۱ نفر
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
برداشت  گیلاس از باغات شهرستان مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت : سطح باغهای شهرستان مشهد ۱۸۶۱۷ هکتار می باشد که ۹۸ درصد آبی و مابقی دیم است( سطح بارور ۱۵۵۴۳ هکتار و سطج غیر بارور ۳۰۷۵ هکتار )

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی : سعید خوش قامت در سال ۹۹ میزان تولید محصولات باغبانی شهرستان ۱۱۴۲۱۸ تن بوده که سهم میوه های دانه دار ۶۴٫۸ درصد ، میوه های هسته دار ۱۷٫۲ درصد و سایر میوه ها ۱۸ درصد .
وی بیان کرد : گیلاس از مهمترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بین محصولات باغی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.
گیلاس از نظر زمان رسیدن تقریباً اولین محصول درختی است که همه ساله قبل از سایر محصولات به بازار عرضه می‎شود. که این موضوع اهمیت این محصول را در بین محصولات باغی بیشتر نمایان می سازد.
همچنین به علت کوتاه بودن دوره باردهی، از نظر مسائل داشت هزینه کمتری نسبت به سایر میوه‎های منطقه معتدله در بر دارد.
سعید خوش قامت  گفت : در حال حاضر سطح زیر کشت باغات گیلاس شهرستان مشهد ۵۷۵ هکتار شامل می باشد که رتبه سوم در استان را دارا می باشدو میزان تولید سالانه این محصول بیش از ۳۳۰۸ تن  و سطح زیر کشت آلبالو ۶۹۹ هکتار و میزان تولید سالانه این محصول ۳۹۱۸ تن می باشد
رقم عمده گیلاس شهرستان, تک دانه مشهد می باشد و درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و زرد دانشکده(ارقام فرانسوی)اختصاص دارد.
یکی از مسایل و مشکلات عمده درختان گیلاس خودناسازگاری است .ارقامی که دارای ژنوتیپ خودناسازگاری مشابه هستند، تشکیل یک گروه دگرناسازگاری می‌دهند و قادر به گرده‌افشانی و تلقیح با یکدیگر نیستند.
و به همین دلیل برای تشکیل میوه کافی و تجاری باید ازارقام گرده‌زای مناسب و سازگار استفاده شود. که متاسفانه اکثر باغات گیلاس به دلیل کم آگاهی یا عدم رعایت این موضوع توسط باغداران ,دچار کاهش عملکرد می شوند.تاکنون ارقام شبستر، سیاه مشهد، مجتهدی به عنوان گرده‎زای مناسب و سازگار معرفی و پیشنهاد می گردیده اند اما به تازگی ارقام خارجی مناسب تر که هنوز در مرحله تحقیقاتی می باشند شناسایی و در مرحله معرفی می باشند.که اکیدا توصیه می گردد باغداران گرامی به جهت افزایش عملکرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده نمایند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =