انگلیس و اوکراین پشت دروازه‌های رم

هر بار که اسم شهر رم به گوش می‌رسد، اولین اسمی که در ذهن آدم نقش می‌بندد یک کلمه است: تاریخ.

حسین خلیلی:حتی آنهایی که زیاد با تاریخ و حوادث آن سر و کاری ندارند، خوب می‌دانند که این شهر بستر کلی از اتفاقات تاریخی بوده است. حالا امشب ورزشگاه المپیک این شهر میزبان یکی از بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی یورو است و فارغ از هر نتیجه‌ای، می‌تواند باز هم برای دو ملت تاریخ‌ساز شود. اگر تیم ملی انگلیس بتواند از سد اوکراین عبور کند، برای اولین بار از یورو 96 است که سه شیرها می‌توانند خود را به نیمه نهایی این جام برسانند. از طرف دیگر، اگر اوکراین از سد شاگردان ساوت گیت عبور کند، برای اولین بار در تاریخ فوتبالش است که به این مهم دست یافته است.

 البته تیم ملی اوکراین تا همین جای یورو هم دست به تاریخ سازی زده است زیرا تا قبل از این اصلا به یک چهارم نهایی یورو هم نرسیده بود. با این اوصاف زیاد جای تعجبی ندارد که بدانیم اوکراین در بازی‌های مقابل انگلیس، عملکرد بسیار پایین‌تری نسبت به این تیم داشته است. این دو تیم تاکنون هفت بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم اوکراین فقط یک برد و سهم انگلیسی‌ها چهار پیروزی بوده است. در این میان، در مورد هر دوی این تیم‌ها آمار و ارقامی وجود دارد که نگاهی به تعدادها از آنها جالب است:

* اولین بازی این دو تیم در ماه می سال 2000 انجام شد. در آن بازی دوستانه که انگلیس در ورزشگاه ومبلی 2 بر صفر پیروز شد، شوچنکو و ساوت گیت در ترکیب هر دو تیم حضور داشتند.

* اوکراین در کنار بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و دانمارک جز تیم‌هایی بودند که بدون شکست وارد بازی‌های امسال یورو شدند و نکته جالب‌تر اینکه هر پنج تیم تا مرحله یک چهارم بالا آمدند.

* تنها حضور اوکراین در یک چهارم نهایی یک جام معتبر، جام جهانی 2006 بود که با نتیجه 3 بر صفر مقابل ایتالیا شکست خوردند.

* این دومین باری است که اوکراین در ورزشگاه المپیک رم بازی می‌کند. اولین بار در مقدماتی یورو 2008 بود که با دو گل از ایتالیا شکست خورد.

* انگلیس تا پیش از این پنج بار در نیمه نهایی یورو حضور داشته که فقط دو بار توانسته به عنوان تیم پیروز به نیمه نهایی صعود کند.

* این پنجمین بازی سه شیرها در ورزشگاه المپیک رم است که در چهار بازی قبلی دو برد و یک شکست به دست آورده‌اند.

* تیم ملی اوکراین فقط یک بار بازی‌اش به ضربات پنالتی رفته که آن مرحله یک هشتم جام جهانی 2206 بود که توانست سوئیس را پشت سر بگذارد. در مقابل، انگلیس در این زمینه سابقه‌دار است و از 9 بار رفتن بازی‌هایش به ضربات پنالتی، سه پیروز شده و 6 مرتبه هم شکست خورده است.

به وقت یورو

جمهوری چک – دانمارک ...................... 20:30 / ورزشگاه ملی باکو

انگلیس – اوکراین ............................ 23:30 / ورزشگاه المپیک رم

به وقت کوپا

یکشنبه 13 تیر

اروگوئه – کلمبیا ...................... 2:30 بامداد

آرژانتین – اکوادور ....................... 5:30 بامداد

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1531362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =