۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳

شک و تردید نسبت به جنسیت کاستر سمینا، قهرمان دو 800 متر جهان سبب شده است اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های ورزشی از او درخواست کند در آزمایش‌های پیچیده تعیین جنسیت شرکت کند

قهرمانی کاستر سمنیا در فینال دو 800 متر مسابقات قهرمانی جهان در برلین، با جدال بر سر جنسیت او کمرنگ شده است. پس از مسابقه‌ای در ماه آگوست / مرداد، اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های ورزشی از سمنیا خواست اجازه دهد آزمایش‌هایی برای اطمینان از مونث بودن وی انجام شود. نیک دیویس سخنگوی این اتحادیه این آزمایش‌ها را بسیار پیچیده و دشوار خواند. سایت خبری نیچر نیز به این بهانه به بررسی علم نهفته در پشت مسئله جنسیت پرداخته است.

سابقه این اختلافات کجاست؟
در دهه 1960 / 1340 آزمایشهای فیزیکی ساده‌ای برای تشخیص جنسیت انجام می‌شد تا از شرکت مردان در مسابقات به عنوان ورزشکار زن جلوگیری شود. در آن زمان این آزمایش‌ها برای ورزشکاران آشنا نبود و به‌وسیله آزمایش نمونه مخاطی دهانی یا ‌شناسایی کروموزوم جنسی جایگزین شد. ورزشکاران مرد با داشتن تنها یک کروموزوم X در کنار کروموزوم Y به‌راحتی تشخیص داده می شدند.

اما میرون جنل، متخصص اطفال و کارشناس در زمینه تشخیص ناهنجاری‌های جنسی در دانشگاه ییل، معتقد است آزمایش مخاطی کاملا غیر قابل اطمینان است. اتحادیه بین‌المللی در سال 1991 / 1370، آزمایش شناسایی کروموزوم را منسوخ کرد. بسیاری از فدراسیون‌های المپیک تا سال 2000 / 1379 آزمایش‌های متناوب کروموزوم Y را انجام می‌دادند و حتی فدراسیون بین‌المللی والیبال تا چند سال بعد نیز همچنان این انجام این تست را ادامه داد.

اما چرا ژنتیک‌دانانی مانند جنل، منتقد سرسخت این‌گونه آزمایش‌ها هستند؟ دلیلش این است که شرایط خاصی در پزشکی وجود دارد که باعث می‌شود افرادی با دو کروموزوم X ، نشانه‌های جنس مذکر را بروز دهند و شرایط دیگری هستند که باعث می‌شوند افرادی با یک کروموزوم X و یک Y هرگز علائم مردانه را از خود نشان ندهند. برخی از افراد نیز کاملا خارج از دسته‌بندی XX و XY قرار می‌گیرند و دارای کروموزوم XXY هستند که باعث پیچیده‌تر شدن این آزمایش‌ها می‌شوند.

شرایط خاص چیست و آیا فایده‌ای دارد؟
بسیاری از این شرایط به هورمون‌های اندروژن مربوط می‌شوند، مانند تستسترون که به نشانه‌هایی مردانه مثل ماهیچه‌های قدرتمند منجر می‌شوند.

برخی از افراد دارای کروموزوم XX شرایط پزشکی خاصی دارند که باعث افزایش هورمون آندروژن در آنها می‌شود؛ در حالی که برخی افردا دارای کروموزوم‌های XY به دلیل ابتلا به سندروم کمبود آندروژن موفق به مرد شدن نمی‌شوند. جنل معتقد است که این مساله ممکن است منجر به مزیت‌هایی برای ورزشکاران شود.

مردانی که سعی دارند خود را به عنوان زن معرفی کنند با آزمایش‌های معمول مانند تست‌های ضد دوپینگ به سادگی شناسایی می‌شوند. با وجود این‌که در حال حاضر هیچ قانون آزمایش جنسیتی در اتحادیه بین‌المللی وجود ندارد، این امکان هست که از ورزشکاران خواسته شود تا در آزمایش‌ها پزشکی برای تعیین جنسیتشان شرکت کنند.

مردانی که عمل تغییر جنسیت انجام داده‌اند، تحت شرایطی خاص مجازند با زنان مسابقه دهند. اما طبق قوانین اتحادیه بین‌المللی این افراد نباید دارای مقدار طبیعی تستسترون مردانه در بدن خود باشند. زنان با کد ژنتیکی XX ممکن است با داشتن آندروژن افزوده، به مزیت‌هایی دست یابند؛ اما می‌توانند طبق قوانین اتحادیه مسابقه دهند.

جنل می‌گوید: «ما نسبت به زنان بلند قد تبعیضی قائل نمی‌شویم و نمی‌گوییم آنها نباید مسابقه دهند. ما در مقابل چنین مواردی تبعیض قائل نمی‌شویم. اگر آنها به عنوان زن به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند و خودشان فکر می‌کنند که زن هستند؛ ما هم اجازه می‌دهیم به عنوان زن مسابقه دهند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود».

نیچر، 20 آگوست- ترجمه: فاطمه محمدی‌نژاد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
    1 0
    salam mamnonam az etelateton man vaghean be u eftekhar mikonam ke be fekre pishraft va balabordan sathe malomate iraniha hastid hamishe moafagh va pirooz bashid