۹ نفر
۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
 ۸۰ سالگی مسعود کیمیایی

ایسنا نوشت: مسعود کیمیایی، خالق قهرمان‌های معترض در سینمای ایران، فردا، ۷ مرداد ، ۸۰ ساله می‌شود.

از مرداد ماه سال ۱۳۹۸  که در موزه سینما جمع شدیم تا نسخه بازسازی شده «دندان مار» مسعود کیمیایی را ببینیم و جشن تولدی برای این کارگردان قدیمی بگیریم، دو سال می‌گذرد و حالا ما در شرایطی که آمار کرونا بالاست و گردهمایی کم‌تر برگزار می‌شود، در فضای مجازی، سال‌روز تولد ۸۰ سالگی مسعود کیمیایی را گرامی می‌داریم.

مسعود کیمیایی آن‌طور که خودش می‌گوید: «همواره سعی کردم نقش روزگار خود را بسازم.»

او می‌گوید: «نویسنده نیستم، اما می‌نویسم و شاعر نیستم، اما شعر می‌نویسم. غیر از این هم نمی‌توانم باشم. «جسدهای شیشه‌ای» را نمی‌توانم داشته باشم و ننویسم.»

کیمیایی که با ساخت «بیگانه‌ بیا» وارد عرصه فیلم‌سازی شد، با ساخت «قیصر»، روندی از فیلم‌سازی را در پیش گرفت که جرقه‌های امیدوارکننده‌ای را برای آینده‌اش رقم زد. او بعد از ساخت «قیصر» در سال ۱۳۴۸، هر یک یا دو سال، یک فیلم ساخت؛ تا سال ۵۹ که «خط قرمز» را کارگردانی کرد که البته این فیلم هیچ‌گاه به نمایش درنیامد و تا شش سال بعد فیلمی نساخت.

او سرانجام در سال ۱۳۶۵، «تیغ‌ و ابریشم» را ساخت. بعد از ساخت این فیلم نیز روند فیلم‌سازی‌اش را همانند گذشته هر یک یا دو سال با یک فیلم ادامه داد، تا سال ۱۳۷۸ که «اعتراض» را ساخت و بعد از آن تا پنج سال فیلمی نساخت.

سرانجام در سال ۱۳۸۳ «سربازهای جمعه» و دو سال بعد فیلم «حکم» و یک سال بعد از نمایش این فیلم، «رئیس» را ساخت که در سال ۸۶ اکران شد.

مسعود کیمیایی، زمانی در جمع دانشجویان گفته بود: «فیلم‌هایم هیچ‌گاه مورد حمایت خاصی نبوده‌اند؛ بنابراین هدایت نیز نشده‌اند و درعین این‌که هر کدام نماینده‌ دوران خودشان هستند، هیچ‌وقت به سمت کهنگی تاریخی نرفته‌اند.»

بعدها هم «محاکمه در خیابان»، «جرم»، «متروپل» و «قاتل اهلی» را ساخت و این روزها یکی از آخرین فیلم‌هایش در شرایط نیمه تعطیل سینماها به نام «خون شد» اکران شده است و از سویی، فیلم دیگری هم در مراحل نهایی آماده‌سازی دارد به نام «خائن کشی».

مسعود کیمیایی دو سال قبل در جشن تولدش گفته بود: «داریوش مهرجویی ۵ سال است بیکار است، از ناصر تقوایی باید خبر گرفت و من هم به سختی فیلم می‌سازم. تمام این سال‌هایی که گذراندم به راحتی طی نشدند. فیلمسازی که صدایی داشته باشد و برای گفتن خودش ابایی‌ نداشته باشد، زیاد نیست. ما را ترس اذیت می‌کند. از مردم و سرزمینم که مرا پذیرفته‌اند تا گوشه‌ای تلاش کنم و حرف حساب بزنم متشکرم.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =