۱ نفر
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
دوگانه سازی واکسن داخلی و واردات واکسن

با فراگیر شدن شیوع بیماری کرونا و آغاز تلاش دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن، شبکه فارسی بی بی سی در تاریخ ۳ دی ۱۳۹۹ یادداشتی با عنوان «آیا ایران توانایی ساخت واکسن را دارد» منتشر کرد.

بی بی سی در این یادداشت نوشت: « برخی معتقدند چه از نظر سابقه و توان علمی چه از نظر توان تولید چه از نظر هزینه، واقع‌بینانه‌تر شاید این باشد که برای مصون کردن جمعیت ایران، اتکا به واکسن‌های خارجی باشد و ساخت واکسن در داخل بیشتر نقش تحقیقاتی و کسب تجربه داشته باشد و البته نتایجش هم منتشر شوند.»
این خط رسانه ای که توسط دیگر شبکه های خبری غربی نیز دنبال شد این گونه القا می کرد که ایران نباید منتظر تولید واکسن داخلی کرونا بماند و فقط باید از منابع خارجی، واکسن کرونا خریداری کند.
اما از سوی دیگر، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر دوراندیش انقلاب، بی اعتنا به خط رسانه ای غرب و با اعتماد به دانشمندان ایرانی، ضمن موافقت با واردات واکسن، بر ضرورت ساخت واکسن داخلی تاکید کردند و برای تحقق آن، شرکت های دانش بنیان کشور را به حرکت در این مسیر فراخواندند. در اجرای این رهنمود، هفت شرکت دانش بنیان برای ساخت واکسن داخلی فعال شدند.

رهبر انقلاب با اعتقاد راسخ به شعار «ما می توانیم» و اعتماد به توانمندی جوانان ایرانی، این رویکرد را تا حصول نتیجه دنبال کرده و در نهایت نیز واکسن ایرانی کووایران برکت را در مقابل چشمان خبرگزاری های داخلی و خارجی دریافت نمودند.
انتشار خبر ساخت واکسن ایران برکت، دشمنان ایران و در راس آنها رسانه های غربی را شوکه کرد. جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای هند، چین، انگلیس، آمریکا و روسیه، ششمین کشور دنیا و اولین کشور در منطقه‌ی غرب آسیا بود که واکسن ضدکرونا را تولید می کرد. در عین حال، این موفقیت ایران به عنوان اولین کشور اسلامی، موجب مباهات مسلمانان جهان شده بود.

ناکامی دشمنان انقلاب برای ممانعت از ساخت واکسن داخلی در ایران، موجب تغییر رویکرد آنان شد و رسانه های غربی با کمک عوامل ضدانقلاب، سیاست ایجاد دوگانه‌سازی بین تولید واکسن داخلی و واردات واکسن خارجی را در دستورکار قرار دادند. این رسانه ها، دیدگاه مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت واردات از آمریکا و انگلیس را ممنوعیت واردات از کلیه کشورها القا کردند و گفتند: تولید واکسن ایرانی موجب ممنوعیت واردات واکسن شده و این امر نارضایتی مردم را در پی داشته است.
 سایت رادیو فردا با تکرار عبارت «ممنوعیت ورود واکسن خارجی» در تاریخ۲۲/مرداد/۱۴۰۰ در بخشی از یادداشت خود تحت عنوان «پشت پرده جلوگیری از خرید واکسن چیست؟» نوشت: «اگر تا به‌حال صحبت از کم‌کاری و سوءمدیریت در زمینه کووید ۱۹ در ایران بود، حالا مساله مخالفت نظام‌مند و جلوگیری عامدانه از ورود واکسن کرونا در میان است.»

رسانه های غربی در یک تحرک مشترک اینگونه القا می کردند که مردم ایران به واکسن های‌ داخلی اعتماد ندارند و طبق نظر رهبر انقلاب واردات واکسن خارجی نیز ممنوع شده است.
این القائات در حالی رقم می خورد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود پس از اظهارنظر منطقیخود مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس گفته بودند: «البتّه از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد.»

این نظر صریح رهبرانقلاب در مقاطع دیگری نیز بیان شده بود و برای مسئولین نظام، کاملا موضع رهبری برای واردات واکسن خارجی روشن بود.
در مقام عمل نیز ایران در چند مرحله از کشورهای روسیه، چین، هند، کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن واکسن وارد کرده بود که این روند ادامه دارد.در عین حال علیرغم ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس، واردات واکسن‌ با برندهای آمریکایی و انگلیسی که در کشور دیگری تولیده شده‌ باشند نیزهیچ‌گاه ممنوع نبوده است.
پُرواضح است که به دلیل تحریم های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران، تراکنش های بانکی در سطح بین المللی برای خرید و واردات واکسن، بسیار دشوار بود. برای مثال در جریان واردات واکسن از کوبا برای انتقال هشت تا پانزده میلیون دلار در دو قسط با تاخیر مواجه شدیم.   

واقعیت های صحنه نشان می دهد که ساخت واکسن داخلی هیچگاه موجب توقف یا کند شدن واکسن خارجی نشده است. تاکید رهبر انقلاب بر ساخت واکسن داخلی به کشورمان این قدرت را داد تا با اتکا بر تولید داخلی، در جنگ همه جانبه اقتصادی آمریکا علیه ایران پیروز شویم و در عین حال از منابع مطمئن خارجی نیز واکسن کرونا را علیرغم فشارهای غرب خریداری و وارد کردیم.
در واقع بیانات صریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم ممنوعیت واردات واکسن از خارج و تاکید ایشان برای تسریع در ساخت و استفاده از واکسن داخلی، توطئه دوگانه سازی «واکسن داخلی و واردات واکسن» را خنثی کرد و نشان داد که تولید واکسن ایرانی، مانع واردات واکسن خارجی نیست.

ایران در پنجاه سال گذشته یکی از کشورهای پیشتاز در ساخت واکسن بوده و انستیتو پاستور به عنوان یک موسسه‌ تحقیقاتی، تولیدی، خدماتی و آموزشی از سال 1920 یکی از قطب‌های مهم تولید واکسن در منطقه بوده است. دانشمندان ایرانی نیز در برهه کنونی، با تولید واکسن کرونا کاری کردند کارستان و بلاتردید در این مسیر، حمایت و هدایت رهبر معظم انقلاب نقش اصلی را ایفا کرده است. مردم ایران به این دستاورد ملی مباهات می کنند و دراجرای رهنمود رهبری، این افتخار ملی را به معنای واقعی کلمه، پاس خواهند داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1546577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    آقای پاک آیین لطفا پاک اظهار نظر نمایید. فعلا کشور ما از نظر کنترل کرونا و مرگ و میر با توجه به جمعیت بدترین در دنیا است. در حالیکه ما حداقل 160 میلیون دوز واکسن نیاز داریم تولید داخل حدود 2 میلیون دوز بوده. لطفا واقعیت را بیان نمایید.
  • ایرانی US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    تولید داخلی مایه سربلندی ایران و ایرانی است بشرطی که عقل با احساس و راستی با دروغ نیامیزد.چون مرگ ومیرها ی کرونایی خلاف این گفته هاست.