جوانگرایی؛ ریسک یا نقطه قوت کابینه پیشنهادی رئیسی؟

حسین نجابت از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری بر این باور است که اگر بخواهیم به جوانگرایی اقبال نشان دهیم ناگزیر از این هستیم که افراد جدیدی را به کابینه وارد کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی بعد از بررسی در کمیسیون های تخصصی از فردا به صحن مجلس می رسد تا فرآیند بررسی و رأی اعتماد به وزرا کلید بخورد. 

به باور حسین نجابت از چهره های سیاسی اصولگرا، کابینه پیشنهادی ترکیبی از افراد جدید و دارای سابقه است که در مجموع قابل قبول است اما به هر حال طبیعی است که تعدادی منتقد نسبت به وزرای کابینه وجود داشته باشند.

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اهمیت جوانگرایی در کابینه دولت سیزدهم می گوید:اگر بخواهیم در یک مقطعی جوان گرایی کنیم ناگزیر از این هستیم که تعدادی از وزرای ناشناخته را وارد  کابینه کنیم وگرنه همین اتفاقاتی که چه در جناح اصلاح طلب و چه در جناح اصولگرا رخ داده، اتفاق می‌افتد.

او در واکنش به عدم حضور زنان در کابینه پیشنهادی نیز می گوید؛ اگر زن ها در کابینه بودند درست تر بود البته این به انتخاب رئیس جمهور برمی گردد.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسین نجابت از چهره‌های سیاسی اصولگرا را می‌خوانید؛

*************

*آقای نجابت! با توجه به اینکه یکسری از چهره ها  در کابینه پیشنهادی رئیسی به مجلس نا آشنا و ناشناخته هستند، در مجموع کابینه را چگونه می بینید؟

کابینه ترکیبی از افرادی است که یک پیشینه مشخص دارند و افراد جدیدی هستند، در مجموع کابینه‌ای قابل قبول است به هر حال هر کابینه ای در هر دوره ای که معرفی می شود تعدادی منتقد نسبت به برخی از وزرای هستند این یک مسئله متعارفی است و از نظر من ایرادی هم ندارد. نکته مهم این است که اگر بخواهیم در یک مقطعی جوان گرایی کنیم ناگزیر از این هستیم که تعدادی از وزرای ناشناخته را وارد  کابینه کنیم وگرنه همین اتفاقاتی رخ می‌دهد که الان افتاده است. چه در جناح اصلاح طلب و چه در جناح اصولگرا.

از این رو متوجه می شویم که ما کادرسازی نداشتیم یعنی هیچ نیروی قابل جایگزین شدن برای وزرای سابق در سطح استاندارد نداریم، این مسئله ناشی از این است که واقعا هیچ وقت به جوان گرایی اقبال نشان ندادیم.

ناگزیریم به جوانگرایی اقبال نشان دهیم

بنابراین اگر بخواهیم به جوانگرایی اقبال نشان دهیم ناگزیر از این هستیم که افراد جدیدی را به کابینه وارد کنیم. در مجلس هم این رویه درستی است، در کمیسیون ها وزراء حاضر شدند و در آنجا سوال و جواب می شوند و پیشینه خود را ارائه می دهند و ایده های خودشان را می گویند و بعد مجلس رأی می دهد. به نظر من روند قابل قبولی است یعنی یک روند متعارفی است که انجام می شود.

اعضای کابینه باید با رئیس دولت هماهنگ باشند و متعهد

*در خصوص کابینه فراجناحی که وعده آن داده شده بود، فکر می کنید عملیاتی شد؟

فراجناحی یک معنای دیگری می دهد. فراجناحی یک رویکردی است که بتوانند از جناح های سیاسی کشور استفاده کنند که این قابل دفاع نیست چون همه اعضای کابینه،  نسبت به همه تصمیمات دولت متعهد هستند و این موضوع در قانون اساسی هم آمده است.

بنابراین همه باید با رئیس دولت هماهنگ باشند، حق انتخاب با رئیس دولت است البته حق رأی یا تنفیذ یا به عبارتی تایید با مجلس است. دو جناح متعارف کشور یک طیف هستند یعنی در هر دو طیف همین گونه است، از طیف چپ شروع کنیم، همین وضعیت است و در راست هم همینطور. هر چند افرادی با سلایق مختلف هم در آن هستند.

دوگانگی‌ها در کابینه به کشور ضربه می‌زند

در واقع نکته مهم این است که رئیس جمهور آنها را گزینش کند و آنها را قبول داشته باشد. اگر در یک جناحی ۴، ۵ نفر کاندید بودند و رقیب بودند و بعضی از آنها به صحبت های رئیس جمهور منتخب نقد داشتند طبیعتا اگر حرف راست بگویند و انتقاد داشته باشند به نظر من آنها نباید در کابینه باشند دلیل آن هم روشن است یعنی باید افرادی باشند که رئیس جمهور آنها را قبول داشته باشد و از این منظر آنها هم رئیس جمهور را قبول داشته باشند تا دوگانگی به وجود نیاید.

اگر در دولت آقای روحانی یک اختلاف سلیقه بین اعضای تیم اقتصادی بود، این به مملکت ضربه می زند منهای اینکه کدام یک از این دو حرف درست است، بانک مرکزی  ممکن است انتقاد داشته باشد، سازمان برنامه انتقاد دیگری داشته باشد و وزیر اقتصاد هیچکدام را قبول نداشته باشد، این دوگانگی‌ها به ضرر جامعه است بنابراین اینکه بگوییم از همه طیف های یک جناح یا از همه گروه های یک جناح انتخاب شوند به نظر من موضوع مهمی نیست.

جوانگرایی؛ ریسک یا نقطه قوت کابینه پیشنهادی رئیسی؟

اگر زنان در کابینه حضور داشتند درست تر بود اما....

*شما به بحث جوانگرایی اشاره کردید، نظر شما درباره حضور زنان در کابینه و بی توجهی دولت به این موضوع چیست؟

به نظر من اگر زنان در کابینه حضور داشتند درست تر بود البته این به انتخاب رئیس جمهور برمی گردد. الان گفته شده شاید در معاونت های ریاست جمهوری که نیاز به رأی مجلس ندارد، زنان حضور داشته باشند البته من هیچ اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم (مثل معاونت های بنیاد شهید، محیط زیست، سازمان امور اداری و...) البته یک معاونت اختصاصی زنان در کابینه وجود دارد.

خدا کند در تیم اقتصادی دولت انسجام وجود داشته باشد

*با توجه به اینکه ما الان در ارتباط با بخش اقتصادی،حساسیت‌ها و مشکلاتی را داریم به نظر شما گزینه ها برای وزارتخانه های اقتصادی گزینه های مناسبی هستند؟

من اظهار نظر خاصی نمی کنم. آقای خاندوزی جوان بسیار فعالی است چون من با ایشان کار کردم و در مرکز پژوهش ها، کارشناس ارشد اقتصادی بودند بنابراین اطلاعات خوبی دارند و اخیرا هم نماینده مجلس شدند.

به هر حال اگر بخواهیم به جوانان روی بیاوریم باید به امثال ایشان توجه کنیم. آقای خاندوزی از نظر تئوریک اطلاعات قابل قبولی دارد و کار کارشناسی در مرکز پژوهش ها انجام داده است. اگر در تیم اقتصادی انسجام وجود داشته باشد ایشان می تواند رشد کند و موفق باشد و خدا کند که این انسجام وجود داشته باشد.

امیرعبداللهیان از جنس وزارت خارجه است و موفق عمل کرده است

* وزیر خارجه چطور؟ 

 نسبت به افراد نظر نمی‌دهم. در مورد آقای خاندوزی هم چون اطلاع داشتم گفتم، در مورد کسانی که اطلاعی نداشته باشم نمی توانم صحبت کنم. به هر حال آقای امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه بوده و از جنس وزارت خارجه است و مدتی در معاونت عربی-آفریقایی بود که به نظرم موفق هم بود و تا جایی که من اطلاع دارم مدتی در سوریه و لبنان فعالیت داشتند ولی من در مجلس دهم نبودم که ایشان جایگزین مرحوم آقای شیخ الاسلام شدند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1546375

برچسب‌ها