پنج کتاب از مجموعه «بانوی ماه» که به گفت‌و‌گو با سرداران شهید انقلاب و دفاع مقدس از جمله همسر شهید محمد جهان آرا؛ فرمانده سپاه خرمشهر اختصاص دارد در آستانه سالروز آزاد سازی خرمشهر منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، جلد اول از این مجموعه با عنوان «خرمشهر کو جهان آرا»، شامل گفت‌و‌گو با صغرا اکبرنژاد (همسر شهید جهان آرا) است که به چاپ یازدهم رسیده است. این کتاب حاصل گفت گوی مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی با صغرا اکبر‌نژاد (همسر شهید سید محمد جهان آرا) است که به صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده است. اکبر‌نژاد در این گفت‌و‌گو با اشاره به فعالیت‌های قبل از انقلاب خود، تجربه‌های زندان و آشنایی با جهان آرا ‏‌، ابعاد شخصیتی و فعالیت‌ها، دلمشغولی‌ها، حضور جهان آرا در جبهه‌های جنگ و در ‌‌نهایت شهادت وی را روایت می‌کند.

«سفر بر مدار آفتاب» عنوان دومین جلد از مجموعه «بانوی ماه» است که در قالب مصاحبه با همسر مجاهد شهید اندرزگو تنظیم شده به چاپ دهم رسیده است. در این گفت‌و‌گو که توسط مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی انجام شده «کبرا سیل‌سه‌پور» از ماجرای آشنایی و ازدواج با شهید اندرزگو و مبارزات و مجاهدت‌های این شهید در زمان رژیم پهلوی.... و چگونگی شهادت ایشان سخن می‌گوید.

گفت‌و‌گو با «صفیه مدرس» همسر سردار شهید مهدی باکری هم سومین جلد از مجموعه بانوی ماه با عنوان «باغ انگور، باغ سیب و باغ آیینه» را شامل می‌شود. این گفت‌و‌گو که توسط مرتضی سرهنگی و احد گودرزیانی انجام شده به تازگی به چاپ دهم رسیده است. در قسمتی از این کتاب آمده است: «... در دوازده سالی که از شهادت آقا مهدی می‌گذرد، همیشه او را در خواب‌ها زنده دیده‌ام، با لباسی سراسر سفید که آمده تا سر سفره‌ای غذا بخوریم و یا خبرمی‌دهد که آماده شوید، می‌خوام شما را ببرم. یک‌بار هم ندیده‌ام که شهید شده باشد.»

خرمشهر کو جهان آرا

چهارمین کتاب با عنوان «نیمه پنهان یک اسطوره»؛ گفت‌و‌گو با ژیلا بدیهیان همسر سردار شهید محمد ابراهیم همت است. در این مصاحبه که در مردادماه ۱۳۷۵ در شهر اصفهان انجام شده به ماجراى آشنایى و ازدواج «ژیلا بدیهیان» با شهیدهمت و زندگى با ایشان، علاقه خاص بسیجی‌ها به همت، آخرین ‏دیدار و زندگى بعد از شهادت همسر پرداخته شده است. در پایان‏کتاب نیز زندگى نامه مختصرى از شهید همت ارائه شده است.

همچنین کتاب «خانه کوچک زندگی بزرگ»؛ گفت‌و‌گوی مرتضی سرهنگی با پروین داعی‌پور؛ همسر شهید حسن باقری از سرداران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که در هنگام شناسایی مواضع دشمن به شهادت رسید. در این گفت‌وگو ابتدا همسر شهید از فعالیتهای خود پیش از آشنایی‌ با شهید باقر‌ی مطالبی ذکر کرده و در ادامه از نحوه شکل‌گیری ستاد مقاومت خواهران پاسداران انقلاب اسلامی با کمک شهید علم‌الهدی در دبیرستان نظام وفای اهواز، تکثیر اخبار جنگ، کمک در شناسایی مواضع دشمن، امداد مجروحان جنگ، حضور در میادین درگیری، نحوه آشنایی‌اش با شهید، خاطرة‌ ازدواج ساده، خصوصیات اخلاقی و روحی شهید، خاطراتی از یک سال و نیم زندگی مشترکشان در تهران و مناطق جنگی، تولد فرزندشان و نحوة باخبر شدن شهادت همسرش مطالبی را بیان می‌کند. در پایان کتاب نیز خلاصه‌ای از زندگینامه شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری) از لحظه تولد، دوران تحصیل در دبستان، دبیرستان و دانشگاه، دوران قبل و بعد از انقلاب تا شهادتش آمده است.

کتاب‌های این مجموعه که تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری هستند در قطع جیبی و در تیراژ ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۸۰۰ تومان توسط سوره مهر منتشر شده است.

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =