آیا ممکن است ایران و آمریکا مانند ادوار گذشته وارد مذاکره مستقیم شوند؟

یک استاد دانشگاه در گفتگویی با خبرآنلاین، به بررسی احتمال طرح موضوعات موشکی و منطقه ای از سوی آمریکا در مذاکرات وین پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا فرجی راد در پاسخ به این سوال که آیا موضوعات منطقه ای و موشکی به مذاکرات برجامی ارتباط دارد گفت: ایران از ابتدا در تشریح مواضعش اعلام کرد که تنها در خصوص برجام صحبت خواهد کرد. بنابراین نمی توان وارد بحث های دیگر شد. بنده حتی معتقدم در صورت تداوم مذاکرات وین می توان این احتمال را داد که ایران و آمریکا مانند ادوار گذشته به طور مستقیم با یکدیگر وارد مذاکره شوند. به هر روی این ایران و آمریکا هستند که باید در نهایت توافق را امضا کنند. نمی توان انتظار داشت که اروپایی ها یا روس ها این توافق را به جای ایران امضا کنند! می توان انتظار داشت که در صورت احیای توافق ایران و آمریکا دو طرف مسائل نهایی را با یکدیگر بررسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا احیای توافق هسته ای را منوط به بررسی مسائل موشکی و منطقه ای نکرده است گفت: در حال حاضر آنها به طور غیرمستقیم این خواسته ها را پیش می برند. برای مثال باید مدنظر داشته باشیم که در صورت فشار آمریکایی ها سعودی ها با ایران وارد مذاکره نمی شدند. وقتی این مذاکرات صورت می پذیرد بدان معناست که ایران در حال گفتگو و تنش زدایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس است. بدیهی است که روابط ایران با قطر و عمان خوب بوده و هنگامی که با سعودی ها مذاکره می کند عربستان در واقع نماینده امارات، بحرین و کویت نیز هست که در آینده ممکن است این کشورها به مذاکرات حوزه خلیج فارس و یا حتی مذاکرات ایران ـ شورای همکاری خلیج فارس دعوت شوند.

این استاد دانشگاه افزود: در خصوص مسائل منطقه ای و از جمله موضوع اسرائیل آمریکایی ها می دانند که ایران آمادگی لازم را ندارد. موضوعی که توماس فریدمن در مقاله خود بدان اشاره کرد که معتقدم می تواند یک پیام باشد که آمریکایی ها نباید در این موضوع اصرار بیجا داشته باشند. به هر حال آمریکا در این مورد سراغ راه حل های دیگر می رود و سعی می کنند از افراد دیگری به غیر از نتانیاهو استفاده کنند تا با مذاکره با آنان به نوعی مساله دو دولت دو ملت را جا بیندازند. این در حالی است که ایران به برگزاری انتخابات ملی و سراسری برای راه حل فلسطین اعتقاد دارد اما بعید به نظر می رسد که آمریکایی ها بخواهند در این مساله با ایران وارد چالش شوند و این موضوعات را به مذاکرات گره بزنند. آنها به خوبی می دانند که در صورت چالش با ایران در چنین مسائلی به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید. به همین دلیل تلاش می کنند تا بخشی از مسائل منطقه را با ایران حل و فصل کنند و خود نقش رهبری در آن را به عهده نگیرند. مانند دوران اوباما که از عربستان خواسته بود تا اختلافاتش را با ایران از طریق گفتگو حل و فصل کند. با در نظر گرفتن این مسائل می توان دریافت که بحث مسائل منطقه ای در مذاکرات کمرنگ می شود.

وی در پایان گفت: تنها مساله موشکی و توان دفاعی ایران می ماند که در آن جای هیچ بحثی نیست. ضمن اینکه در ماه های اخیر مقامات آمریکایی کمتر در خصوص این مورد اظهارنظر کرده اند. به نظر می رسد غربی ها از احیای توافق برجام خشنود خواهند بود و در این صورت می توانند به دیگر اولویت های مهم خود بپردازند.

>>> مشروح گفتگو را بخوانید:
مذاکرات برجامی در دولت رئیسی ادامه دارد؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1528618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 0
    مذاکره مستقیم بایدهرچه سریعتر انجام شود.عدم انجام مذاکره مستقیم وبه تاخیر انداختن بیش از 43 ساله آن موجب هزینه های بسیاربسیار سنگینی برای کشور ومردم شده که غیرقابل جبران است.امریکا از انگلیس وروسیه بدتر نیست که در طی 200سال دوسوم سرزمینهای ما را ازکشورمان جدا کردندومنابع ملی ما را به غارت بردند.امریکا دودشمن بزرگ ما یعنی دولت صدام حسین را درغرب ودولت طالبان را درشرق از بین برد وامکان دسترسی ما به عتبات عالیات وزیارت ائمه معصومین در عراق رابرایمان آسان کرد که اگر صدام درعراق باقی می ماند ما از دسترسی به زیارت قبور ائمه خدا محروم می شدیم. اگر با این دوکشور روابط دوستانه داریم پس با امریکا هم می توانیم روابط دوستانه داشته باشیم.