۵۵ نفر
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
اولین اقدام مهم ریس جمهور منتخب 

یادم می آید بچه که بودیم معلم از برادر بزرگترم پرسیده بودند وقتی که بزرگ شدی چه می خواهی بشوی، آن روزها رسم بود و معلمان می پرسیدند.

برادر من هم قوی و محکم جواب داده بود شاه. بعد بلافاصله گفته بود نه ترقی ندارد نمی خواهم شاه بشوم. حال به رسم خانوادگی من هم نه می توانم و نه علاقه ای به ریس مملکت شدن دارم، ترقی ندارد. 

ولی بعنوان یک شهروند بدم نمی آید آنچه چه در حیطه تخصصی ام و چه در حیطه عمومی و شهروندی ایم می بینم بیان کنم، شاید کسی بخواند و استفاده کند و مهمتر از ان سودی از آن برای کشور و مردم حاصل شود، البته ان شا الله که چنین باشد. 

حال توصیه من که یک معلم هستم به ریس جمهور منتخب آن است که علی رقم هزار و یک دردسر و مشکل که حذف صفر ها  از پول ملی دارد، اولین قدم پس از تحویل اتاق و متعلقات تحویلی بشما که رسم است حداقل در ادارات لیستی تهیه می شود اعم از یک عدد قیچی و مداد تراش و ... که پس از امضا پشت درب اتاق نصب می شود، بلافاصله انجام و حذف این ٤ صفر را در اولویت کار خود قرار بفرمایید. 

شرایط اقتصادی جامعه به طور کل خوب نیست و شما بهتر از هر کس از آن اگاه هستید. حذف صفر هم از پول ملی یک فاجعه در اقتصاد به حساب می آید ولی فشار روانی این اعداد در موقع خرید اتوماتیک مان باعث فشار مضاعف و انفجاری در اشخاص می شود. اشخاصی که ریالی دراورده اند و حال باید مگا ریالی هزینه کنند ! بله با حذف صفر فقط صورت مشکل تا حدودی حل می شود و اصل موضوع که پولی نیست که خرج شود هنوز بجای خود باقی می ماند ولیکن بدون شک فشار روانی را کم می کند. 

می دانم اگر موقع خرید نان مثلا به جای پرداخت ٥٠،٠٠٠ ریال یا همان ٥٠٠٠ تومان بعد از حدف ٤ صفر  ٥   "پژچگ" (٤ حرف فارسی خاص یا ترکیب دیگری از انها ؟) برای نان بپردازیم انقدر روحا درگیر نخواهیم شد. یا وقتی از مغازه دار می پرسیم پنیر چند است او خواهد گفت ٢٠ "پژچگ" بجای ٢٠٠٠٠ هزار تومان، این ممکن است در ارامش جامعه حداقل برای مدتی کوتاه کمک نماید. 

امیدوارم با مشاوران اقتصادی خود مشورت البته نه با آنهایی که طی ٤٢ سال، فرصت ها را به این شرایط نا پایدار و انفجاری تبدیل کردند، بعدا اگر صلاح بود حتما اجرایی شود. در ضمن بررسی های اقتصادی در دنیا نشان می دهد که حذف صفر از پول های ملی یک تورم خاص در بازار و جامعه به عنوان گرد شدن مبالغ خرده به بالاتر را همراه دارد که ان شا الله به آن هم توجه شود. در خاتمه ان شا الله در این مدت به فکر تدبیری هم برای ایجاد تعادلی منطقی بین پژچگ ورودی به پژچگ خروجی بفرمایید، 

اگر دخل با خرج تعادلی منطقی داشته باشد، مردم ارامش پیدا کرده و شما هم می توانید به برنامه های کلان کشوری رسیدگی بفرمایید. مردم زیاده خواهی عموما ندارند بجز عده ای قلیل ! 

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    37 2
    جناب ناطقی الهی! دعایتان درست است اما سوراخ دعا را اشتباه گرفته‌اید ...