عطایی: تیم ملی نتیجه هم نگرفت، نباید نگران شد

بهروز عطایی سرمربی تیم والیبال جوانان، معتقد است نباید در عدم نتیجه گیری تیم ملی در لیگ ملتها نگران شد.

مهری رنجبر؛ تیم ملی والیبال کم کم دارد خود خودش می شود. همان ایران جنگنده، با بازیکنانی نترس. ولادیمیر آلکنو تا حالا نشان داده که به ۶ سوپر استار اعتقادی ندارد و می خواهد همه بازیکنانش هم سطح هم باشند. این حرفهای بهروز عطایی سرمربی تیم جوانان بعد از دو پیروزی تیم ملی در هفته دوم مقابل کانادا و ایتالیا است. به نظر او که تیم ملی روند رو به جلویی تا به حال داشته و البته نباید از آن توقع نتیجه داشت تا  استراتژی سرمربی اش محقق شود.

*تیم را در لیگ ملتها چطور دیدید؟
نباید نتایج تیم ملی در لیگ ملتها برای ما مهم باشد. چرا که هدف تیم ملی والیبال چیز دیگری، به جز نتیجه لیگ ملتها است. در واقع تیم ملی ما در لیگ ملتها برای نتیجه المپیک تمرین می کند. این بار هم، برنامه تیم ما مثل تیم های بزرگ است. ما در این بازیها روند رو به رشد تیم ملی را می بینیم. آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال از این بازیها برای آمادگی و شناخت ترکیب تیمش برای المپیک استفاده کند. در اولین بازی مشخص بود تیم به آمادگی کامل نرسیده و کم کم هرچه جلوتر آمد، شرایط بهتر شد و آلکنو هم طبق شناخت آگاهانه تر از بازیکنان، تیم را کوچ می کند، نه شناخت قبلی اش در تمرین. تیم هم مقابل حریفان، با کیفیت تر بازی می کند.

*طولانی بودن بازیها نگران کننده است؟
رقابتهای لیگ ملتها، به صورت متمرکز، خیلی سخت و فرسایشی است، امیدوارم برای بازیکنان با حداقل مصدومیت همراه باشد.

*می شود دو پیروزی تیم ملی مقابل کانادا و ایتالیا را به حساب حرکت رو به رشد تیم گذاشت؟
مهمترین موضوع این است که هم و غم فدراسیون و سرمربی تیم ملی، رسیدن به ثبات است تا به هدفش برسند که البته برای آن هم تغییرات ناگریز است. البته در بازیهای قبل، تیم تنها بازی اول مقابل ژاپن در نبود سعید معروف دچار چالش شد. آلکنو  تا به حال در بازیهای مختلف، ترکیب تیم را به شکلی های  مختلف تغییر داده تا در صورت نبود بازیکنی، تاکتیک تیم دچار چالش نشود. او دربازی مقابل کانادا از موسوی و غلامی استفاده کرد و دیروز از علی اصغر مجرد و موسوی یا میلاد و میثم صالحی.

*انگار آلکنو همه برنامه هایی که می خواهد در المپیک پیاده کند را در ریمینی با تیم تمرین می کند، درسته؟
دقیقا. به هر حال فشار بازیها در المپیک خیلی بیشتر از لیگ ملتها است و بنابراین آلکنو همه برنامه هایش را با تیم در ریمینی تمرین می کند که برای توکیو مشکلی پیش نیاید و اگر تغییری پیش آمد دردسرساز نشود و بدون تغییرات تاکتیک نماند. او حالا بازیکنانی مثل سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی پور را دارد اما می خواهد ۱۰ تا۱۱  بازیکن در یک سطح و کارآ داشته باشد. حالا نشانه های تفکرات آلکنو را در بازیهای تیم به چشم می آید. همه بازیکنان در زمین با تمام قوا توانایی هایشان را به نمایش می گذارند.

*به نظر شما، برد های تیم در هفته دوم تکمیل می شود؟
باز هم برای قضاوت زود است، اما در بازیهای این هفته، حرکت رو به رشد تیم ملی دیده می شود. فکر می کنم در مجموع تیم امشب در بازی آخر هفته دوم عملکرد قابل قبولی داشته باشد. به هر حال تیم ملی با پتانسیل و بستری که برایش آماده شده، از طرفی پیک آمادگی اش برای المپیک  گذاشته شده، صد درصد روند رو به جلو را ادامه می دهد.

عطایی: تیم ملی نتیجه هم نگرفت، نباید نگران شد

*پس با این حساب و روند رو به جلوی تیم،   به نتیجه تیم در لیگ ملتها می توانیم امیدوار باشیم؟
من خودم به نتیجه گیری تیم کاری ندارم. فکر میکنم  اگر نتیجه هم در لیگ ملتها نگیریم هم اتفاق خاصی نمی افتد. چرا که تیم باید به اهدافش برسد. هرچند با تحقق اهدافش نتیجه هم بگیرد ما را بیشتر خوشحال می کند. اما مهم این است که تیم به استراتژی مد نظر سرمربی اش برسد و بنابراین باید به هر شرایطی تن دهیم، حتی اگر نتیجه درخشانی هم نگرفتیم نباید نگران باشیم.

*بعد از اینکه آلکنو در نبود سعید معروف از محمدطاهر وادی استفاده کرد، خیلی ها راضی بودند اما با برگشت سعید، خیلی ها معتقدند هنوز هم آلکنو باید به وادی بازی دهد.
باید تعریف درستی داشته باشیم، معمولا مربیانی کار کشته در سطح آلکنو به حرف و حدیث ها کاری ندارند. آنها برای کارشان استراتژی تعریف کرده اند و مهم تحقق هدفشان با برنامه است. حتی اگر در راه تحقق اهدافشان انتقادی هم بشود، اما به آن توجه نمی کنند و تنها به تفکرات خودشان اعتقاد دارند و بس. آلکنو هم نشان داده، همه بازیکنان را به کار می گیرد تا اگر در بازی، بازیکن بزرگی را  به هر دلیلی نداشت، تاکتیکش بلا استفاده نماند. او می خواهد برنامه هایش را در شرایط مختلف اجرا کند و همین تفکر درستی است.

*۱۷ بازیکن حاضر در لیگ ملتها همه ظرفیت والیبال ایران محسوب می شود؟
شاید اشتباهاتی هم باشد، اما مربی با بررسی شرایط و انتخاب، نگرشش تغییر می کند. شک نکنید همه ظرفیت های ما در اردو بودند و سرمربی هم از بین آنها طبق شناخت انفرادی اش در تمرین ترکیب ۱۷ نفره را انتخاب کرد. وقتی شناخت بالا برود، تصمیم گیری راحت تر می شود و بازیکنان با کیفیت تری در تیم قرار می گیرند.

*با این شرایط می توان به نتیجه تیم در المپیک امیدوار بود. حتی تیم روی سکو برود؟
فکر می کنم نگاه و هدف فدراسیون و آلکنو، المپیک است و تیم در لیگ ملتها بازیهایش را به نمایش می گذارد تا سرمربی برای انتخاب ۱۲ بازیکن به جمع بندی نهایی برسد. تیم ما، تیم با کیفیتی است و می تواند کارهای بزرگی را رقم بزند، اما در المپیک تیم ما یک طرف قضیه است و طرف دیگر به آمادگی حریفان برمی گردد. به هر حال تیم کار خیلی خیلی سختی در المپیک دارد. به نظرم رمز موفقیت  تیم این است که با ۱۲ بازیکن کار را پیش ببرد، نه ۶ بازیکن. آلکنو حالا ۶ بازیکن آماده و ستاره دارد، اما او طرح ۱۲ بازیکن هم سطح و آماده را می خواهد تا المپیک در تیم اجرا کند.  

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1522119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =