مهمترین موضوع دیدار بنت و بایدن «ایران» است

ایرنا نوشت: کارشناسان سیاسی در منطقه می‌گویند؛ اگر چه بررسی طیف وسیعی از مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا قرار دارد اما مهم‌ترین موضوع مشترک دو طرف در این دیدار ، ایران خواهد بود.

 «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل اواخر ماه جاری میلادی برای دیدار با مقامات آمریکایی به آمریکا سفر می کند.

مسئولان کاخ سفید گفته اند که هنوز تاریخ دقیق سفر بنت به آمریکا مشخص نشده است اما مقامات دوطرف درحال تهیه مقدمات و تدوین جدول کاری این سفر هستند.

در همین راستا، مشاوران نخست وزیر رژیم اسرائیل این هفته برای آشنایی با همتایان خود در کاخ سفید و آغاز بستر سازی برای ملاقات اواخر ماه جاری میلادی بنت و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن رفته اند.

هیات مشاوران نخست وزیر رژیم اسرائیل متشکل از «ایال حولتا»  مشاور جدید شورای امنیت و مسئول سابق سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) و «شمریت مائیر» مشاور سیاسی بنت است و انتظار می رود که آنها با «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «باراک مک گورک» مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه و آفریقا شمار دیگری از مسئولان آمریکایی در کاخ سفید دیدار کنند. شمرت مائیر مسئول روابط با کاخ سفید در دولت رژیم اسرائیل است.

سفر بنت و دیدارش با بایدن اولین دیدار مستقیم دوطرف بعد از به قدرت رسیدن بنت در ماه ژوئن گذشته است. آنها تاکنون فقط تلفنی یا از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت وگو کرده اند.

بنت به عنوان سومین مقام در منطقه خاورمیانه بعد از «عبدالله دوم» شاه اردن و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق است که با بایدن دیدار خواهد کرد.

نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنین قرار است بار دیگر در ماه سپتامبر آینده برای شرکت در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

بایدن پیشتر در جریان دیدار با «روون ریولین» رئیس سابق رژیم اسرائیل قصد خود برای دعوت از بنت به کاخ سفید ابراز داشت تا از این طریق دولت آمریکا به دیدگاهها و مواضع کابینه جدید این رژیم گوش فرا داده و راههای همکاری در شمار زیادی از مسائل را بررسی کند.

در همین دیدار بود که بایدن همانند سایر روسای جمهور آمریکا بر حمایت ثابت خود از رژیم اسرائیل تاکید کرد و به ریولین گفت که "من و تیم خودم عملا از نزدیک با کابینه اسرائیل همکاری خواهیم کرد و چشم انتظار میزبانی بزودی بنت نخست وزیر در کاخ سفید هستم".

تمایل بایدن برای همکاری با کابینه جدید رژیم اسرائیل به ریاست نفتالی بنت بعد از رکود در روابط دو طرف در دوره نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل صورت گرفت.

ابراز تمایل آمریکا با روی کار آمدن بایدن برای بازگشت به برجام باعث اختلاف اساسی بین آمریکا و رژیم اسرائیل درباره این پرونده شد و در همین راستا بود که نتانیاهو هرگونه همکاری و هماهنگی مواضع در این باره با دولت بایدن را رد کرد اما نفتالی بنت ضمن مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام در عین حال از در همکاری با بایدن در آمد.

به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی، تغییر تاکتیک رژیم اسرائیل از سرناچاری در سایه تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام صورت گرفت و آنها ترجیح دادند که به جای گرفتن موضع انفعالی و عدم همکاری و رایزنی با آمریکا درباره بازگشت آمریکا به برجام از در همکاری وارد شوند تا شاید از این طریق بتوانند به دولت بایدن فشار آورده و تغییراتی در موضع واشنگتن در قبال جزئیات و شروط و نحوه بازگشت آمریکا به برجام در راستای تامین منافع حداکثری خود ایجاد کنند و تغییر دولت در رژیم اسرائیل نیز در همین راستا صورت گرفت تا تحرک بیشتری در سیاست خارجی این رژیم بویژه درقبال پرونده ایران در ارتباط با بازگشت آمریکا به برجام بدهد.

روی کار آمدن بنت در رژیم اسرائیل این بستر را برای همکاری بیشتر این رژیم با آمریکا مهیا کرد اما همزمان نیز مقامات این رژیم مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام را پنهان نکردند.

در همین راستا بنت ماه گذشته میلادی گفت که نباید با ایران تعامل کرد و رژیم اسرائیل "به رایزنی با دوستان خود و تبادل اطلاعات و ایده ها براساس احترام متقابل ادامه خواهد داد اما در نهایت امر، خودمان و نه هیچ کس دیگری مسئول سرنوشت خودمان خواهیم بود".

استقبال آمریکا از تغییر کابینه رژیم اسرائیل تا آنجا پیش رفت که رسانه های این رژیم از تلاش واشنگتن برای تثبیت این کابینه بویژه با توجه به شکننده بودن آن به خاطر مشارکت طیف های گسترده سیاسی با گرایش های بسیار متضاد خبر دادند و «باراک راوید» خبرنگار سیاسی سایت خبری صهیونیستی «والا» گفت که "از زمان تشکیل دولت جدید در اسرائیل، دولت بایدن برای کمک  و حفظ ثبات آن تلاش می کند و کاخ سفید تصمیم گرفت که بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس را به بعد از تصویب بودجه عمومی اسرائیل در ماه نوامبر آینده به تعویق بیاندازد تا این گام باعث تضعیف ثبات کابینه اسرائیل نشود".

پرونده مذاکرات سازش بین رژیم اسرائیل و فلسطینی ها از دیگر موارد اختلافی بین دولت بایدن با نتانیاهو بود و آمریکا امید دارد که در سایه روی کار آمدن دولت بنت بتواند روند سازش را از سربگیرد؛ هرچند که با توجه به ترکیب کابینه بنت تحقق چنین امری بسیار دشوار می نماید.

براساس ارزیابی تحلیلگران منطقه ای، نخست وزیر رژیم اسرائیل در دیدار با مقامات آمریکایی پرونده ایران، مذاکرات سازش و شهرک سازی و موضوع طرح بین المللی برای بازسازی نوار غزه، عادی سازی روابط با رژیم های عرب و طرح به اصطلاح سازش «صلح ابراهیم» و در نهایت تلاش برای دریافت کمک های مالی بیشتر از آمریکا و تقویت همکاری نظامی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

به عقیده این تحلیلگران، گمان نمی رود که مذاکرات مقامات آمریکایی با بنت درباره پروند مذاکرات سازش و شهرک سازیها در کرانه باختری و قدس اشغالی راه به جایی ببرد زیرا اساسا ترکیب کابینه بنت که طیف گسترده ای از جریان های مختلف سیاسی از احزاب چپ و میانه گرفته تا راست افراطی را تشکیل می دهد، اجازه چنین امری را نخواهد داد؛ هرچند ممکن است که در این سفر به طور کلی بر از سرگیری روند سازش تاکید شود اما عملا نباید انتظار داشت که اتفاق خاصی در این پرونده روی دهد زیرا شماری از جریان های سیاسی شرکت کننده در کابینه بنت اساسا اعتقادی به مذاکرات سازش ندارند و بر راه حل های یکجانبه و تحمیل شرایط تاکید دارند و حتی خود بنت متعهد به مبارزه با دولت فلسطین شده و الحاق یکجانبه ۶۰ درصد کرانه باختری به رژیم اسرائیل را تایید کرده است که این گفته ها بیانگر شکنندگی آتش بس کنونی و وضعیت بی ثبات در منطقه خاورمیانه است و این درحالی است که این موضعگیری بنت با موضع دولت آمریکا مبنی بر کمک برای تشکیل دو دولت در تضاد است.

اما عادی سازی روابط رژیم اسرائیل با رژیم های عرب در چارچوب طرح سازش موسوم به «صلح ابراهیم» از جمله محورهای مورد اتفاق نظر بنت و بایدن همانند کابینه سابق رژیم اسرائیل و آمریکا خواهد بود و دوطرف از این رویکرد استقبال و بر تداوم آن تاکید خواهند کرد؛ بویژه که بنت بعد از زمان روی کار آمدن تاکنون تلاش ویژه ای برای نزدیک کردن روابط و گسترش آن با رژیم های عرب یاد شده در راستای جا زدن این رژیم در منطقه و خارج کردن آن از انزوای منطقه ای کرده است.

در پرونده دریافت کمک مالی از آمریکا، به نظر می رسد که در سایه حمایت همیشگی از رژیم اسرائیل، کاخ سفید در سفر بنت بر تداوم کمک برای تقویت بنیان نظامی و برتری تسلیحاتی این رژیم تاکید کند.

اما به عقیده شماری از تحلیلگران سیاسی، مباحث مرتبط با ایران مهمترین محور دیدار بنت با مقامات آمریکایی خواهد بود و بنت تلاش خواهد کرد تا جای ممکن هماهنگی با بایدن در این زمینه را بیشتر کند و حالا که می داند آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام گرفته است، فشار بیشتری به کاخ سفید وارد کند تا منافع حداکثری رژیم اسرائیل را در هرگونه مذاکره و چانه زنی با ایران در وین را بیشتر مدنظر قرار دهد؛ هرچند که در میزان موفقیت بنت در این زمینه نیز تردید وجود دارد.

این تحلیلگران همچنین هماهنگی رژیم اسرائیل و آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران و فعالیت های منطقه ای ایران را از دیگر محورهای سفر آتی بنت به واشنگتن ارزیابی می کنند.

به نوشته رسانه های رژیم صهیونیستی، تحولات ایران در سایه انتخاب سید «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس جمهوری جدید از دیگر محورهای مذاکرات بنت با بایدن در کاخ سفید خواهد بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =