اولین سفر آسیایی بلینکن با چه تحولاتی همراه بود؟

«آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا در حالی نخستین سفر آسیایی خود به هند و کویت را انجام داد که تحولات افغانستان، بررسی سیاست های چین، روند مقابله با همه گیری کرونا و همکاری های امنیتی و دفاعی مهمترین محورهای این سفر را تشکیل می داد.

به گزارش ایرنا، سفر آنتونی بلینکن در حالی به هند انجام شد که این اولین سفر وی به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن به این کشور اسیایی بود. واشنگتن، هند را به عنوان هم پیمانش در مسیر مقابله با سیاست های چین در قاره آسیا می بیند.

به نظر می رسد دولت بایدن تقویت رایزنی ها و گسترش روابط با برخی کشورهای آسیایی را در دستورکار خود قرار داده است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز چندی پیش به جنوب شرق آسیا سفر کرده بود.

از جمله محورهای مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با مقامات هند می‌توان به تقویت روابط امنیتی و نظامی دوجانبه، بررسی نفوذ چین در قاره آسیا مسئله خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و پیامدهای آن و همچنین یافتن راههای مشترک برای مقابله با همه گیری کرونا و سابقه حقوق بشر هند برشمرد.

بلینکن پیشتر گفته بود که هند کشوری مهم و حیاتی در مسیر مقابله با بیماری کووید-۱۹ به شمار می رود.

تارنمای شبکه فاکس نیوز نیز تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای هندی خود نسبت به پیامدهای عدم دستیابی به توافقنامه صلح در افغانستان میان دولت و گروه طالبان هشدار داد.

این هشدار بلینکن در حالی عنوان شد که در رایزنی های وی با همتای هندی اش دو طرف  به همکاری برای حصول صلح در افغانستان از طریق طرح های دیپلماتیک متعهد شدند.

وزرای خارجه آمریکا و هند همچنین نسبت به کشیده شدن خشونتها و ناآرامی‌های افغانستان به خارج از مرزهای این کشور ابراز نگرانی کردند.

بلینکن در سفرش به هند بر تقویت روابط وانشگتن- دهلی نو تاکید کرد و گفت که این روابط دوجانبه از جمله اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود.

سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به هند در حالی انجام شد که دو کشور وعده گسترش روابط استراتژیک دوجانبه با نیم نگاهی به فعالیتها و سیاست های چین و همچنین زیر نظر گرفتن تحولات افغانستان را دادند.

با توجه به روابط خدشه دار شده هند و چین، به نظر می رسد دهلی نو بیش از پیش به دنبال نزدیکتر کردن خود به امریکاست. در این میان مقامات هند که با چالش همه گیری کرونا نیز دست و پنجه نرم می کنند، تقویت روابط با واشنگتن را تحت شراکت دوجانبه دنبال می کنند.

تارنمای "هندئ بیزنس " نیز طی گزارشی عنوان کرد: از جمله موارد مورد بحث میان بلینکن با مقامات هند در مورد تقویت فعالیتهای دو کشور تحت گروه " کواد" با حضور ژاپن و استرالیا بوده است. وزیر خارجه آمریکا معتقد است که واشنگتن و دهلی‌نو تحت این گروه نیز می توانند در مسیر گسترش شراکت دوجانبه شان همکاری هایی داشته باشند. از جمله همکاری ها تحت گروه "کواد" در زمینه توزیع و تولید واکسن کرونا که می تواند زمینه را برای توزیع واکسن به منطقه هموار کند.

محورهای مهم دیگری که در رایزنی های بلیکن با مقامات هند مورد بحث و توافق دو طرف قرار گرفت، کاهش محدودیت های سفری میان دو کشور به دلیل همه گیری کرونا، مقابله با چالش تغییرات آب و هوای، تقویت روابط دفاعی و امنیتی، بررسی راههای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری های دو کشور در بخش آموزش، انرژی، فناوری و علوم مختلف بود.

وزیر خارجه آمریکا پس از هند به کویت سفر کرد و با مقامات این کشور در مورد برخی مسائل مهم منطقه ای و جهانی مورد توجه دو کشور مذاکره کرد.

تارنمای عرب نیوز در این رابطه تصریح کرد: دیپلمات ارشد امریکا در حالی به کویت سفر کرد که وی با مقامات این کشور به عنوان یک همپیمان واشنگتن در خاورمیانه در مورد مسائل مختلفی مذاکره کرد. ازجمله مسائل مهم مورد بحث میان وزیر خارجه آمریکا با مقامات کویتی گسترش همکاری های نظامی، مسئله افغانستان، امنیت منطقه ای و سرمایه گذاری بود.

کویت یکی از مهمترین شرکای منطقه‌ای آمریکا بوده و هم‌اکنون پذیرای ۱۳۵۰۰ سرباز وابسته به فرماندهی مرکزی ایالات متحده در پایگاه «عریفجان» است.

پیش از این رسانه‌های عربی منطقه، هدف از سفر بلینکن به کویت را در چارچوب تلاش ایالات متحده برای تشکیل جبهه‌ای واحد در برابر نفوذ فزاینده چین در دو منطقه اقیانوس هند و آرام و همچنین مسئله افغانستان عنوان کردند.

بلینکن چند روز پیش در نشست خبری مشترک با «احمد ناصر المحمد الصباح»، همتای کویتی خود گفت که انتقال مترجمان افغان به کویت که با نیروهای ارتش کشورش در افغانستان همکاری می‌کرده‌اند، به کویت از موضوع های مورد گفت و گوی با مقام های کویتی بوده است.

مقام‌های واشنگتن پیشتر اعلام کرده بودند که آماده انتقال نزدیک به ۳۵ هزار مترجم افغان و خانواده‌ آنان به پایگاه نظامی ایالات متحده در کویت و قطر هستند.

به گفته آمریکایی ها، انتقال مترجمان افغان به این دو کشور برای در امان ماندن آنان از بیم حملات تلافی جویانه طالبان انجام خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: همزمان با اینکه مقامات آمریکایی در حال تکمیل روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان هستند، دولت بایدن تحت فشار سنگینی بوده تا به سرعت مترجمان افغان همکار ارتش آمریکا و کارکنان افغانی که به نیروهای آمریکایی کمک کرده اند را خارج کنند.

در این مسیر آمریکا نیم نگاهی به کویت برای میزبانی از این مترجمان و کارکنان افغان داشته است.

تارنمای نشنال نیز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در سفر به کویت در مورد روابط ۶۰ ساله دو کشور و تقویت ان گفتکو کردند. گفته شده بلینکن حامل پیامی از سوی جو بایدن برای مقامات کویت بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =