مجارستانی‌ها علیه رسوایی دولت درباره بدافزار اسرائیلی به خیابان‌ها آمدند/عکس

ایرنا نوشت: چند هزار نفر از مردم مجارستان با تجمع در خیابان های بوداپست به رسوایی دولت در استفاده از بدافزار جاسوسی اسرائیلی «پیگاسوس» اعتراض کردند.

به نقل از نشریه آلمانی  bne IntelliNews، دولت مجارستان از تائید یا تکذیب اتهام مطرح شده مبنی بر استفاده از این نرم افزار برای جاسوسی غیرقانونی از روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی خودداری کرده است.

حزب حاکم فیدس مجارستان جلسه شورای ملی پارلمان را تحریم کرد و مساله استفاده از این بدافزار را برخوردار از انگیزه سیاسی دانست.

به گفته «یانوس استومر» رئیس حزب سیاسی مجاری «یوبیک»، دولت وانمود می کند که هیچ رسوایی رخ نداده است، در حالی که از هر ابزاری برای اجتناب از مسئولیت پذیری سیاسی استفاده می کند.

یک نماینده دیگر پارلمان مجارستان گفت که دولت می توانست به صورت قانونی این نرم افزار را تهیه کند، اما پرسش اصلی این است که آیا دولت با شنود روزنامه نگاران و سیاسیون از قدرت خود سواستفاده کرده است؟

مجارستانی‌ها علیه روسوایی دولت درباره بدافزار اسرائیلی به خیابان‌ها آمدند/عکس

پرونده های فاش شده برای سازمان عفو بین الملل و سازمان غیرانتفاعی فرانسوی موسوم به «داستان های ممنوعه» نشان داد که شماره تلفن های ۳۰۰ مجاری در پایگاه داده های حدود ۵۰ هزار نفر در سراسر جهان است که احتمالا هدف عملیات هکری از مشتریان شرکت جاسوسی اسرائیلی «ان اس او» قرار داشتند.

جنجال بدافزار جاسوسی پگاسوس پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در مورد نفوذ آن به گوشی‌های همراه شماری از فعالان سیاسی، خبرنگاران و مقام های سیاسی از جمله رییس جمهوری فرانسه در جهان آغاز شد.

تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد که از بدافزار جاسوسی پگاسوس ساخت شرکت فناوری صهیونیستی ان اس او برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمداران در سراسر جهان استفاده شده است.

طبق گزارش "سی ان بی‌سی" یکی از شخصیت‌های مهم که گوشی او توسط این بدافزار هک شده، نامزد جمال خاشقچی است که توسط عاملان حکومت سعودی در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید.

کشورهایی که بیشترین استفاده را از این بدافزار را انجام داده‌اند شامل آذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی و امارات هستند.

مقام های آمریکایی اعلام کرد شرکت فناوری صهیونیستی ان اس او که سازنده نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس است، داده‌های خود را با رژیم صهیونیستی به اشتراک می‌گذارد.

محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل ۶۵ مدیر بازرگانی، ۸۵ فعال حقوق بشر، ۱۸۹ روزنامه نگار و بیش از ۶۰۰ سیاستمدار و مقام دولتی، در میان افرادی بودند که گوشی آنها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده بود.  
اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی پگاسوس در سال ۲۰۱۶ فاش شد؛ هنگامی که از سوی یک سری برنامه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور» فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی شده است.  

بارزترین ویژگی این برنامه، فناوری "ZERO click" یا هک گوشی بدون تماس کاربر با لینک مشکوک است و پیشرفته‌ترین تکنیک برای هک گوشی و جاسوسی از کاربران آن بدون آگاهی آنها بوده، زیرا بسیار گران و قیمت آن بیش از سه میلیون دلار است.  

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =