۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
جوجه تیغی فوتبال ایران/عکس

ورزش سه نوشت: ایرج دانایی فرد، یکی از بهترین های فوتبال ایران بود، او مرد اولین های فوتبال ایران در مهمترین آورگاه جهانی بود.

ایرج دانایی فرد فرزند علی دانایی فرد بود ، علی دانایی فرد از  بنیان‌گذاران تیم فوتبال باشگاه دوچرخه‌سواران و استقلال کنونی  و از یاران اولیه این تیم در سال ۱۳۲۴ بود. دانایی‌فرد نخستین مربی تیم فوتبال استقلال بوده‌است و بیش از دو دهه مربی‌گری آبی‌پوشان تهران را بر عهده داشت و طولانی‌ترین دوران مربی‌گری در تاریخ باشگاه استقلال از آن اوست. از او به عنوان پدر معنوی باشگاه استقلال یاد می‌شود و قبل از منضور خان پورحیدری لقب پدر استقلال را از هواداران این تیم گرفته بود. ولی ایرج اصلا زیر سایه پدر شناخته نشد. او که ملقب به جوجه تیغی در فوتبال ایران شده بود در اولین بازی خود در جام جهانی و در اولین حضور خودش در جام جهانی اولین گل تاریخ ایران در جام جهانی را به ثبت رساند .جنگندگی و جسارت او در زمین بازی او را به لقب جوجه تیغی رساند و این لقب شایسته مرد بزرگ فوتبال ایران که 68سال از خدا عمر گرفت بود.

نخستین بازی ملی او، ۲۰ دی ۱۳۵۵ در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ در ریاض برابر عربستان انجام شد، ایران این  بازی را سه بر صفر پیروز شد.ایرج دانایی‌فرد ۱۷ بازی ملی به همراه ۳ گل ملی در کارنامه دارد و با تیم ملی کشورمان در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ و جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ حضور داشت .

شاید مهمترین بازی او بعد از بازی برابر اسکاتلند و گلش در جام جهانی مربوط به خداحافظی پله بود که به همراه آندرانیک اسکندریان یکی از بازیکنان ایرانی منتخب جهان به شمار می رفت.

دیدن  داستان زندگی او در  یکی از هفته نامه های آن سالها و تیتر جذاب آن خواندنی است. داستانی که در خرداد 1357و بعد  از زدن اولین گل ملی او منتشر شده است و خواندنش بعد از 43سال تازگی دارد.

جوجه تیغی فوتبال ایران/عکس

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =