۶۵ نفر
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
سخنی با رئیس جمهور جدید؛ حتما شخصا بخوانید!

این مقاله را با عنوان «ای کاش خجالت می کشیدیم» در دست تهیه داشتم که دستور مقام عالی دولت را در خصوص ارسال پیشنهادات برای بهبود مدیریت کرونا  را در خبرها دیدم. 

عین خبر:  « رئیسی: دانشگاه‌ها و استانداری‌ها پیشنهادات را برای مقابله کرونا ارسال کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یک سال‌ونیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش‌رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند.  با دریافت نظرات کارگروه‌های تخصصی و فراخوان پیشنهادات نو و اخذ تجربیات از مجامع علمی و تخصصی سراسر کشور، این طرح وارد مرحله نهایی و تصویب در ستاد ملی کرونا خواهد شد./فارس »

آقای ریس جمهور! دانشگاه یا بهتر بگویم پژوهشگاهی که من در آن خدمت می کنم یک پژوهشگاه فوق تخصصی در مهندسی و در زمینه زلزله، مهندسی زلزله و بحران های زلزله فعالیت دارد که خدمات و تلاشهای همکاران بنده طی سی سال گذشته به استناد مستندات مکتوب جهانی در دنیا زبان زد است، ولیکن دیدم نمی شود از آن طریق حسب فرمایش شما پیشنهادات خود را ارسال کنیم. نه دانشگاه علوم پزشکی هستیم نه استانداری و از طرفی زلزله تا کرونا با اینکه نقاط مشترک زیاد در بحران های حاصله، دارای تفاوت های ماهیتی خاص خود می باشند. 

در ضمن هر چه فکر کردم دیدم تمام موارد لازم از ابتدا و شروع این بیماری را بنده بر اساس سوابق پیشین در مدیریت بحران نوشته ام و توضیح داده ام. دقیقا با یاری خداوند احد، به شکل صددرصدی عینا همان شده است که در مقالات و یادداشت هایم پیش بینی کرده ام! نمی دانم باید گفت خوشبختانه یا شوربختانه؟ لذا صلاح دیدم هر دو یادداشت را یکی و در راستای درخواست رئیس جمهور جدید تقدیم کنم. آقای وزیر قبل و همراهان ایشان همه را خوانده و به دقت می دانند. 

در همین راستا عرض کنم فکر نمی کنم چیز جدیدی از دانشگاه های علوم پزشکی و استانداری های محترم پس از یک سال و نیم علاوه بر آنچه در حال حاضر عمل می شود و همان هم متاسفانه باعث شرایط فعلی نیز می باشند ، چیزی مفیدی بیرون بیاید!  لذا ضمن تشکر از دعوت حضرتعالی از متخصصان به مشارکت در خصوص مدیریت بحران کرونا، توجه شما و خوانندگان معزز را به مطالب زیر برای مدیریت کرونا و در خصوص درمان رجوع به یک پزشک عمومی در هر کلینیکی و در صورت تبدیل شدن به یک بیماری خاص در اثر کرونا به یک نفر از متخصصان ان رشته را توصیه می کنم، بیش از این واقعا نیست! لا حول و لا قوة الّا بالله.

ای کاش خجالت می کشیدیم !  

دقیقا از اول اسفند سال ١٣٩٨ از ابتدای شیوع ویروس کرونا-١٩ در کشور نوشتم کارها غلط است. مدیریت غلط است. تیم مقابله غلط است. ساختار غلط است... همه چیز غلط است و امروز شاهد تمام غلط های هشدار داده شده، در کشور هستیم! من که نوشتم، خجالت می کشم،  ای کاش مسئولانی که حرف گوش ندادند و  روش ها را اصلاح نکردند، خجالت بکشند ! مرحوم پدرم می فرمودند: آدم که خجالت و حیا نکند هر کاری می کند. 

کار آسانی برای یک مهندس و یک کارشناس جز در مدیریت بحران نبود که به ملت و متولیان و دکاتیر معزز و بی سواد کرونا در کشور تفهیم کند که راهی که می روید به فاجعه ای ملی ختم خواهد شد؟ داستان همین روزهای ما بدترم خواهد شد. حتی نزدیکان نگران بودند که شاید دلسوزی زیادتر از حد من اشتباه برداشت و تبعات بی مورد سیاسی در پی داشته باشد ! در اذهان عمومی کرونا و مدیریت آن یک امر پزشکی بنظر می آمد در حالیکه نوشتم "اگر دارو و درمان دارد وزارت بهداشت مدیریت کند و اگر ندارد که ندارد یک تیم متخصص از مدیران متبحر بحران آن را  مدیریت و هدایت کنند و فقط درمان بعنوان زیر کمیته در دست بی کفایت وزارت بهداشت وقت قرار داشته باشد."  حتی ترسیدم زبان الکن من درست تفهیم نشود یک شکل ساده بمنزله ساختار ترسیم کردم یعنی اصطلاحا مار را هم کشیدم. 

والله ننوشتم که امروز بخواهم بگویم دیدید من نوشتم شما انجام ندادید! چه سودی برای من داشت و دارد به جز ریسک دشمن تراشی و دلخور کردن برخی؟ اینک حرف از فاجعه ملی می زنید؟ نوشتم که عمل کنید، روشن بود نباید گول پایین و بالا رفتن آمارهای کاملا دیمی و میدانی و بدون پشتوانه علمی را بخورد. 

شما را قاضی می کنیم تا ببینید اگر از روز اول واگیر، بند بند موارد زیر که بسط مطالب آنها در داخل مقاله ها موجود است، انجام می شد آیا امروز ما شرایط مان این بود ؟ هزینه این ندانم کاری و غرور و عمل نکردن ها با دانش موجود، مکتوب به زبان فارسی و بومی را چه کسی می خواهد به گردن بگیرد؟ 

فقط در این سایت بجز مقالات و مصاحبه ها در جراید دیگر و صدا و سیما حدود ۵۰ مقاله و گزارش در تک تک موارد کرونا و نحوه مدیریت آن مورد نگارش قرار گرفت آنهم با سختی زیاد. ! ولی آیا شیطان آرام نشست ؟ فهرست مقالات که در همین سایت خبرآنلاین منتشر شده، به شرح زیر است: 

١- مدیریت بحران زلزله کرونا ویروس

٢- لزوم بازنگری فوری در برنامه‌های مدیریت بحران کرونا

٣- بدترین اتفاق در یک بحران

٤- سخنی با شهردار درباره بحران احتمالی آینده تهران

٥- اقدام بی فایده ضدعفونی شهر توسط آتش نشانان فداکار

٦- فرمانده واحد مدیریت بحران کرونای کشور کدام نهاد است

٧- چرا مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند

٨- مدیریت بحران فاتیک کرونا

٩- مدیریت چند پارچه بحران کرونا

١٠- ضد عفونی و سم پاشی شهر و اخطارهای جهانی

١١- مدیریت هوشمندانه ضربدری کرونا

١٢- تهران و تبعیت از مصوبات کمیته ملی کرونا

١٣- تنها راه ممکن برای مدیریت بحران کرونا در تهران

١٤- بحران در بحران؛ کدام را باور کنیم

١٥- چه نمرهای به مدیریت بحران کرونا می دهم 

١٦- مدیر بحران نباید سخنگو هم باشد

١٧- ای کاش مسولان کشور گوش می کردند

١٨- رفتار کرونایی ما ایرانیان، هشداری به مردم

١٩- کرونا، مدیریت بحرانی که هرگز درست نبود

٢٠- سخنی با ریاست محترم جمهوری در خصوص کرونا

٢١- کرونا حالا دیگر بیماری نیست بحران است

٢٢- خطا کردیم استاد، نمرات مدیریت کرونا دقیق بود

٢٣- اعتراف سازمان ملل به باخت برابر کوید-١٩

٢٤- اقای وزیر تعمیر بال شکسته سودی ندارد

٢٥- ویوا کرونا

٢٦- رویکرد رهبری برای مدیریت کرونا

٢٧- ویروس اصلی و درمان را پیدا کردم

٢٨- اقای وزیر بهداشت، فروردین تا ابان از دست گذشت

٢٩- اصلا نگران کرونا در کشور نباشید

٣٠- کارنامه درخشان مدیریت بحران کرونا

٣١- وقتی وزیر می گوید من حکم می دهم

٣٢- بلد نیستید، کمک بگیرید

٣٣- چرا برای کنترل کرونا به قرنطینه ٤ هفته ای نیازمندیم

٣٤- شما چه کردید که مردم را متهم اصلی در کرونا می دانید

٣٥- نا گفته های علم موجود درباره واکسن کرونا

٣٦- پاسخ به ٦ سوال درباره واکسن کرونا

٣٧- اقای وزیر حرفهایی نزنید نگران حالتان بشویم

۳۸- رساله حراج اعتبار علمی در پاندمی کرونا

۳۹- واکسن کرونا و ادبیاتی زشت و زننده در جامعه ما

۴۰- فرامین ماندگار کمیته بحران کرونا و تسلیت برای ۶۰ هزار فوتی

۴۱- لجبازی بس است

۴۲- مرگ کرونایی ایرانیان و جبران ورشکستگی

۴۳ - جناب نمکی ! ایا شما خود خریدار نظر کارشناسی هستید
 
۴۴- کاسب کاری ها و بازی با جان مردم در واکسن کرونا

۴۵- پرسش هایی از مسولان کرونای کشور

۴۶- الزامی بر دروغ گفتن درباره واکسیناسیون کرونا نیست

۴۷- سردار نمکی، می بینید چه کردید

این ها تنها بخشی از هشدارها و پیشنهادها و انتقادهایی بوده از آغاز کرونا تاکنون برای مسئولان کشور مطرح کرده ام. افسوس که نادانی، غرور، طمع و شیطان در دنیای دو روزه بی داد می کند. آیا این تعداد فوتی و خانواده های این مردم فوت شده و بیماران رنج دیده آنان صدایی در عالم باقی نخواهند داشت؟ خجالت هم چیز خوبی است! 

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    69 4
    حتی با قرنطینه کامل و بعد از مدتی کاهش، با ورود ویروس های جهش یافته جدید دوباره وضعیت همین است فقط واکسیناسیون سریع چاره اصلی است
    • مهدی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      11 0
      مدیریت چنین بحرانی ، یک بعدی نیست و به مجموعه ای از اقدامات و واکنشها نیازمند است که همانطور که در این مطلب مشاهده شد ، باید توسط یک تیم متخصص با دقت و مو به مو انجام شود
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 0
      بحران کرونا بسیار بزرگ و پیچیده است. طوری که قدرتمندترین کشورها با بودجه های کلان و تجهیزات بی نظیر را به چالش کشیده. از کشور ایران تحت تحریم با اقتصاد ورشکسته و مسئولان بی سواد و بی کفایت که عمدتا بر پایه رانت به منصب رسیده اند و امکانات و تجهیزات فشل چه انتظاری دارید؟ دانشمندان ما یا از کشور به ناچار مهاجرت کرده اند یا در آزمایشگاه ها و کلینیک ها مشغول کار تخصصی خود هستند و حاضر به ورود به دنیای کثیف سیاست و مدیریت نیستند و تصمیم گیران ما اغلب انسانهای شیاد و متملق و بی سواند.
  • مسعود IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    67 9
    عالی بود استاد
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      21 11
      درود به شرف و غیرت شما ،پروفسور کاش نمکی و روحانی ذره ایی از غیرت شما را داشتند تا اینقدر با بیسوادی خود مردم ما را نکشند. من به وجود امثال شما افتخار می کنم همانطور که روحانی و زاکانی و نمکی باعث سرافکندگی ما هستند.زاکانی مردم قم را رها کرد تا پولهای شهرداری را پارو کند .با کدام تخصص و بت چه رویی این مسوولیت بزرگ را گرفته واقعا من نمی دونم ولی مخم سوت می کشه...
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    67 1
    کو گوش شنوا
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    75 2
    یاسین می خوانید جناب دکتر در گوش هایشان...
  • فریاد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    85 4
    عمرتون رو هدر دادید برای یک مشت مدیر بی شعور که به فکرمردم نبوده و نیستند
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      12 1
      ایشان عمرشلن را هدر ندادند. به وظیفه ملی و انسانی خود عمل کردند. ما هم میتونیم زمان انتخاب افراد به عنوان مدیر یا مسئول به وظیفه خود طوری عمل کنیم تا جماعتی بی کفایت سکاندار مرگ و زندگی ما نباشند. وسلام
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      8 2
      درود به شرف و غیرت شما استاد ناطقی کاش به جای 8 سال ریاست جمهوری روحانی که به کشور شخم زد و همه چی را نابود کرد،جنابعالی 2 سال رییس جمهور می شدید تا بی غیرت های وطن فروش یاد بگیرند مدیریت یعنی چی...
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      1 1
      فریاذ مواظب خودت باش چشم نخوری راه نشان بده
  • عرشیا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    114 2
    کسانی که مردم را از واکسن محروم کردند باید پاسخگوی این وضعیت فاجعه بار باشند....
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      30 1
      کسانی یا کسی؟ تا وقتی نتوانیم در مورد مسببان اصلی صحبت کنیم و تقصیرها را باید به گردن دیگران بندازیم به جای افراد اصلی اوضاعمان از این بهتر نمی شود
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 2
      ععع
    • رضا رضایی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      32 1
      کسانی نه. کسی که. مسبب اصلی بدبختی ها معلومه.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      23 1
      وای از حاکمان نفهم
    • زب IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      36 1
      خودشون فایزر زدند ومردم را احمق فرض کردند کشوربا اینهمه دارایی باید فوج فوج انسان بی گناه را روزانه به خاک بسپارد خودشون ایمن شدندواسه ما حروم کردند
    • یه دوست IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 1
      یعنی فایزر زدن اینها احمقانه ترین حرف ممکنه!
    • سما IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      جمعی از بی سوادها که در همه مسائل نظر میدهند بدون تحقیق و دانستن نظر کارشناسان.واقعا متاسفم برای امثال شما
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 25
    خوشم میادآنهایی که ۸سال دربرابرمشکلات مردم روزه سکوت گرفته بودن کمترازیکهفته از آمدن آقای رئیسی چندمصاحبه ومکاتبه کرده اند..آقای الهی واقعامسائل گذشته رو نمی دیدی یا حق سکوتت بموقع پرداخت میشد؟خودت میدانی ووجدانت
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      11 0
      انشالله دهان دروغگو بشکند هر کس که هست معلوم می شود الهی امین
    • بینام IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      2 0
      کاش مقالات قبل ایشون رو میخوندید ایشون دو ساله داره طرح میده درد میکشه از بدبختی مردم ولی کو گوش شنوا. خواهشا بدون هیچ دانشی حرفی نزنید. کاش مملکت دست انسانهایی چون ایشون اداره میشد. آدمهایی کاربلد و دلسوز.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    18 3
    رییس دولت نه رییس جمهور
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      3 0
      نکته ظریفی بود
  • پویا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    13 0
    مرحوم پدرم می فرمودند: آدم که خجالت و حیا نکند هر کاری می کند. جناب ناطقی عزیز و بزرگوار خدا رحمت کند پدر بزرگوار حضرتعالی را که لُب کلام و آنچه در صد دفتر نمیکنجد را با یک جمله تمام و کمال بیان فرمودند، نور به قبرشان ببارد و جایگاهشان در عرش برین . گاهی اوقات جملات قصار اندیشمندان و صاحب نظران به صد دفتر می ارزد و مشکل کشور ما مخصوصاً در حیطه وزارت بهداشت همین است که وزیر بهداشت جناب نمکی نه حیا دارد و نه از خجالت بهره ای برده که اگر برده بود با اینهمه گلکاری که که با ندانم کاری بر سر مردم و کشور آورده باید شبانه و مخفیانه رها میکرد و می رفت ،ولی افسوس که در عوض نرفتن تازه ادعای پیشنهاد و تقدیر از کشورهای مترقی دنیا را نیز داشت که از کجا و کجا با من تماس گرفتند که شما چه کردید که کرونا را مدیریت کردید ؟ البته به گمان ما مردم معنی گفتار ایشان حتماً ( مدیریت جان باختگان و آرامستانها بوده ) وگرنه این وزیر ناآشنا با خجالت و حُج و حیا الآن باید آب شده و در زمین فرو می رفت !!! یا لااقل مورد استنطاق قرار می گرفت، نه اینکه دنبال پاداش و تشویقی برای خود باشد .
  • بینام IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    20 0
    همیشه مطالب شمارا دنبال میکنم ولی واقعا کجاست گوش شنوا. هیچکس برای درد مردم نیامده هرکسی آمد توشه خود را پر کرد و رفت و دریغ از مرحمی بر زخم مردم. آقایان مردم را ضعیف و رنجور و بدبخت میخواهند چون با این طریق بهتر میتواند بر آنها سلطه داشته باشن. کسیکه واکسن را حرام اعلام کرد باید جوابگو باشد. وقتی دنیا در حال واکسینه کردن مردمش بود مردم ما درحال مرگ بودن و گفتند دعا کنید!!قرار بود ما دنیا رو واکسینه کنیم حرف مفتی که زیاد زده شد. واقا شما یاسین در گوش خر میخوانید. حیف از اساتیدی چون شما:-(
  • امیر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 19
    جناب فریبزر خان آقای رئیسی خطاب به دانشگاه های علوم پزشکی و استانداری ها این نامه را نوشتند. نه به کل دانشگاه ها از حول حلیم تو دیگ نیفتید استاد عزیز.
  • مهربانو IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    4 25
    چرا همه مرده بودن ۸سال به رییس جمهور نظر بدن همه برای رییسی راهکار دارندو نظر دارندو همه هم ازدولت قبل شاکی کجا بودید تاحالا خوبه رییسی یک کلام گف ما به حرف ملت گوش میکنیم همه امرودستور تو استینشونه توحلقتون مونده جرات نداشتین به دولت قبل بگین برا رییسی همه کاردان شدن خوبه یک هفته نشده اومده طفلی اینم با دولتی ک پراز بدهی و گندزدگی درکشوره چرایادتون نبود دولت قبل رو وجدانشو بیدار کنین برای رییسی برنامه میریزین واقعا ک
  • حشمت GB ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 16
    ما که نفهمیدیم این چی گفت هر کی فهمید بگه
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      2 0
      مشکل شماست نه نویسنده!
  • محمد IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    9 1
    این ویروس در کل جهان به همین شکل است فقط نداشتن بودجه کافی برای این امر و تهیه واکسن وعدم رعایت مردم باعث بدتر شدن موضوع شد
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 0
      چطوربرادزدی‌وچپاول‌واختلاس‌پول‌وبودجه‌هست‌برامردم‌که‌بخاطرواکسن‌دارن‌توبیمارستانهاجون‌میدن‌نیست‌همه‌چیزهست‌مدیرومدیریت‌نیست‌عادلانه‌قضاوت‌کنید
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    18 1
    جوانهای مثل دسته گل فقط به خاطر دیر کرد در واکسینه کردن رفتن زیر خلوار ها خاک مطمئن مقصرین این کار یک روز باید جوابگوی خدا مردم باشند
  • ع IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    7 0
    کاملا حرف‌شما‌درست‌آیا سازندگان واکسن کرونا که‌قول‌دادند‌به‌موقع واکسن به‌وزارت‌بهدارط‌ویا...تحویل‌دادند‌خیر همین باعث‌تاخیر در‌واکسن‌مردم بوجود آمد و..‌‌
  • هم میهنی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    13 0
    تنها نظرم فقط این است .بیچاره ایران ومردم مظلومش.فعلا تشریفات را بچسبیم وهزینه کنیم واجب تر است .درحال حاضر عملا ماخودمان دشمن خودمان هستیم .دشمن میخواهیم چکار.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    6 2
    آقا جان چرا اینقدر مطلب را کشدار کردی، مختصر و مفید بگو ، به قول معروف "تب کرد و مرد را بگو"
  • وطن دوست IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    در ابتدا امر که هیچ شناختی از این بحران وجود نداشت و اکثر قریب به اتفاق افراد از ترس جانشان کاملا در قرنطینه بودند، به نظر تحت کنترل در آمده بود. اما متاسفانه و در ادامه نحوه مواجه با کرونا باعث فوت تعداد زیادی از هم وطنانمان شد و همچنان می شود. حال با توجه به تجربیات و دانشی که در زمینه مدیریت بحران دارید و با توجه به این فراخوان، انتظار می رود و مشتاقیم که خیلی شفاف و خلاصه گام های عملی برای برون رفت از این بحران را طبق نظر و دانش خود بفرمایید، با این امید که این بار گوش شنوایی پیدا بشود!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    4 6
    استاد دولت روحانی میخواست نسل مردم منقرض کنه که انجام داد،از چین کمتریم
  • رضا IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    8 0
    تفاقا کارهای بسیار خوب و موثری در زمینه درآمدزایی برای مافیای دارو و همچنین جریمه های محدودیت تردد انجام شده ، این بحران برای ملت عذاب و برای بعضی ثروت و درآمد به ارمغان آورد.
  • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    4 4
    همیشه تو همه اتفاقات و بحران ها بالاخره یکی پیدا میشه بگه من پیش بینی کردم من گفتم شما به حرفم گوش نکردید.....
  • ایرانی منتظر تغییر IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    7 5
    حقایق را نمیخواهید بشنویدمیگید کد امنیتی درست نمی باشد روحانی ونمکی باید دادگاهی شوند اگر واقعا دلسوز مردم هستید
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    7 1
    گوش شنوا نیست هست برای ایران نیست
  • رحمت الله IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 4
    با سلام و سپاس از شما متن و پیشنهادات دلسوزانه بود ولی اگر غرور و شیطان و حزب گرایی اجازه بدهد که وزیر مربوطه تصمیم گیری درستی انجام بدهد.
  • ع‌ IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 4
    آقای محترم شما‌که‌پیشنهاد‌دادید‌هماهنگی‌کن‌برو‌ بشینید مشکلات را حل‌کنید‌کمتر حرف بزنید
  • بهنام IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    4 1
    ازقدیم گفتنبعد ازمردن سهراب دوای بی هوشی چ هیچ دردی نمیخوره کشور دلسوزی نداره متأسفانه ک هرلحظه دراین (لحظه ها) مونده
  • ملینا IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    5 6
    عالی بودعالی
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    10 3
    درود بر شما جناب مهندس اگر می خواستید خوانده شوند بهتر بود در فارس و تسنیم و ... منتشر می شد .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    8 0
    فعلا که خیلی چیز های بی ارزش برای اقایان مسئول از جون مردم مهم تر شده
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    7 0
    سلام تو این دولت لعنتی هرچی شایعه شنیدیم واقعیت پیدا کرد فضای مجازی دقیقا تو ایران واقعی هست و کسی هم به کسی نیست یک شخص با کلی شبهه می شه مسول درآخرهم می گه من کاری نبودم همه جور بدبختی را ماکشیدیم درپایان مزدآن گرفت که اصلا کارنکرد چون مسولیتی نداشت . شهدا شاهدند و شما را به آنها واگذار می کنم ان شاءالله چوبش را می خورند چون تاریخ ثابت کرده فقط ما صبر مان کمه
  • مهدی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    14 0
    مسئول نداشته باشه خود مردم بهتر اداره میکنن کشور رو.اینها چه می فهمن شرم و حیا چیه این نجومی بگیران همگی کاسب تحریم و دشمن معیشت مردم بدبخت هستن
  • DE ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    نیازی به اینهمه حاشیه پردازی نبود . باید واکسن می خریدند و واکسیناسیون سراسری انجام می دادند که ندادند . کرونا در بدو شیوع و پیش از کشف واکسن برای جلوگیری از گسترش ، نیاز به مدیریت داشت که آنهم درست انجام نشد . در حال حاضر و بعد از کشف واکسن و وخیم شدن بحران ، فقط واکسن های معتبر جهانی مثل فایزر حریف کرونا می شوند اما اینها ترجیح می دهند به هر ایرانی یک قبر مجانی بدهند تا واکسن مجانی .... راستی رابطه تخصص شما را با کرونا و پزشکی نفهمیدم !
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    آقا تو کار آقای روحانی گذاشنند روحانی بهتربن بود نزاشتند کار کنه ولی آقای رییسی ظریف را وزارت خارجه نگهدار
  • ناشناس IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 1
    اگه مهم بودجون مردم مجلساعزاداری تعطیل میکردن اینامیخان نسل منتقرض بشه خیلی راست میگن پولشا ماسک بخرندتجهیزات پزشکی بخرند
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    ایشون در چند یادداشت واکسن وخرید واکسن را نهی نکرده بود و بخاطر تحلیل های آبکی و تشویش اذهان عمومی و اصرار به اینکه واکسن ایمنی ایجاد نیکنه باید تت تعقیب قرار بگیره . خبرآنلاین هم باید پاسخگوی اظهارات ایشون باشه
  • ملت IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    از عمر عاص پرسیدن عجیب ترین چیزی که دیدی چه بود .جواب داد پیروزی باطل بر حق و اشاره کرد به معاویه نا بکار و حضرت علی در جنگی که قرانها را بر سر نیزه کردنند . تاریخ تکرار مکرات است .اگر غلو نکرده باشیم .مشاهده میکنید دقیقا افرادی معاویه صفت . با نقاب مسلمانی پستهایی گرفته اند که نه دانشش را دارند و لایق چنین پستی هستند تا چنین افراد ریا کاری داخل بدنه دولت قرار دارند محال است کار درستی در کشور انجام بگیرد چون دشمنان اصلی همین افراد دغل کار هستند کخ خودشان را جا زدنند و مردم را به چنین روزی نشانده اند و ادرس اشتباهی میدمند که از خارج و دشمنان فراری بترسید و باعث تمام بد بختیها اونها هستند . باید افراد نفو ذی که رهبر عزیز هم چندین بار اشاره کرده اند را شناسایی کنند از میدان بیرون کنند همین کار باعث درستی همه گرفتاربها می شود یک حرکت انقلابی و خدا پرستانه می خواهد بس. وسلام خدایا امام زمانمان عج را برسان به حق شهیدان دشت کربلا ..
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    حرف حق پاسخی ندارد متأسفانه عملکرد مسئولین نالایق باعث فاجعه کرونا شده و هزاران نفر را به کام مرگ برد باید محاکمه شوند
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 1
    خداوکیلی یکی از عزیزانی که نظر دادند میتونن بگن در ۲ خط ایشون چی گفت اصلا ؟ نشستن بیرون گود و گفتن لنگش کن راحته
  • علی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 1
    درود بر شرفت مهندس
  • رضا IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام من هم یه خواهشی از رئیس جمهور جدید دارم اگه امکانش هست یه فکری بکنین شبها برق را قطع نکنین امشب من داشتم از چهار راه رد میشدم برق چراغ راهنما قطع بود به علت قطع برق کم مونده بود یه ماشین بزنه بهم و بمیرم اگه امکانش هست یه فکری واسه این قطعیه برق شبها بکنین واقعن خطرناکه بعد به فکر کرونا باشین تشکر
  • من IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    توجه شما رو به شماره 26 جلب میکنم.عرض دیگه ای نیست.خدانگهدار
  • فاطمه IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    راستی منظور شماازاین همه مقاله چه بود فقط ایراد راهکار چه بود