واکنش ابتکار به نامزدهای انتخاباتی: لایحه حمایت از زنان در دولت معطل نماند

ایسنا نوشت: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه بسیاری از موضوعات مطرح شده در مناظرات درباره عملکرد دولت دوازدهم و اقدامات حوزه زنان "خلاف واقع" بود، گفت: با زدن دولت، اتهام زنی به دولت، تخریب دیگران، تهمت و بدگویی کسی به جایی نمی‌رسد. این سنت و قانون الهی است. باید واقع بینانه صحبت کرد. مردم فهیم ما به ویژه متدینین این مسائل را می‌فهمند. به هر قیمتی نمی‌توان و خوب نیست به صندلی مسئولیت رسید.

معصومه ابتکار با اشاره به سخنان مطرح شده در مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوم پیرامون عملکرد دولت دوازدهم در حوزه زنان و خانواده، اظهار کرد: باید تلاش کنیم اخلاق را بیشتر برقرار کنیم. اخلاق در آرام صحبت کردن و منطقی صحبت کردن هست اما در بیان حقیقت باید دقت داشته باشیم. نکته‌ای که در مناظره اول و دوم به چشم می‌خورد حمله به دولتی است که غائب است.

وی ادامه داد: هیچ کدام از کاندیداها خود را نماینده دولت نمی‌دانند که به این حملات پاسخ دهند. دولت غائب است و بارها تقاضا کرده اجازه دهید در همان فرصت و یا بعد و قبل آن توضیح دهم. اطلاعات داده شده و مسائل گفته شده بعضا نادرست است و مناظره جای طرح خلاف واقع و اتهام زنی نیست. مطالبی که کاندیداها طرح می‌کنند باید قابل استناد و دقیق باشد درحالی که بسیاری از موضوعات مطرح شده حتی در حوزه زنان خلاف واقع بوده است.

اقلیت مطلق در برابر تعداد بیشتر

ابتکار گفت: اصل مناظره کار درست و خوبی است اما یکی از اصول مناظره برقراری تعادل از نظر تعداد، فرصت و امکانی که به مناظره کنندگان داده می‌شود، است. متاسفانه مناظره این دوره ریاست جمهوری کاملا یک طرفه است. وزن مناظره به سمت تعداد بیشتر و افراد دارای مقام‌های عالی در نظام است. به هر حال تعدادی از نامزدها هیچ مسئولیتی در نظام ندارند و تعدادی به هر حال جایگاهی در نظام دارند و این موضوع نظم مناظره را بهم می‌زند. تعداد مناظره کنندگان هم که واضح است؛ اقلیت مطلق در برابر تعداد بیشتر است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، افزود: در مناظره دوم گفته شد در حوزه زنان پولهایی برای طرح زنان روستایی هزینه شده است. ابتدا هزینه دلاری مطرح کردند و سپس گفتند میلیونی هزینه است. ما در حوزه زنان روستایی و عشایر با همکاری سایر دستگاه‌ها کارهای بزرگی در جهت تحقق عدالت جنسیتی انجام دادیم.

نهادینه کردن عدالت جنسیتی برای زنان روستایی

وی هدف معاونت زنان در دوره دولت دوازدهم را رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی در حوزه زنان دانست و تصریح کرد: این کار را از طریق برنامه ریزی نتیجه محور در ۳۱ استان، دارای مصوب شورای برنامه ریزی و دارای ردیف برنامه و بودجه انجام دادیم که در حال اجرا شدن است. برای رفع این بی‌عدالتی‌ها فعالیت‌هایی در راستای نظام رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی و هم‌پیمانی‌ها و همکاری‌هایی با دستگاه‌های دیگر برای الگو سازی و پیشبرد و نهادینه کردن برنامه‌های عدالت جنسیتی انجام دادیم.

به گفته وی، در این راستا تقریبا ۲۲۵ موافقت‌نامه با دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد و بانک‌ها (برای پرداخت وام) در دوره دولت دوازدهم منعقد شده است که این هم‌پیمانی منجر به هم افزایی ظرفیت‌های محدود موجود در کشور با نگاه علمی و مبتنی به کار پژوهش و تحقیق و معرفی الگوهای موثر و موفق پیشبرد عدالت جنسیتی و تحکیم خانواده برای زنان اعم از زنان روستایی به عنوان دو هدف اصلی معاونت زنان شده است. 

سوادآموزی دختران عشایر و روستایی

اطلاع رسانی اقدامات و پولهای خرج شده به مردم


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ادامه داد: بدون تردید اقدامات دوره دولت دوازدهم برای زنان روستایی از نظر اثربخشی و جهت گیری درست طرح‌های اجرا شده برای تحقق عدالت جنسیتی زنان روستایی کم‌نظیر بوده است. این طرح‌ها از آموزش سواد آموزی برای دختران عشایر و روستایی آغاز می‌شود. شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر از دختران بازمانده از تحصیل عشایری و روستایی در این سالهای اخیر با همکاری نهضت سواد آموزی و معاونت زنان به چرخه آموزش بازگشتند.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده پیرامون اختصاص بودجه‌ ۵۰۰ میلیون دلاری برای طرح‌ زنان روستایی، گفت: ابتدا گفتند برای این طرح‌ ۵۰۰ میلیون دلار و سپس گفتند ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است. ما در این راستا بر اساس نیازهای اعلام شده بودجه‌ای برای این برنامه‌ها اختصاص دادیم و اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای جامعه هدف ۴۰ هزار زن روستایی و عشایر پولی نیست. یک سال ۷۰۰ میلیون و یک سال ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص دادیم. آوردن این اعداد و ارقام از سوی کاندیداها نشان می‌دهد که نامزدها استناد درستی ندارند. برنامه‌های ما همگی شفاف است و تمام این اقدامات اطلاع رسانی و خبری شده است و گزارش آن را به مردم داده ایم.

توان افزایی زنان کشاورز روستایی

به گفته ابتکار ، این معاونت در حوزه زنان روستایی با همکاری جهاد کشاورزی بحث توان افزایی زن کشاورز روستایی و برای تولید محصولات استاندارد و گواهی شده به منظور کاهش مصرف سم و کود و حفظ محیط زیست، کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری مصرف از دوره دولت یازدهم آغاز کرده است و برای این منظور در حدود ۱۸ هزار تسهیل‌گر روستایی و ۵۰ هزار زن کشاورز روستایی آموزش دیده و نهایتا ۴۴۰ محصول سالم و گواهی شده در بازارها عرضه شد که حتی برخی از این محصولات برند هستند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یادآور شد: از سوی دیگر ۵۰۰۰ زن روستایی برای تولید زنجیره ارزش گیاهان دارویی و ایجاد سایت‌های عملیاتی گیاهان دارویی آموزش دیدند و ۲۰۲ سایت در همین راستا ایجاد شده است.

وی با اشاره به بحث "تقویت صندوق‌های زنان روستایی"، ادامه داد: این صندوق‌های خرد اعتباری تقویت شده و به حدود ۴۳۰۰ صندوق توسعه پیدا کرده و معاونت هر سال از ین صندوق‌ها حمایت کرده است. هر سال اعتباراتی برای این صندوق گذاشته ایم؛ ۵۰۰ میلیون که پولی نیست، سال گذشته و امسال یک میلیارد تومان برای تقویت صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی اختصاص یافت که با توجه به حجم کار اینها عددی نیست. مهم این است ما به این سمت و سو حرکت کردیم.

ابتکار با بیان اینکه یکی از محورها و گروه‌های هدف اسناد، ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در هر استان و برنامه‌های عملیاتی و زنان روستایی است، تصریح کرد: زنان روستایی هر منطقه‌ای شناسایی شدند. مسائل مختلف آنها احصاء شده و برای عدالت جنسیتی زنان روستایی در هر استانی برنامه داریم. وزارت ورزش و جوانان طرحی را با همکاری معاونت زنان اجرا کرد که معاونت برای این طرح حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد.

به گفته وی، موضوع این طرح سنجش ساختار قامتی زنان روستایی و آموزش زنان روستایی از نظر "سواد حرکتی" و ورزشهای لازم جهت حفظ سلامتی جسمی خود است که از سال گذشته اجرا شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، "توان افزایی زنان سرپرست خانوار روستایی" را بخشی از فعالیت‌های معاونت جهت توان افزایی زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: از ۱۵۰۰۰ زن سرپرست خانوار آموزش دیده، حدود ۳۰ درصد زن سرپرست خانوار روستایی هستند. بخشی از این طرح به مشاغل خانگی نوین و بخشی به اشتغال و کسب‌ و کار زنان معطوف می‌شود.

توسعه بازارهای مجازی روستاییان

وی افزود: کار دیگری که از سال گذشته آن را آغاز کردیم و بخشی از گروه هدف آن زنان روستایی هستند، "توسعه بازارهای مجازی توانمند سازی زنان" با هدف ورود به بازارهای مجازی است. این کار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات انجام شد و بسیار خوب پیش می‌رود. در این راستا ۶۳ استارت‌آپ برگزار شد که زنان روستایی بخشی از این استارت‌آپ‌ها هستند.

لایحه "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت" در دولت معطل نماند و ۵ ماه پیش به مجلس رفت

تدوین و ارائه ۲۹ لایحه و پیشنهاد در حوزه مطالبات زنان


ابتکار با بیان اینکه در جای دیگر مناظره استنادی به لایحه "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت" شد که در آن دقت لازم انجام نشد، تصریح کرد: گفته شد این لایحه در دولت معطل مانده است. در حالی که الان پنج ماه است به مجلس رفته و در مجلس و نه دولت معطل مانده بود. حتی تنظیم این لایحه با دولت بوده است و ۱۵ دی ماه این لایحه به مجلس فرستاده شد.

به گفته وی، در دوره دولت دوازدهم ۲۹ لایحه و پیشنهاد برای حل معضلات و مطالبات زنان، رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها، تحکیم خانواده، جلوگیری از مناقشات بی‌مورد حقوق زنان در خانواده و تقویت جایگاه حقوقی زنان در کشور تدوین و در این راستا کار "مفصل" انجام شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری معتقد است که تمام این پیشنهادات و لوایح سند پشتیبان دارند و برای برخی نشست‌های فقهی حقوقی در دانشگاه مفید قم برگزار شد و اینها کار کمی نیست.

نمی‌توان با انکار دستاوردها، مردم را از رایی که دادند پشیمان کرد

ابتکار تصریح کرد: به لطف خدا و با همکاری دستگاه‌های دیگر کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است. نمی‌توان با انکار دستاوردها مردم را از رایی که دادند پشیمان کرد. آخرین حرف برخی افراد این است که مردم، رایی که شما در سال ۹۲ و ۹۶ دادید اشتباه بوده و هیچ کدام از وعده‌های رئیس جمهوری محقق نشده در حالی که این یک گزاره نادرستی است؛ بسیاری از آن موارد محقق شده و برخی نیز محقق نشده است.

سقوط شاخص جهانی رشد اقتصادی دنیا تقصیر آقای روحانی است؟

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه در سه چهار سال اخیر و پس از سال ۹۷ هفته‌ای چند تحریم ظالمانه با هدف جنگ اقتصادی در کشور آغاز شد؛ تورم، شاخص‌های اقتصادی، قیمت‌ها، تولید ناخالص ملی و اشتغال صدمه دید، خاطر نشان کرد: همزمان یک سال و نیم است که درگیر بدترین پاندمی در دنیا هستیم که منجر به افزایش ۳۰ درصدی تورم و افزایش بیکاری و... در دنیا به جز چین شده است. نمی‌توان تمام این مسائل کشور را تقصیر دولت انداخت، پس باقی دنیا بدون داشتن تحریم‌هایی که ما آنها را تجربه می‌کنیم چرا با این مسائل روبرو هستند و شاخص‌هایشان سقوط کرده است؟. سقوط شاخص جهانی رشد اقتصادی دنیا تقصیر آقای روحانی است؟.

وی معتقد است: دولت دوازدهم همین که توانست خلاف وعده‌ای که ترامپ داده بوده و گفته بود دولت ایران را ساقط می‌کنیم و متاسفانه از داخل نیز هم‌نوایی‌هایی می‌شنیده که این حرف را گفته و سه بار برای این موضوع تلاش کرد؛ با پشتوانه و صبر و استقامت مردم ایستادگی کند، موفقیت است. این ایستادگی مردم است که با لطف خدا توانستیم از این شرایط کرونا، جنگ اقتصادی و روانی و جنگ تمام عیار تحریم‌ها عبور کنیم. بله خب سختی‌هایی هم داشته و قیمت مسکن، خودرو و... افزایش داشته اما چیزی خلاف روند دنیا در ایران اتفاق نیفتاده است.

مخاطب را چه تلقی می‌کنند؟

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به عدم پرداختن به تحریم‌ها و پاندمی کووید ۱۹ و اثراتش بر شرایط اقتصادی در مناظره نخست، گفت: در مناظره اول اصلا به این موضوعات پرداخته نشد و اعتراضات گسترده از طرف مردم و نخبگان مطرح شد. نمی‌دانم مخاطب را چه تلقی می‌کنند؟. تصور می‌کنند مخاطب متوجه نمی‌شود که واقعیت را از مردم کتمان می‌کنند و تمام مشکلات را بر سر انتخاب آنها و مردم سالاری خراب می‌کنند و می‌گویند تمام مشکلات به دلیل انتخابی است که مردم کردند.

نحوه القای مسائل از سوی مخالفین دولت و دلسردی مردم در برابر رای 

وی معتقد است: اینگونه مردم دلسرد می‌شوند و دلسرد شدن مردم و بی‌تفاوتی آنها در برابر رای حاصل همین تبلیغات و نحوه القاء این مسائل از سوی مخالفین دولت است که رسانه ملی و تریبون‌های متعددی دارند. حاصل این مساله کاهش مشارکت مردم و دلسرد کننده است.

ابتکار ادامه داد: باید از مردم شریف بخواهیم ولو اینکه این شرایط خیلی سخت است و دلسردی‌ها و دل نگرانی‌های زیادی وجود دارد ولی هیچوقت کنار کشیدن و دوری از فرصت‌ها آینده روشنی را رقم نزده است و مشکلی را حل نکرده است. این موضوع هم در کشور ما و هم در دنیا مطرح است و هرگاه مردم پای کار بودند سلیقه خود را بر کرسی نشانده‌اند.

نباید گذاشت در استقلال و آزادی بسته شود

ابتکار در پایان با بیان اینکه حتما کمبود و کاستی در عملکرد معاونت زنان وجود داشته اما در حد توان با بودجه‌های کوچک فکر می‌کنم کار قابل توجهی انجام دادیم، گفت: الان جریانی تلاش می‌کند در مردم سالاری را ببندد که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند. انقلاب اسلامی ایران بر پایه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است که استقلال و آزادی شرایط خاصی دارد و این در اگر بسته شود و امکان تنفس و نوری که برای شفافیت، پاسخگویی و آزادی، نظم دادن قدرت نباشد شرایط سخت می‌شود. نباید گذاشت این در بسته شود ولو اینکه نتوانیم در را باز نگه داریم، حداقل این است که پایمان را لای در گذاشته و اجازه ندهیم بسته شود. 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =