایران کوچک کرج

این پارک از انواع مختلف امکانات برخوردار است که از آن‌ها می‌توانیم به سرویس بهداشتی، آب خوری، نیمکت کافه و رستوران اشاره کنیم. به هنگام بازدید از این پارک می‌توانید از غرفه‌های داخل محیط پارک هم دیدن کنید. لازم به ذکر است که استعمال دخانیات در این پارک ممنوع است و بهتر است هنگام ورود به همراه خود مواد خوراکی و وسایلی همچون فلاسک به همراه نداشته باشید.

پارک ایران کوچک
باغ ایران کوچک کرج  - عکس از محمد مهدی پورعرب | خبرگزاری فارس
پارک ایران کوچک
پارک ایران کوچک کرج - عکس از محمد مهدی پورعرب | خبرگزاری فارس

سخن آخر

ساخت چنین پارک‌ها و مجتمع‌های گردشگری در دنیا متداول است؛ گاهی فقط جاذبه‌های یک کشور در آن به نمایش درمی‌آید و گاهی در سطح جهان، جاذبه‌هایش بسط پیدا می‌کنند و در ابعاد کوچک به نمایش درمی‌آیند. بنابراین ممکن است با چنین پارک‌هایی در کشورهای دیگر هم برخورد کنید. آیا شما علاقمند به دیدن جاذبه‌ها در یک مکان و کنار هم هستید؟ دیدن این جاذبه‌ها چه حسی را به شما منتقل می‌کند؟

 

تألیف: لست سکند

منبع: خبرگزاری ایسنا، مهر، ایمنا، فارس 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.