طغیان موج پنجم کرونا در سایه غفلت از پروتکل های بهداشتی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سهل انگاری و غفلت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی منجر به طغیان موج پنجم شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری شده است.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، دکتر رحمانی در برنامه زنده تلویزیونی شب های بام ایران از شبکه استانی سیمای جهان‌بین با تقدیر از همکاری صدا و سیما در همراهی یک سال و نیمه برای مقابله با کرونا اظهار داشت: آنچه که منجر به رخداد پیک های متوالی شیوع بیماری کرونا میشود عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است.
وی افزود: طی دو ماه گذشته مردم فراموش کردند که بیماری کرونا همچنان وجود دارد و زندگی‌ها به حالت عادی برگشت چرا که شاهد برگزاری دورهمی ها،جشن ها، عروسی ها، مراسمات و مسافرت‌ها با تراکمآن عادی بودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: روزانه حدود هزار نفر مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاریمراجعه می‌کنند و طی یک سال و نیم گذشته تاکنون نزدیک به ۲۵ هزار نفر مشکوک به کرونا در استان شناسایی شده و نزدیک به ۱۵۷ هزار تست کرونا گرفته شده است.

دکتر رحمانی یادآور شد: فروکش کردن موج های قبلی با همراهی مردم و تشدید رعایت نکات بهداشتی و بسته شدن بازار و ادارات و تعطیلی شهر اتفاق افتاد اما در موج کنونی شیوع بیماری این روند وجود ندارد.
وی افزود: هم اکنون به لحاظ گسترش بیماری در وضعیت بدی قرار داریم و روز به روز موارد بستری بیشتر می‌شود کادر درمان خسته و فرسوده و ظرفیت بیمارستان ها هم تکمیل شده است اما متاسفانه مردم همچنان نسبت به شرایط کنونی عادی هستند و شیوع بیماری را جدی نگرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: در حالت طبیعی ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستان ها مربوط به حوادث و بیماران عادی می باشد که علاوه بر آن روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر مورد بستری کرونایی وارد مراکز درمانی استان می‌شود و این میزان، سربار ظرفیت بیمارستانی است.
دکتر رحمانی با ابراز نگرانی از اینکه در حال حاضر موارد ترخیص کمتر از موارد بستری در بیمارستان های استان است از مردم خواست: طی سه هفته آینده رعایت شیوه نامه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند و از برگزاری دورهمی ها و شرکت در مراسمات جشن و عزا جداً خودداری کنند.
دکتر رحمانی ادامه داد: هم اکنون کودکان به علت شرکت در کلاسهای تابستانی و یا بازی در محیط های پارک و ... عامل اصلی انتقال بیماری ویروس هستند.
وی یادآور شد: گروه سنی بالای ۷۰ سال واکسینه شده است و این گروه سنی هم اکنون در برابر ویروس ایمن و در وضعیت خوبی قرار دارد اما در این موج اغلب گروه سنی حدود ۵۰ تا ۷۰ سال موارد مبتلا و بستری ناشی از کرونا هستند که باید بیشتر مراقب خود باشند.
دکتر رحمانی تصریح کرد: نباید منتظر اعمال ممنوعیت و محدودیت ها از سوی مسئولین بود،
مردم با درک شرایط کنونی باید با بیماری مقابله کنند چرا که متضرر خود مردم هستند.
وی گفت: هم اکنون آمار و اطلاعات زنگ هشدار وضعیت بحرانی را در چهارمحال و بختیاری به صدا درآورده است و باید سختگیرانه تر تصمیم‌گیری شود.
دکتر رحمانی اضافه کرد: همواره همراهی مردم در غلبه بر موج های بیماری موثر بوده است، باتوجه به اینکه موارد بستری روزانه افزایش می‌یابد، تمام ظرفیت بیمارستان هاجر (س) شهرکرد و چهار بخش جراحی، اعصاب، ارولوژی، ارتوپدی و ای.سی.یو در بیمارستان آیت الله کاشانی (ره) شهرکرد هم به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.
وی افزود: هم اینک به منظور جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی، بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان آیت‌الله کاشانی (ره) شهرکرد راه اندازی شده است تا بخشی از بیماران سرپایی در این محل درمان شوند.
وی در پایان از مردم خواست: همچون گذشته کادر درمان را در شکست پیک پنجم شیوع بیماری منحوس کرونا یاری کنند و با جدی گرفتن رعایت موازین بهداشتی به سلامتی خود، خانواده و اطرافیان کمک کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =