۹۲ درصد زاینده‌رود در استان اصفهان قرار دارد/۳۵۰ هزار اصله درخت در خطر نابودی

مهر نوشت: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در حالی که ۹۲ درصد زاینده رود در اصفهان قرار دارد، ۳۵۰ هزار اصله درخت در حاشیه این رودخانه به دلیل کم آبی و خشکسالی ساخته دست بشریت در حال نابودی است.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه مطابق پژوهش‌ها تا ۴۷ مورد بحران در استان اصفهان و ۴۱ مورد در شهرستان خمینی شهر قابل وقوع است، اظهار کرد: لازم است بعد از وقوع یک بحران تمام چالش‌های آن مستند سازی شود و مسئولان دستگاه‌ها در زمینه‌های کنترل و پیشگیری و رفع بحران تجربیات خود را به آیندگان برسانند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بحران کرونا موجب شد تهدیدها به فرصت تبدیل شود و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری به عمل آید، بیان داشت: امسال ۵۰ درصد کاهش بارندگی در شرق و شمال استان و بیش از چهل درصد کاهش نیز در در سرشاخه‌ها شاهد بودیم و حجم سد زاینده رود و سدهای دیگر مانند گلپایگان، تیران و کرون و سمیرم نیز نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش داشته است.

رفع بحران آب نیازمند همت مسئولان است

وی افزود: بحران خشکسالی باید مانند کرونا مورد اهمیت همگانی باشد و مسئولان برای رفع بحران آب همت گمارند.

شیشه فروش تصریح کرد: با وجود اینکه بیش از ۹۲ درصد رودخانه زاینده رود در استان اصفهان قرار دارد اما ۱۰ ماه از خشک بودن این رودخانه می‌گذرد و بدین ترتیب در بیش از ۷۵ هزار مترمربع از اراضی حاصلخیز کشت محصول انجام نشده و ۳۵۰ هزار اصله درخت کنار زاینده رود که سن برخی به هفتاد سال می‌رسد در حال خشک شدن است.

وی توضیح داد: از وزارت نیرو انتظار می‌رود همان گونه که دریاچه ارومیه را احیا نمود، برای انتقال آب به حوضه زاینده رود و احیای تالاب گاو خونی و زاینده رود طرح و برنامه‌ریزی داشته باشد.

تأمین آب برای آبیاری باغات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از حمایت‌های مورد نیاز برای تأمین آب برای آبیاری باغات خبر داد و گفت: ۳۷ هزار هکتار باغ در شهرستان خمینی شهر وجود دارد که باید از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آورد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1521384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =