اداره‌کل هنرهای نمایشی، اهالی تئاتر را در برابر ضابطین قضایی قرار داده است؟

۱۲ تیر ۱۴۰۰ بود که خبر آمد تهران و ۹۱ شهر دیگرِ ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند. همان روز سازمان سینمایی اعلام کرد که باز یا بسته بودن سالن‌های سینما را بر عهده سینماداران گذاشته است و این در حالی بود که اداره‌کل هنرهای نمایشی از تعطیلی دو هفته‌ای سالن‌های تئاتر خبر داد. دو هفته‌ای که اگرچه یک هفته آن گذشته است اما در آغاز هفته دوم و از امروز دوشنبه ۲۱ تیر شاهد بازگشایی و ادامه کار تماشاخانه‌های خصوصی از جمله پردیس تئاتر شهرزاد، تماشاخانه نوفل‌لوشاتو و سالن مشایخی هستیم.

در این میان می‌توان حدس و گمان‌هایی زد؛ مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام نمی‌کند که از رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نهاد تحت نظرش خواسته است مجوز فروش بلیت و آغاز به کار نمایش‌ها را صادر کند چون نمی‌خواهد بگوید از تصمیم ۱۲ تیر خود عقب نشسته است و شهامت اعتراف ندارد؟ اعلام نمی‌کند چون نمی‌داند واکنش ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا چیست و آیا مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرد یا خیر؟ یا با این اعلام نکردن، به وقت خطر می‌تواند همه چیز را غیرقانونی و خود را مبری نشان دهد و بگوید سایت فروش بلیت و تماشاخانه‌ خصوصی، بدون اجازه شروع به کار کرده‌اند و از این طریق توپ را در زمین آن‌ها بیندازد و اگر آن‌ها به دلیل آن‌چه عدم رعایت قوانین یا تخلف از دستور مقام بالادستی خوانده می‌شود، توبیخ شدند خود را مبری کند؟ اعلام نمی‌کند چون این گونه و با قراردادن اهالی تئاتر در مقابل ضابطین قضایی هم «راه در رو»یی برای خود باز می‌گذارد و هم چاهی پیش پای تماشاخانه‌داران خصوصی و سایت‌های فروش بلیت می‌کَنَد تا اگر هم با سر در آن فرو رفتند نتوانند اداره‌کل هنرهای نمایشی و متولیانش را با خود به قعر آن بِکِشند؟

ظنِ مثبت بودن پاسخ تمامی این سوالات، هنگامی بیشتر می‌شود که می‌شنویم شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی به سایت‌های فروش بلیت و تماشاخانه‌های خصوصی گفته است «ما صرفا قانون را به شما اعلام می‌کنیم اما ضمانت اجرایی آن را نه ما که کسانی دیگر بر عهده دارند و عواقب تخلف از آن نیز از سوی آن‌ها و نه ما، اعمال می‌شود» این شورا حیطه کار خود را صدور مجوز و لغو آن در صورت تخلف از موارد مورد توافق می‌داند که عموما خطوط قرمزِ به‌ناچار پذیرفته‌شده از سوی گروه‌های نمایشی است این بار اما در سکوتی خبری و علی‌رغم اعلام تعطیلی دو هفته‌ای از سوی قادر آشنا، چیزی در این خصوص که آغاز به کار سایت‌های فروش بلیت و تماشاخانه‌های خصوصی در شرایط قرمز کرونایی که اهالی گروه شغلی ۲ و از جمله تئاتری‌ها موظف به تعطیل کردن کلیه فعالیت‌های خود هنگام وقوعش هستند، با چراغ سبز آن‌ها رخ داده است نمی‌گوید تا این دو را در برابر ضابطین قضایی و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار دهد.  

شورایی که به محض شنیدن دیالوگی برخلاف آن‌چه بازبینانش هنگام بازبینی یک نمایش شنیده‌اند، اقدام به لغو مجوزهای خود می‌کند این بار کنار کشیده است تا سایت فروش بلیت و تماشاخانه خصوصی، خود بدانند و ضابط قضایی.

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =