افزایش ۳ برابری نرخ گوشت در ماه‌های آینده را شاهد خواهیم بود

رئیس اتحادیه صنعت دام و دامپروری مازندران با اشاره به اینکه مسئولان از افزایش قیمت هزار درصدی برخی داروها خبر دارند؟ گفت: به نظر می رسد افزایش ۳ برابری نرخ گوشت در ماه‌های آینده را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران' لهیار ولی زاده رئیس اتحادیه صنعت دام و دامپروری مازندران  امروز  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شرایط ویژه دامداران در سراسر کشور گفت: عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی آسیب زیادی به دامداران وارد کرده و ما به این شرایط معترضیم.
وی افزود: صمت می‌گوید قیمت شیر منصفانه است؛ آیا آن‌ها از میزان هزینه امروز دامداران مطلع‌اند؟ از افزایش هزار درصدی برخی داروها و کمبود آن در بازار چطور؟ باید بدانند که دام فقط خوراک و مرتع نیست هرچند که ما در تامین این چیزهای ساده هم مانده‌ایم. شرایط دستمزدهای امروز با ماه‌ها و سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و حتی کارگران افغانی حاضر نیستند به راحتی با ریال ایران کار کنند؛ چنین اتفاقاتی هزینه تولید را به شکل سرسام آوری افزایش داده است.
ولی زاده در ادامه به کشتار دام‌ها توسط دامپروران در روزهای گذشته اشاره و تصریح کرد: اگر فکری نکنیم و دیر بجنبیم، فاجعه ملی در راه است. دام‌های مولد که سال‌ها زمان صرف اصلاح نژاد آن‌ها شده درحال قتل عام هستند. درحال حاضر در همین مازندران روزانه دام‌هایی از خراسان با قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان وارد می‌شود اما خوشحال نباشید زیرا ادامه نخواهد داشت. ماجرای افزایش یکباره قیمت مرغ این‌بار در بحث دام درحال تکرار است.
او در ادامه دلالی در بازار دام را از جمله دلایل زیان هنگفت دامپروران دانست و گفت: قیمت خرید گوشت از دامدار و نرخ عرضه آن در خرده فروشی‌ها تفاوت بسیار فاحشی دارد. درحال حاضر بسته‌های ۹۰۰ گرمی گوشت قرمز در فروشگاه‌ها ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند درحالی که تولیدکننده گوشت لاشه را کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد و این یعتی اختلاف قیمت دوبرابری! سوال اینجاست که چنین تفاوتی در جیب چه کسی می‌رود و چرا تولیدکننده از این سود بی‌بهره است؟
رئیس اتحادیه صنعت دام و دامپروری مازندران افزود: متاسفانه مشکلات آب‌وهوایی نیز امسال گریبانگیر ما شده و از آن‌جایی که تقریبا ۹۰ درصد دامداری مازندران به صورت سنتی انجام می‌شود، تاثیر منفی این اتفاق در این استان بیش از نقاط صنعتی کشور بوده و هست. برای مثال درحال حاضر ییلاق ۱۰۰ روزه دامداران به به ۴۰ تا ۵۰ روز کاهش یافته و بسیاری از آنان درحال برگشت از ییلاقات هستند درحالی که هنوز به نیمه تابستان هم نرسیدیم.
ولی‌زاده با اشاره به اقدامات شتابزده دولت پس از اعتراض دامداران در کشور گفت: درحال حاضر علوفه در بازار اشباع شده و پس از ماجراهای اعتراضات دولت درحال ریختن تمام ذخایر در بازار است. این اتفاق از آن جهت هراس انگیز است که در صورت ادامه خشکسالی و پایان ذخایر ما، دولت بعدی بدون ذخیره و بدون توان کشت علوفه چه راه حلی پیش پای دامداران خواهد گذاشت؟

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =