جایی که دربی‌های تاریخی در آن رقم خورد

برای آنکه بدانیم اولین بار داربی پایتخت چه زمانی در ورزشگاه آزادی برگزار شد، باید به یک تاریخ مهم برگردیم. ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ و در دور رفت نخستین جام تخت جمشید.

حسین خلیلی: نام برخی بازی‌های دنیای فوتبال بدجوری به اسم یک یا چند ورزشگاه مهم گره خورده است. وقتی هم صحبت از داربی یا همان شهرآوردهای مهم در دنیا می‌شود هم نام چند ورزشگاه شناخته شده در ذهن می‌آید. در مورد داربی تهران هم این مساله تاحدود زیادی صدق می‌کند. اگرچه محل شروع این بازی ورزشگاه شهید شیرودی یا همان امجدیه سابق بود، اما حالا سال‌هاست که نام ورزشگاه آزادی در کنار این بازی قرار گرفته است. حالا به بهانه دربی نود و ششم که فردا در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار می‌شود، نگاهی گذرا به تاریخچه بازی‌های داربی در این ورزشگاه انداخته‌ایم.

برای آنکه بدانیم اولین بار داربی پایتخت چه زمانی در ورزشگاه آزادی برگزار شد، باید به یک تاریخ مهم برگردیم. ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ و در دور رفت نخستین جام تخت جمشید، شاگردان آلن راجرز در تیم پرسپولیس به مصاف شاگردان رایکوف در استقلال رفتند. وقتی سوت پایان این بازی زده شد، یکی از عجیب‌ترین نتایج در تاریخ فوتبال ایران رقم خورده بود. قرمزهای پایتخت در حضور 60 هزار نفری که روی سکوهای سیمانی آزادی نشسته بودند با نتیجه دور از انتظار 6 بر صفر حریف‌شان را شکست دادند.

بعد از آن بازی و تا پیش از پیروزی انقلاب، فقط یک بار دیگر این ورزشگاه میزبان شهرآورد تهران شد. اولین شهرآورد در این ورزشگاه بعد از پیروزی انقلاب، در روز 13 تیر 1359 و در بازی خداحافظی مرحوم صفر ایرانپاک بود که آن بازی با تساوی بدون گل تمام شد. از آن زمان تاکنون به غیر دو باری که ورزشگاه یادگار امام تبریز و ورزشگاه آزادی بندرعباس میزبان این بازی بوده، ورزشگاه آزادی به محل اصلی داربی پایتخت تبدیل شد. در مجموع 75 داربی پایتخت در این ورزشگاه برگزار شد که سهم قرمزها 21 و سهم آبی‌ها 18پیروزی بوده است. 36 بازی هم با تساوی تمام شده است. داربی بیست و ششم در 15 مهر 1362 که با برتری یک صفر استقلال تمام شد و رکورد 120 هزار تماشاگر را ثبت کرد، یکی از مهمترین بازی‌های انجام شده در این ورزشگاه تاریخی است.    

252 252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1535207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =