۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
نتانیاهو، ناکام‌ترین نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو که از ۱ آوریل ۲۰۰۹ نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل بود هفته گذشته با آرزوی دیرینه خود برای ایجاد سرزمینی از نیل تا فرات وداع کرد و در اوج ناکامی شکست را پذیرفت. با نگاهی به کارنامه نتانیاهو می توان گفت که وی ناکام ترین رئیس کابینه تاریخ اسرائیل است.

نتانیاهو که بعد از پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه و شکست اسرائیل در جنگ بیست و دو روزه غزه، به قدرت رسیده بود، با وعده نابودی کامل حماس دوران نخست وزیری خود را آغاز کرد. تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف نابودی حماس آغاز شد اما فلسطینیان و گردان‌های عزالدین قسام شاخهٔ نظامی حماس با موشک باران مناطق تحت کنترل اسرائیل بر توانائی گنبد آهنین خط بطلان کشیدند. در این نبرد، هجوم زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه نیز کارساز نبود و حماس در پاسخ به این اقدام ۱۰۰ موشک را از غزه به سمت سرزمین اسرائیل پرتاب کرد. اسرائیل در این جنگ نه تنها در عرصه نظامی بلکه در صحنه سیاسی نیز شکست خورد و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل  بعد از بمباران مکرر مدارس تحتِ نظر سازمان ملل، طی بیانیه‌ای اقدامات رژیم اشغالگر را محکوم کرد.

در ادامه ناکامی های بین المللی اسرائیل در دوره نتانیاهو، با اتمام سال ۲۰۱۸ این رژیم از سازمان یونسکو اخراج شد و این تحول باعث گردید که دولت ترامپ هم با متهم ساختن یونسکو به «رویکردهای ضد اسرائیلی» از این سازمان خارج شود. در هفته های اخیر نیز نهادهای بین المللی از جمله سازمان دیدبان حقوق بشر، اسرائیل را رسما به عنوان رژیم آپارتاید معرفی کردند.
نتانیاهو با کمک آمریکا و گروه های تروریستی همچون داعش، از ژانویه ۲۰۱۱ تجاوز به سوریه برای سرنگونی بشاراسد رئیس جمهور قانونی این کشور را  آغاز کرد اما نه تنها به این هدف نائل نشد بلکه وداع وی با نخست وزیری مصادف با پیروزی مجدد بشاراسد در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2021 شد. مضاف بر اینکه تجاوز آمریکا و نتانیاهو به سوریه موجب تقویت جبهه مقاومت و انزوای غیرقابل انکار اسرائیل در غرب آسیا گردید.

نتانیاهو در هفته های گذشته نیز مجددا به غزه تجاوز کرد و با این اشتباه، تل آویو، حیفا و اغلب شهرهای سرزمین های اشغالی را در معرض موشک های پُرتعداد حماس و محور مقاومت قرار داد. وی در این جنگ نیز نه تنها شکست را پذیرفت بلکه از سوی نهادهای بین المللی و حتی کشور فرانسه به عنوان جنایتکار جنگی معرفی شد. امروز نتانیاهو در حالی با نخست وزیری وداع می کند که حماس پرقدرت از همیشه در عرصه مبارزه با صهیونیسم ایستاده است.
نتانیاهو از مخالفین سرسخت دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای بود و با فعالیت های گسترده و تحت حمایت آمریکا، جلوگیری از تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به غنی‌سازی اورانیوم را در دستورکار داشت. تروریست های اسرائیلی برای دستیابی به این هدف بارها دانشمندان هسته ای ایران را ترور کردند. نتانیاهو در این مسیر هم ناکام ماند و امروز جمهوری اسلامی ایران غنی سازی شصد درصدی اورانیوم را آغاز کرده و به پیشرفت های بزرگی در زمینه انرژی هسته ای نائل شده است.

شکست طرح معامله بزرگ قرن و عدم استقبال کشورهای جهان از انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس و بالاخره خروج حامیان اصلی رژیم صهیونیستی یعنی ترامپ و بولتون از صحنه سیاسی آمریکا، همه از نشانه های ناکامی های نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر فلسطین است. نتانیاهو همچنین با خطای محاسبه و حمایت از ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی، بایدن را از خود رنجاند و با اصرار بر تداوم شهرک سازی، متحدین اروپائی خود را از دست داد و در حالی دفتر نخست وزیری را ترک کرد که سردی بر روابط آمریکا و اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر فلسطین حاکم بود.
نتانیاهو در سال ۲۰۱۷ به همراه تعدادی از وزرا، بازرگانان و روزنامه‌نگاران اسرائیلی متهم به فساد مالی شد و ننگ دیگری در کارنامه خود انشا کرد. او همچنین متهم است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون از آرنون میلشان، از نام‌های بزرگ صنعت سینمای هالیوود و دیگر حامیان خود، در قالب هدیه حدود ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرده‌است. نتانیاهو پس از دریافت این هدایا که در قالب اقلامی چون شراب یا سیگار گران‌قیمت بوده، قانون مورد نظر میلشان را وضع کرده‌است؛ قانونی که به موجب آن یهودیانی که برای اقامت به اسرائیل بازمی‌گردند، برای ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. این مصوبه اکنون به «قانون میلشان» در اسرائیل شهرت یافته‌است. سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر اسرائیل نیز متهم است از خزانه دولت برای مقاصد خصوصی بهره‌برداری کرده‌است.

چند روز قبل هزاران نفر در تل آویو گرد آمدند و حذف نتانیاهو از قدرت را جشن گرفتند. آنها که اکثرا یهودی بودند، نتانیاهو را دشمن اصلی یهود دانسته و خواهان محاکمه وی به دلیل فساد مالی شدند. دیری نخواهد پائید که نتانیاهو به دلیل جنایات جنگی علیه مردم فلسطین در محاکم بین المللی نیز محاکمه شود وناکام ترین نخست وزیر رژیم صهیونیستی روزهای سختی را تجربه خواهد کرد.

البته انتظار نیست که جانشین نتانیاهو و کابینه چند تکه و بی ثبات وی نیز بتواند مطالبات بحق مردم فلسطین را برآورده کند و مردم مقاوم و مبارز فلسطین بر آن هستند تا با ادامه انتفاضه، رژیم اشغالگر قدس را مجبور به برگزاری همه پرسی برای تعیین نظام حاکمیتی آینده در سرزمین های اشغالی نمایند. نظامی که در سایه آن، صهیونیسم محو خواهد شد و مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را خواهند داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =