آیا می توان با عربستانی که در خط امریکا حرکت می کند، رابطه داشت؟

جمهوری اسلامی نوشت:از مدتی قبل، تلاش‌هائی برای حل مشکلات فیمابین ایران و عربستان شروع شده و مذاکراتی صورت می‌گیرد. طرفین درباره این تلاش‌ها و مذاکرات ابراز خوشبینی می‌کنند و اخبار جدید نیز همین خوشبینی‌ها را تأیید می‌نمایند.

این درست است که مواضع و رفتارهای دو کشور دارای تفاوت‌ها و حتی تضادهائی هستند ولی در روابط بین‌الملل وجود چنین تفاوت‌ها و تضادهائی طبیعی است و نمی‌تواند مانع برقراری روابط باشد. حساب رژیم صهیونیستی طبعاً جداست زیرا یک رژیم غاصب و نامشروع و بطور کلی فاقد موجودیت قانونی است و ما نه‌تنها با چنین رژیمی نمی‌توانیم رابطه داشته باشیم بلکه باید برای حمایت از مردم فلسطین نیز تلاش نمائیم.
همزمان با اخبار مثبت پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان،یک تحلیل‌گر سرشناس عرب درباره اخذ تابعیت اماراتی توسط 10هزارنفر از اتباع اسرائیل نکته مهمی را گوشزد کرده که قابل تأمل است. او می‌گوید یهودی‌ها با دریافت تابعیت اماراتی درصدد هستند به املاک بنی‌قریظه، بنی‌النضیر و فدک در عربستان دست پیدا کنند.او همدستی محمد بن ‌زاید و محمد بن‌ سلمان در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را توطئه‌ای برای باز کردن راه جهت دستیابی صهیونیست‌ها به اهدافشان در سرزمین‌های اسلامی و عربی ازجمله عربستان می‌داند.
ریشه این تحلیل اینست که در جهان عرب، تعدادی از کشورها برای اتباع خود تسهیلاتی در زمینه سفرهای متقابل ایجاد کرده‌اند که ازجمله آنها سفر بدون ویزا و نامحدود اتباع هر کشور به کشور دیگر است.

براین اساس، وقتی اتباع رژیم صهیونیستی تابعیت امارات را اخذ می‌کنند و دارای دو تابعیت اسرائیلی و اماراتی می‌شوند، با استفاده از تابعیت اماراتی می‌توانند به تعدادی از دیگر کشورهای عربی ازجمله عربستان سفر کنند. این سفرها به یهودیان صهیونیست اجازه می‌دهد در عربستان به سراغ املاک مورد نظر خود که ادعای مالکیت آنها از زمان ظهور اسلام را دارند بروند و به تدریج با حیله‌هائی که بکار می‌برند به آنها دست پیدا کنند. از نظر این تحلیل‌گر عرب، این افراد مورد حمایت محمد بن زاید و محمد بن سلمان هم قرار خواهند گرفت تا راحت‌تر به اهداف خود برسند.
در عین حال که این تحلیل را نمی‌توان مردود دانست،نکته بسیار مهم اینست که کشورهای اسلامی ازجمله جمهوری اسلامی ایران باید با عادی‌سازی روابط خود با عربستان، برای مذاکره با مسئولین این کشور جهت خنثی کردن توطئه صهیونیست‌ها وجلوگیری از پیشروی آنها درمسیر تحقق اهدافشان تلاش کنند.ما با قطع رابطه نه‌تنها نمی‌توانیم تلاشی دراین زمینه به عمل آوریم بلکه راه را برای عملی شدن توطئه‌ های صهیونیست‌ها هموار می‌کنیم. برقراری رابطه است که می‌تواند امکان تلاش برای خنثی کردن این توطئه‌ها را در اختیارمان قرار دهد. به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از عادی شدن رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی به‌ویژه عربستان به عمل می‌آورد.
این درست است که سران کشورهای عربی ازجمله عربستان و امارات، در منظومه‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌های تنظیم شده توسط آمریکا و سایر قدرت‌های غربی عمل می‌کنند و با آنها هماهنگ هستند، ولی این واقعیت نمی‌تواند مانع تلاش ما برای بی‌اثر کردن آن برنامه‌ها باشد.

ما باید هرقدرکه می‌توانیم برای جلوگیری از تحقق اهداف استعمارگران درکشورهای اسلامی تلاش کنیم و توطئه‌های آنها را خنثی نمائیم. این تلاش‌ فقط زمانی امکان‌پذیر و مثمرثمر خواهد بود که با کشورهای اسلامی روابط دوستانه داشته باشیم.محروم ماندن از این امکان، قطعاً به نفع دشمنان امت اسلامی است و آنها را به هدفشان نزدیک‌تر می‌کند. درست به همین دلیل است که باید از پیشرفت مذاکرات عادی‌ سازی روابط با عربستان استقبال کنیم و آن را هرچه زودتر به نتیجه برسانیم.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    مگر با كشورهاي اروپايي كه حامي اصلي اسراييل و آمريكا هستند رابطه نداريم؟
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    بله میتوان باید و فوری انجام گیرد. تشنج زدایی برای منافع ملی و این لزوما" به معنای دوستی نیست. مشکل ما مغزهای تندرو است!