ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

افزایش دوباره تعداد مبتلایان بیماری باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به شروع موج پنجم بیماری افزایش پیدا کند.

نیو صدر: نمودارها خبرهای بدی از وضعیت کرونا در ایران می‌دهند؛ برای دومین هفته پی‌درپی شیوع کروناویروس در کشور بیشتر شده است و بسیاری نگران شروع پنجمین موج بیماری در ایران هستند.

تعداد مبتلایان بیماری برای دومین هفته‌ پی‌درپی در ایران افزایش پیدا کرده است، تعداد بستری‌ها تقریبا ثابت مانده و آمار فوتی‌ها هم کاهش ناچیزی داشته است. به گفته کارشناسان معمولا بعد از یک فاصله دو هفته‌ای از افزایش آمار مبتلایان تعداد جان‌باختگان و بستری‌های کووید-۱۹ در ایران افزایش پیدا می‌کند.

نشانه اصلی شروع موج پنجم

در یک هفته اخیر آمار مبتلایان کووید-۱۹ در کشور افزایش پیدا کرد و برخلاف قبل در سه روز پایانی تعداد مبتلایان اوج گرفت و به بالای ۱۱هزار نفر رسید. به طور میانگین از تاریخ ۲۸ خرداد تا ۳ تیر هر روز ۹۹۵۷ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند. هفته قبلی به طور میانگین هر روز ۹۶۱۶ نفر به کرونا مبتلا شدند.

ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

براین اساس در این بازه زمانی در مجموع ۶۹۷۰۳ نفر در کشور به کروناویروس شدند و برای دومین هفته پی‌درپی روند صعودی بیماری در ایران ادامه پیدا کرد. تعداد مبتلایان نسبت به هفته گذشته ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. هفته قبلی هم آمار مبتلایان ۱۶.۵۷ درصد بیشتر شد. این در حالی است که قبل از آن آمار مبتلایان برای چند هفته متوالی نزولی بود.

این روند نشان می‌دهد که دیگر خبری از کاهش هفتگی آمار بیماری در کشور نیست و زنگ خطر موج بعدی به صدا درآمده است.

ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

پایان ۸۵۴ زندگی در یک هفته

برخلاف آمار مبتلایان، خوشبختانه هنوز تعداد جان‌باختگان بیماری وارد روند صعودی نشده است، اگرچه روند نزولی آن هم چند هفته‌ای است که متوقف شده و خبری از دو رقمی شدن آمار فوتی‌های روزانه بیماری نیست. متاسفانه به طور میانگین در یک هفته اخیر هر روز ۱۲۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

هفته گذشته هم به طور میانگین روزانه ۱۳۵ زندگی به پایان رسیدند.

ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

در مجموع از ۲۸ خرداد تا ۳ تیر، ۸۵۴ نفر از مبتلایان کروناویروس در کشور فوت کردند. این یعنی نسبت به هفته پیش تعداد جانباختگان ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرد. هفته گذشته هم تعداد فوتی‌های بیماری حدود ۶.۶ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که دو هفته پیش این نمودار کاهشی ۲۰ درصدی داشت.

براین اساس شیب تند کاهش آمار فوتی‌های کرونا هم متوقف شده است و خبر بدتر این که اگر تعداد مبتلایان بیماری با همین روند افزایش پیدا کند، متاسفانه از هفته‌های آینده نمودارهای مرگ هم وارد یک روند صعودی می‌شوند و هر هفته زندگی‌های بیشتری بخاطر ابتلا به کرونا به پایان می‌رسند.

ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

تعداد بستری‌ها کم نشد

همین موضوع از همین حالا در آمار بستری‌های بیماری در کشور هم دیده‌ می‌شود. به طوری که هفته پیش تنها برای دو روز تعداد بستری‌های بیماری در کشور سه رقمی شد و در باقی روزهای هفته هر روز بیش از ۱۲۰۰ نفر از مبتلایان کرونا در کشور بستری شدند.

به طور میانگین در این مدت هر روز ۱۲۰۱ نفر از مبتلایان کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شدند.

ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

این یعنی در مجموع ۸۴۱۰ نفر بیمار در بیمارستان‌ها بستری شدند و تعداد بستری‌ها نسبت به هفته گذشته تنها  ۰.۳۵درصد کاهش پیدا کرد یا به نوعی ثابت ماند. این در حالی است که در دو هفته قبلی به ترتیب این آمار ۱۲.۶ و ۱۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده بود و این نمودار برای پنج هفته یک روند نزولی را طی می‌کرد.

ایران در وضعیت قرمز کرونا/ نشانه‌های موج پنجم را در نمودارها ببینید

شهرهای قرمز بیشتر از قبل

این روند صعودی بیماری در شهرستان‌های مختلف به وضوح دیده می‌شدند.

براساس اطلاعات شبکه ماسک، وضعیت قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور رسیده است و ۳۲ شهرستان از روز شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت. این در حالی است که هفته پیش ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز بودند.

آخرین به‌روزرسانی نقشه شیوع کرونا که در اپلیکیشن ماسک منتشر شده، به شرح زیر است؛

شهرستان‌های مهران (استان ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، دماوند و فیروزکوه (استان تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد (فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) و شهرستان یزد (استان یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار خواهند گرفت.

همچنین روند بستری در شهر تهران افزایشی شده و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1529058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =