ادعای قهر فرهاد رهبر بخاطر چینش کابینه رئیسی /فرزین باید محاکمه شود نه اینکه وزیر اقتصاد باشد

در کلاب هاوس خبرآنلاین بحث تیم اقتصادی رئیسی داغ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه ۹ مرداد ماه برگزار و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، فعالان رسانه ای و ... نظراتشان را بیان کردند.

شرطی که طیب نیا برای قبول وزارت گذاشت /فرهاد رهبر قهر کرده است

*حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران

درباره کابینه آقای رییسی ما بر اساس نقل قول و حدس و گمان حرف می زنیم. شنیدم حضور آقای کمیجانی در بانک مرکزی تداوم خواهد داشت تا در فرصت دیگری جایگزینی صورت گیرد.

درباره بحث وزارت اقتصاد هم صحبت جدی روی آقای دکتر فرزین است. درباره رفاقت آقای طیب نیا و رهبر همه می دانیم در حلقه آقای دژپسند، فرزین، معمار نژاد و شمس الدین حسینی، اینها از قدیم رفیق بودند. قرار بود آقای فرزین معاون بانک مرکزی شود که ظاهرا با مخالفت آقای روحانی مواجه می شود.

حداقل ظاهرا مانند دوره دوم آقای روحانی به مقامات بالا اینطور انتقال یافته که آقای طیب نیا شرط گذاشته که موضوع FATF تعیین تکلیف شود. این نقل قول مطرح است. شایعه ای هم شده چیدن ترکیب تیم اقتصادی منجر به قهر آقای رهبر شده و او رضایت از این ترکیب ندارد.

حضور فرزین در وزارت اقتصاد فاجعه است

*شهریار گودرزی، فعال بازار سرمایه و پزشک

آقای الحسینی در معرفی جناب فرزین با شوق فراوان امتیاز مثبت او را اجرای –ازنظر من فاجعه- قانون یارانه ها معرفی کردند. نمی دانم اگر یک استاد اقتصاد غیرسیاسی و غیروابسته نظر بدهد، بعید می دانم این فرم اجرای قانون را افتخاری برای کسی بداند. اگر قرار باشد این افتخاری برای آقای فرزین باشد، زمانی که این طرح اجرا شد ماهانه به حساب من مبلغی واریز می شد. این چه حساب و کتابی بود که قرار بود اقشار آسیب پذیر حمایت شوند ولی برای من که درآمد قابل قبولی داشتم یارانه واریز می شد.

این چه مدیریت و افتخاری است که شما آن را امتیاز آقای فرزین می دانید؟ اگر قرار باشد عدالت اجرا شود افرادی که آمدند سیستم اقتصادی اینطوری را اجرا کردند باید محاکمه شوند نه این که وزارت بگیرند. همه می دانیم این پول یارانه ها از کجا تهیه و به حسابها واریز می شد.

با کشوری که تورم بالا دارد و 40 دلار آن موقع تبدیل به 1.5 دلار الان شده، به جز هدردادن سرمایه ها چه افتخاری در اجرای طرح یارانه ها داریم. این یک فاجعه اقتصادی است که در جمهوری اسلامی نظیر ندارد.

*صادق الحسینی

چی فاجعه است؟

*گودرزی

آمدند به ۸۰ میلیون نفر پول دادند. این توزیع عادلانه نیست.

*صادق الحسینی

از نظر شما عادلانه نیست.

*گودرزی

وقتی به حساب من پول می ریزد عادلانه نیست. 

*صادق الحسینی

هدف این نبود که به آسیب پذیرها برسد. هدف این بود که یارانه بنزین را کمک کند.

*گودرزی

مابه تفاوت افزایش قیمت بنزین کجا هزینه شود؟ بحث این نیست پول از کجا آمد. بحثم این است چرا اجرای یارانه ها باید امتیاز اقای فرزین تلقی شود. این طرح در بدترین شکل اجرا شد. الان یارانه هیچ ارزشی ندارد و این پول با فشار و سختی تهیه و توزیع می شود. 

اصلا ما چیزی به اسم اقتصاد نداریم. این که این آقا یا دیگری بیاید خیلی تفاوتی برای کشوری نمی کند که تقریبا اقتصادش نیمه تعطیل است و اعداد این اقتصاد به یک شرکت متوسط غربی هم نمی رسد. شما تصور کنید بیمارستانی با حاذق ترین پزشکان ممکن دارید ولی دارو و تجهیزات ندارید. این پزشکان قرار است چه کنند؟ اینقدر افراد مهم نیستند. صحبت این است که اقتصاد قرار است چه زمانی در جایگاه واقعی قرار گیرد. در سیاست خارجی، ارتباطات بین الملل و سیاست منطقه ای ما چه کسی تصمیم می گیرد؟ وزرای اقتصادی؟

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540564

برچسب‌ها