عبور ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیسی از فیلتر پارلمان؟ /شمارش معکوس آغاز شد

بررسی صلاحیت کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس به ایستگاه پایانی خود رسید و حال باید دید کدام وزرای پیشنهادی، رای اعتماد وکلای مردم را به دست می آورند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی صلاحیت مردان پیشنهادی کابینه سیزدهم، اصلی ترین بحث سیاسی روز کشور است. کابینه‌ای که به گمانه زنی‌ها مبنی بر فراجناحی بودن و حضور ۲ وزیر دولت روحانی در آن دست رد زد و حضور پر رنگ و لعاب یاران سابق محمود احمدی نژاد و برخی چهره های کم سابقه و جوان از ویژگی های آن است. 

صدای اعتراضات بلند شد

لیست کابینه پیشنهادی رئیس جمهور که رونمایی شد، صدای انتقادات و اعتراضات به فهرست وزرا هم بلند شد، صدایی که حتی از سوی اردوگاه راست هم شنیده می‌شد و از نارضایتی اصولگرایان روایت می‌کرد. یکی به حضور ۹ وزیر احمدی نژاد در کابینه خرده می‌گرفت، و دیگری از عدم فراجناحی بودن آن. گلایه ها از بی‌برنامه بودن وزرای پیشنهادی و بی‌تجربه بودن وزرای پیشنهادی هم کم نبود. 

این انتقادات نیز در حالی مطرح می شود که ابراهیم رئیسی، در دفاع از وزرای انتخابی‌اش گفت:« نسبت به اعضای کابینه بیان کردم در سامانه ای که فعال کردیم بسیاری از اسامی بارها تکرار شد اما چون دو وزارتخانه در زمان کمی مسئولشان انتخاب شد، اما نسبت به همه وزارتخانه ها ما نظرات را دریافت کردیم و برخی از اسامی در مدیریت های مختلف بارها و به دفعات تکرار شد. آقایان درباره سابقه ایثارگری خود نمی خواهند ریا شود اما این سابقه را دارا هستند و برای دولت ما افتخاری است که در خدمت این دوستان هستیم.» 

سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در انتقاد از کابینه پیشنهادی گفت:« آنچه که از ظاهر امر برمی‌آید معرفی این افراد به مجلس به خودی خود نمی‌تواند محل اشکال و ایراد آن‌هم از نظر صالح بودن و سلامت نفس‌شان باشد، پس ما نسبت به فرد با افراد مشکلی نداریم و ان شاءالله همه صالح هستند. اما نکته اساسی اینجاست که هر کسی را بهر کاری ساختند و برخی از این آقایان هم باید ببینند که آیا واقعاً برای جایگاهی که معرفی شده‌اند تجربه و شناخت و درک کافی را دارند یا خیر.» 

مرتضی طلایی، از چهره های شاخص اصولگرایان نیز بیان کرد:« کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست این سخنی کلی است. حرف بنده حرف سیاسیون و یک فرد سیاسی نیست و یا جریانات سیاسی نیست بلکه حرف کسی است که با بدنه نیروهای اجتماعی، افکار عمومی، اقشار مختلف و اصناف و بازاریان و کارمندان، کارگران، بانوان، ورزشکاران و ... ارتباط دارم. از این رو این گفته را به نمایندگی از افکار عمومی می گویم نه به نمایندگی از یک جریان سیاسی و یا جریانات سیاسی.»

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم گفت:« بنده چندان به این مسائل واقف نیستم اما در لیستی که منتشر شده ۹ نفر از آنها از مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند البته عیناً در آن جایگاهی که قبلاً بودند نیستند اما در لیست حضور دارند بقیه افرادی که در لیست هستند شناخت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد و افراد صاحب نامی نیستند یعنی کسانی نیستند که یا در کشور معروف باشند یا تجربه عملیاتی یا سیاسی داشته باشند.» 

مجلس، کدام وزرا را کنار می زند؟

از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه که ابراهیم رئیسی به مجلس رفت تا از وزرای مورد نظرش دفاع کند، تا به امروز که قرار است پرونده وزرای پیشنهادی بسته شود، وکلای مردم در جلسات پیاپی صبح و بعدازظهر به بررسی صلاحیت کابینه ابراهیم رئیسی پرداخته اند و امروز همه چشم ها خیره به ساختمان هرمی شکل بهارستان است تا ببیند، پارلمان نشین ها، به کدام وزرای پیشنهادی، مجوز ورود به پاستور را می دهند.

برخی حرف و حدیث‌ها و تحلیل ها حکایت از حذف ۳ تا ۵ وزیر پیشنهادی توسط مجلس حکایت دارد ولی برخی نیز معتقدند مجلس دولت نوپای رئیسی را در دست انداز بی وزیر ماندن نخواهد انداخت.

کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس درباره رد وزرای پیشنهادی می گوید؛« ما درباره دو نفر، وضعیت را پنجاه، پنجاه می بینیم فکر می کنم یکی وزیر پیشنهادی اقتصاد است و دیگری وزیر آموزش و پرورش.»

حسین سبحانی‌نیا، از فعالان سیاسی اصولگرا نیز از احتمال رد ۳ وزیر پیشنهادی خبر می دهد

اما عباس مقتدایی، از دیگر نمایندگان مجلس است که درباره رای اعتماد مجلس به وزرا تاکید دارد؛ « تشکیل کابینه بخش مهمی از روندهای آینده کشور است و به نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های به عمل آمده کابینه‌ای شکل خواهد گرفت که بتواند در بالاترین سطح خدمت رسانی کند. هنوز برای این که بگوییم چه حدی از کابینه رای می آورد زود است اما پیش‌بینی‌های قابل قبول این است که کلیت کابینه رای خواهد آورد اما میزان رای آوری هر یک از وزرا پیشنهادی مشخص نیست.»

* در جدول زیر، واکنش چهره‌های سیاسی به کابینه پیشنهادی سیزدهم را در ادامه می‌خوانید؛

ردیف

نام/ جناح

اظهارات

۱

یحیی ابراهیمی/ نماینده مجلس

* وزرای راه و شهرسازی، دفاع، بهداشت بیشترین رأی را در مجلس به دست می‌آورند و آموزش و پرورش کمترین رأی را به دست می‌آورد. ضعیف ترین آموزش و پرورش که ممکن است رد شود.

۲

ذبیح الله اعظمی/ نماینده مجلس

* فراکسیون مستقلین ولایی حدود ۶۰ نفر عضو دارد و در صحن علنی می تواند تعیین کننده باشد. البته هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته که به کدام وزیر رای خواهیم داد. وزیر آموزش و پرورش قطعاً چه در مجلس و چه فراکسیون مستقلین ولایی رای اعتماد نخواهد آورد.

* برخی از وزرا افرادی قوی، بعضی متوسط و دیگر وزیران ضعیف هستند. احتمالاً حدود ۵ وزیر یا مردود می‌شوند و یا رای حداقلی خواهند آورد. وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و تعاون کار و رفاه اجتماعی از وزیران پیشنهادی هستند که یا رای نخواهند آورد و یا با رای حداقلی در دولت سیزدهم حضور خواهند داشت.

۳

سیدرضا اکرمی/ فعال اصولگرا

*  آنچه که از ظاهر امر برمی‌آید معرفی این افراد به مجلس به خودی خود نمی‌تواند محل اشکال و ایراد آن‌هم از نظر صالح بودن و سلامت نفس‌شان باشد، پس ما نسبت به فرد با افراد مشکلی نداریم و ان شاءالله همه صالح هستند. اما نکته اساسی اینجاست که هر کسی را بهر کاری ساختند و برخی از این آقایان هم باید ببینند که آیا واقعاً برای جایگاهی که معرفی شده‌اند تجربه و شناخت و درک کافی را دارند یا خیر.

۴

روح الله جمعه‌ای/تحلیلگر سیاسی

* دولت یک نهاد متشکل و منسجمی است که کارهای اجرایی را بر عهده دارد و وزارتخانه‌ها اجزای دولت را تشکیل می دهند. مهمترین مسئله دولت، داشتن سیاست کلی است. در حال حاضر در رابطه با کابینه آقای رئیسی می بینیم که مشکلاتی در جامعه وجود دارد که حل آنها حیاتی است. در جامعه مشکلات اقتصادی، معیشتی و امنیتی را داریم و انتظار می رفت سیاست واحد مشخصی ارائه شود و بنابر آن نامزدهای وزارتخانه ها برنامه بدهند.

* چون برنامه کلی نداریم نوعی تشتت در برنامه های نامزدهای وزارت می بینیم. این مشکل متوجه مجلس هم می شود و نمی تواند نقد کند. بنابراین دولت باید مانیفست و سیاست راهبردی خود را ارائه کند. بر ۳ محور می توان دولت را تقسیم بندی کرد. یک محور سیاسی_امنیتی، دوم اقتصادی و سوم اجتماعی.

۵

محمدصالح جوکار/نماینده مجلس

* هنوز جمع بندی در این باره صورت نگرفته است اما کابینه رأی می‌آورد اما آراء متفاوت خواهد بود. درباره ضعیف ترین وزیر اظهارنظر نمی‌کنم اما درباره قوی‌ترین وزرا می‌توان به وزاری دفاع، کشور، وزیر امور خارجه، راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر کار و تعاون اشاره کرد.

۶

کامبیز خسروی/تحلیلگر سیاسی

* وزرایی که معرفی شدند نسبت به رای آوری در مجلس به سه دسته تقسیم می شود؛ دسته اول آنهایی که یا سابقه وزارت داشتند یا از خود مجلس هستند که به راحتی رای بالایی می آورند. تعدادی هم که سابقه ای برای احراز چنین جایگاهی ندارند و نه حتی در حد یک مدیر درجه دو میانی سابقه دارند، مشکل دارند. اگر مجالس دیگر –حتی اصولگرایان گذشته- بود قطعا این لیست ۷-۸ نفر مشکل داشتند و ۴-۵ نفر رای نمی آوردند. الان یکی دو نفر دچار مشکل هستند ولی ممکن است که رای بیاورند.

* آخرین لحظات هم لابی می شود و هم برخی وزارتخانه مانند تعاون، رفاه و کار یک سری اهرم هایی در شرکت های سرمایه گذاری و شستا دارد و قطعا این مجلس بسیار بسیار در بده بستان های گرفتن پست و هیئت مدیره از همه مجالس دیگر تعامل بیشتری دارد.

۷

کاظم دلخوش اباتری/ نماینده مجلس

* به نظر من غالب وزرای پیشنهاد شده افراد توانمندی هستند  و امیدواریم با استفاده از امکانات و نیروهای خودشان در کشور و اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند و کاری کنند که هم اصلاح  امور مدیریتی در کشور رخ دهد و هم به صورت جهادی، کار مردم انجام شود . البته دو سه نفر از وزرا هستند که تا حدودی ضعیف هستند که در صحن مجلس پیگیری خواهیم کرد. باید ببینیم آنها به چه صورت می خواهند عمل کنند.

* یقینا نمایندگان در مورد این چند نفر نقطه نظراتی دارند که باید وضعیت هر چه بیشتر روشن شود.

*{ در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برخی از افراد رد شوند یا همه وزرای پیشنهادی رأی می آورند}: ما درباره دو نفر، وضعیت را پنجاه، پنجاه می بینیم فکر می کنم یکی وزیر پیشنهادی اقتصاد است و دیگری وزیر آموزش و پرورش.

۸

جلیل رحیمی جهان‌آبادی/نماینده مجلس

* من فکر می کنم به جز وزیر آموزش و پرورش و احتمالا یکی از وزاری دیگر، بقیه وزرای کابینه رأی اعتماد می گیرند. به نظر من اکثریت قاطع کابینه رأی اعتماد می گیرند.

* حوزه تخصصی بنده فقط مسائل سیاست خارجی است و در سایر حوزه ها تخصصی ندارد که بخواهم درباره وزیری قضاوت کنم به نظر من وزرای قوی، متوسط و ضعیف در کابینه حضور دارند اما قوی ترین بخش کابینه رئیسی، بخش دفاعی و سیاست خارجی است. به ویژه وقتی برنامه امیرعبداللهیان را در کمیسیون شنیدم که مطرح کردند یک برنامه جامع و کاملی بود که البته اشراف خوبی به حوزه سیاست خارجی دارند. ضعیف ترین وزیر آموزش و پرورش است در مجموع حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و وزیر نیرو به شدت ضعیف است. درباره رد شدن آن نمی توانم اظهارنظر دقیقی داشته باشم اما باید دید در فضای مجلس چه اتفاقی رخ می دهد در مجموعه این سه وزیر جزو وزرای ضعیف هستند.

۹

حمیده زرآبادی/نماینده سابق مجلس

* باید صحبت نمایندگان را شنید. خیلی زود است برخورد مجلس را پیش بینی کنیم. بخش اول صحبتهای امروز درباره کلیات بود که مخالفت قوی و منسجمی نداشت. کلیات وزرا با توجه به انباشت مشکلات داخلی و رویدادهای بین الملل بسیار ضعیف است ولی مخالفت جدی نداشتیم. برآیند کلی من موافق بودن مجلس است. در بخش دوم هم سخنان قوی نبود. تشکلی قوی در آموزش و پرورش داریم که مجلس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته بعدی هم مخالفت شدید کمیسیون بود. صحبتهای روز گذشته آقای علم الهدی هم بی تاثیر نبود که گفته بود وزیر ناکارامد به رییس جمهور ارتباطی ندارد. این را در صحبتهای یک نماینده مخالف هم شنیدم.

* به نظر می رسد به کل کابینه رای می دهند و مخالفت جدی نداریم ولی در بخش دوم نسبت به برخی وزرا مخصوصا کسانی که مخاطبان زیادی دارند مجلس دارد محکم مخالفت می کند و نظر می دهد. کمتر به یاد دارم کمیسیون تخصصی محکم مخالفت کرده باشد. اگر اینها هیجانی نباشد تعدادی از وزرا رای نمی آورند. با این وضعیت دولت از پس مشکلات داخلی و مسایل بین المللی برنمی آید.

۱۰

حسین سبحانی‌نیا/ فعال اصولگرا

* در حال حاضر نمی‌شود به صورت قطعی در مورد کابینه اظهار نظر کرد چرا که مجموعه بحث‌ها باید انجام شود. اما طبیعی است که در یک مجموعه ۱۹ نفره یک کابینه، اکثریتی رأی بیاورند و تعداد اندکی هم در صد کمی از آرای نمایندگان را به خود اختصاص دهند و یا موفق نشوند که رأی و نظر نمایندگان را جلب کنند.

* در این دوره هم به همین ترتیب است، مباحث خوبی مطرح شده و دفاع وزرای پیشنهادی خوب بوده است اما آنچه از فضای عمومی مجلس و اظهار نظر نمایندگان می‌توان برداشت کرد، این نکته است که حدود ۳ نفر وزرای پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد از نمایندگان نشوند.

* البته با دفاعیات صورت گرفته فضا تغییر کرده است و حتی آن دسته از افرادی که در مظان رأی نیاوردن قرار داشتند، با دفاعیاتی که انجام دادند، توانستند تا حدودی فضا را به نفع خود تغییر دهند. در نهایت بحث‌ها، جمع‌بندی‌ها و آسیب‌پذیری برخی از وزرای پیشنهادی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و او در پایان این مباحث وقتی خواهد داشت، که از کابینه دفاع کند. معمولاً سعی می‌شود از زمان دفاع هر وزیری چند دقیقه‌ای وقت برای رئیس جمهور نگه داشته شود، که مجموع این دقایق بیش از یک ساعت می‌شود. رئیس جمهور طی این زمان در نظر گرفته شده، از کلیات کابینه و مخصوصا از وزرایی که احساس می‌کند، خطر رأی نیاوردن آنها بیش از بقیه است، دفاع می‌کند.

۱۱

رمضانعلی سنگدوینی/ نماینده مجلس

* آنچه از نظر من و خروجی کمیسیون و نمایندگان بوده این است که نظرشان مثبت است. بنده ۳۰ سال در نفت کار کردم بعد از انقلاب یک وزیر نفتی داشتیم که آن هم شهید تندگویان بود که دیگر از بدنه نفت، وزیری نداشتیم خوشبختانه آقای اوجی از بدنه نفت و دانش آموختگان دانشکده نفت است که بسیار حائز اهمیت است و فرد توانمندی است در بالادست نفت و شرکت ملی گاز و در بنیاد مستضعفان در بخش نفت و گاز آن و در ستاد اجرایی فرمان امام در بخش نفت و گاز کار کرده است و شرایط خوبی دارد.

*  به نظرم نمایندگان در مورد حدود سه، چهار وزیر  نظرشان چندان مثبت نیست انشالله جمع بندی را باید به روزهای آینده موکول کنیم تا ببینیم وضعیت چه خواهد شد احتمال می دهیم برخی از وزرا رد شوند ما در شرایط حساسی هستیم و این حساسیت به این و آن وزارت خانه محدود نیست بلکه به همه وزارتخانه ها مربوط است کشور در شرایط حساسی قرار گرفته است بنابراین می طلبد که ما در این شرایط حساس، نیروهای قوی داشته باشیم وزرایی داشت باشیم که انقلابی، جهادی، صادق، سالم، ایثارگر و تصمیم گیر باشند. این مسائل مهم است. متخصص باشند.

۱۲

اقبال شاکری/ نماینده مجلس

* اکثریت وزرا رأی می‌آورند اما دو، سه نفر از وزرا، لب مرز هستند. در واقع به بررسی های برنامه‌ها بستگی دارد. بهتر است در مورد ضعیف ترین و قوی ترین اظهارنظر نکنیم چون همه وزرا را ندیده ایم بنابراین نمی‌توان قاطعانه نظر داد.

۱۳

علیرضا شهبازی/ نماینده مجلس

* اکثر وزرایی که معرفی شدند رأی می آورند تعداد کمی از وزرا احتمال دارد که لب مرز باشند و تا آن زمان که معرفی رئیس جمهور صورت می گیرد باید دید نتیجه کار چه خواهد شد. این احتمال وجود دارد که تعدادی از وزرا رأی نیاورند. اسم نمی برم اما تعدادی از وزرا، وزرایی هستند که هم قبلا کار کردند و هم باتجربه هستند یقینا موفق هستند تعدادی هم که ناشناخته هستند باید بیشتر معرفی شوند.

۱۴

حسینعلی شهریاری/ نماینده مجلس

* فکر می کنم اکثریت قریب به اتفاق کابینه رأی می آورند. به نظر من ممکن است برخی رأی کمتری از مجلس بگیرند اما اکثریت رأی بسیار خوبی از مجلس می گیرند.

* وزیر امور خارجه، وزیر راه  و شهرسازی، دفاع  و وزیر کشور  رأی بسیار بالایی به دست می آورند. فراکسیون فرهنگیان در مورد وزیر آموزش و پرورش اعتراض زیادی دارند. البته دفاعی که شخص آقای رئیسی در مجلس از کابینه می‌کند در رأی نمایندگان بسیار تاثیرگذار است.

۱۵

مرتضی طلایی/ فعال اصولگرا

* اینکه افراد، افراد انقلابی و حزب اللهی هستند تردیدی نیست اما در کنار این ویژگی ها، موضوع کارآمدی بسیار مهم است، توانایی برای اداره کردن یک وزارتخانه نیز مهم است مدیریت برای ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاه ها و وزارتخانه‌های گوناگون در هیئت دولت مهم است، شناخت از جامعه و وظایف بسیار مهم است.

* وزیر محترمی که شنیدم در اظهاراتش گفته بود من وزیر کارم نه وزیر بیکاران. بنده صحت و سقم آن را نمی‌دانم اما این گونه شنیده‌ام. بنابراین مشخص است که از درون یک جمله‌ای، چه رویکردی را می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

* در نتیجه به نظر می‌رسد کابینه، کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست این سخنی کلی است. حرف بنده حرف سیاسیون و یک فرد سیاسی نیست و یا جریانات سیاسی نیست بلکه حرف کسی است که با بدنه نیروهای اجتماعی، افکار عمومی، اقشار مختلف و اصناف و بازاریان و کارمندان، کارگران، بانوان، ورزشکاران و ... ارتباط دارم. از این رو این گفته را به نمایندگی از افکار عمومی می گویم نه به نمایندگی از یک جریان سیاسی و یا جریانات سیاسی.

۱۶

محمد عطریانفر/ فعال اصلاح‌طلب

* بنده به عنوان فردی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر حامی رقیب رئیسی بودم، از ایشان انتظار داشتم با سابقه بسیار خوبی که در دوران حضور در مسند ریاست قوه قضاییه از خود به جا گذاشته بود، یک تیم بسیار قوی اصولگرا را برای تشکیل کابینه خود به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.

* انتظار این بود که قوی ترین وزرای دوران احمدی‌نژاد، در جایگاه کف خواسته‌های جامعه در کابینه پیشنهادی قرار بگیرند، اما در عمل شاهد هستیم که کابینه معرفی شده از نظر توانمندی، در سطح پایینی قرار دارد.

*{ با نقد وزرای معرفی شده از سوی سید ابراهیم رئیسی به پارلمان}: بخشی از کابینه معرفی شده فاقد سابقه اجرایی هستند، از سوی دیگر افرادی که عمدتاً در دوران احمدی‌نژاد در مسند وزارت قرار داشتند، کارنامه قابل قبولی در دوران مسئولیت از خود به جا نگذاشته‌اند.

۱۷

سید ناصر موسوی لارگانی/ نماینده مجلس

* بر اساس مطالب بیان شده در جلسه علنی هر فردی که به عنوان وزیر اطلاعات معرفی می شود باید مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گیرد. البته ممکن است ایشان به صورت لفظی و کلامی وزیری را تایید نکنند اما طبق قانون اساسی رهبری درباره مباحث امنیتی کشور وظایفی دارد و باید درباره صلاحیت وزرای اطلاعات نظر دهد، چون اطلاعات بسیار سری کشور در اختیار وزیر اطلاعات قرار می گیرد.

* خطیب با رای قاطعی وزیر اطلاعات خواهد شد.

۱۸

حسن لاسجردی/ تحلیلگر سیاسی

* با توجه به یکدستی دولت و مجلس برخی می گفتند همراهی و همدلی مجلس باعث رای به همه وزرا می شود و بر همه نقاط ضعف چشم پوشی می کند ولی نمایندگانی هم بودند که کابینه را مورد سوال قرار دادند. برخی وزرای معرفی شده تجربه و سوابق دارند و برخی گمنام و ناشناخته هستند. برخی دارای برنامه مناسبی نیستند. لذا نگاه دوم شکل گرفت که خیلی ها معتقدند مجلس، به برخی نامزدها و وزرا رای نخواهد داد. این نگاه هم قابل توجه است و بسیاری از نمایندگان بر این باورند شاید همه نامزدهای وزارت رای نیاورند و تا ۵-۶ نفر شاید نیاز به معرفی گزینه دیگر باشد.

* لابی‌من‌های مجلس مشغول فعالیت هستند.  نگاه‌ها حتما در روزهای آینده تغییر می کند و عدد رای اعتماد وقتی مشخص شود معلوم خواهد شد نگاه های مطرح شده تا چه اندازه ای درست است. باید صبر کرد تا بررسی ها در مجلس تمام شود و شاهد رای باشیم. با این همه به نظر می رسد مجلس نگاه همراهانه ای با دولت معرفی شده خواهد داشت. در بین گروههای تخصصی و اصناف و وزرای خاص، امکان دارد چند نامزد رای نیاورند. سوال اصلی اینجاست آیا نوع برخورد مجلس کامل است یا گزینش بین نامزدهای وزارت می کند؟ مجلس چشم خود را بر شرایط کشور و شکل تشکیل دولت می بندد و به همه وزرا رای می دهد؟

۱۹

عباس مقتدایی/ نماینده مجلس

* تشکیل کابینه بخش مهمی از روندهای آینده کشور است و به نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های به عمل آمده کابینه‌ای شکل خواهد گرفت که بتواند در بالاترین سطح خدمت رسانی کند. هنوز برای این که بگوییم چه حدی از کابینه رای می آورد زود است اما پیش‌بینی‌های قابل قبول این است که کلیت کابینه رای خواهد آورد اما میزان رای آوری هر یک از وزرا پیشنهادی مشخص نیست.

۲۰

علی موسوی/تحلیلگر سیاسی

* صحبت امروز کابینه ناظر بر سخنان وزرای پیشنهادی کابینه است. طرحهای دوستان را خواندم. آقای آشتیانی ۳۸ صفحه طرح داده اند. آقای محرابیان ۳۱ صفحه، آقای ساداتی نژاد ۷ صفحه دادند که اشل و فرم طرح را نداشت. نظام علمی طرح نویسی برای تصدی یک وزارتخانه را ندارد. آقای زارعپور حداقل ها را داشت. طرح ۱۹ صفحه ای آقای خاندوزی را خواندم. طرح آقای اوجی وزارت نفت را خواندم.

* برایم سوال شده برای تحول و تغییر بنیادین و اساسی با توجه به مشکلات کنونی کشور و اتفاقاتی که صحبت از جنگ اقتصادی و تحریم است، هنوز از رییس دولت برنامه ای را شاهد نیستیم. نیازمند این هستیم یک سند و نقشه راهبرد کلان و چه بسا جامع را داشته باشیم ولی تا الان چنین چیزی را شاهد نیستیم.

* از سویی طرحهای مطرح شده را گفتند طرح را کس دیگری نوشته و چه بسا غلطهای تایپی و نگارشی در طرحها را می بینیم. دقتی که یک وزارتخانه را قرار است مدیریت کند، نقاط ضعف و قوت را ببیند، اصلا وجود ندارد. ۲-۳ طرح شبیه به پایان نامه کارشناسی ارشد است. روی کلان دولت هم طرح و قالبی را ندیده ایم. عده ای از نامزدهای ریاست جمهوری گفته بودند طرح داریم. استماع صحبتهای نمایندگان هم درخور نبود.

۲۱

محمد مهاجری/ تحلیلگر سیاسی

* بحث فراجناحی بودن کابینه هم مطرح است. تعریفی از فراجناحی دارند که با واقعیت های جامعه منطبق نیست. این که بگویند ما نگاه سیاسی به وزرا نداریم این پذیرفته است. آقای رئیسی شخصیت طراز اول جناحی و سیاسی در کشور نبوده و نیست. در روحانیت مبارز عنصر تاثیرگذاری نبوده است. در فضای سیاسی هم هیچوقت به عنوان چهره حزبی سیاسی مطرح نبود. از این جهت که آقای رئیسی آدم سیاسی نیست، هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این لحاظ که نگاه جناحی ندارد. از این لحاظ هم تهدید است که افراد سیاسی به راحتی روی این افراد تاثیر می گذارند.

* آقای رئیسی به شدت در معرفی کابینه تحت تاثیر قرار داشت. این که می گوید فراجناحی، اگر حرف ایشان مطرح شود سخنش را می پذیریم. ولی در نتیجه می بینیم آدم ها جناحی اند. مگر آدم غیرجناحی در کشور داریم؟ می گوید من نگاه جناحی ندارم ولی محصول و خروجی جناحی است. اگر غیر از این بود چرا وزیری که باید در یک وزارتخانه کاملا تکنیکال کار کند در حالی که می توانست از جناح دیگری باشد، ولی اینطور نیست.

۲۲

محمود میرلوحی/ فعال اصلاح‌طلب

* ما اصلاح‌طلبان بنا را بر این داریم که از دولت جدید حمایت و کمک کنیم و مردم را به صبوری دعوت کنیم بلکه مشکلات حل شود اما خود اصولگرایان هم گله دارند؛ البته درست است بخشی‌شان سهم‌خواهی می‌کنند اما بخشی‌شان  مشخص است که از جنس سهم‌خواهی نیست و خودشان را نمی‌توانند قانع کنند.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امروز مشاهده می‌کنیم علیرغم شعارهایی که رئیس‌جمهور مبنی بر حضور زنان در کابینه داد، هیچ زنی برای پست وزارت معرفی نشده است، آیا زنان در کشور ما به آن درجه و جایگاه نرسیده‌اند که برای وزارت‌خانه‌ها معرفی شوند}: زنان به حق مطالبه می‌کنند و می‌گویند که ما چه جایگاهی در کابینه‌ها داریم؟ این همه تحصیلات و دانشگاه و تحول در کشور برای چیست؟

* هنگامی که ۵۰۰ هزار مهندس برجسته در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از آنها زنان مهندس هستند، آیا یک نفر نیست که در حوزه فناوری معرفی کنیم؟ در کشور بیش از نیمی از پزشکان زنان هستند که سهم بسزایی در کادر درمان دارند، آیا نمی‌شود یکی از آن‌ها را برای وزارت بهداشت معرفی کنیم؟ در آموزش و پرورش بیش از ۶۰ درصد معلمان زنان هستند، آن وقت چگونه نمی‌شود در این جمعیت یک وزیر زن پیدا شود؟

۲۳

محمد هاشمی رفسنجانی/ فعال اصلاح‌طلب

* بنده چندان به این مسائل واقف نیستم اما در لیستی که منتشر شده ۹ نفر از آنها از مدیران و وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند البته عیناً در آن جایگاهی که قبلاً بودند نیستند اما در لیست حضور دارند بقیه افرادی که در لیست هستند شناخت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد و افراد صاحب نامی نیستند یعنی کسانی نیستند که یا در کشور معروف باشند یا تجربه عملیاتی یا سیاسی داشته باشند.

* بنابراین کمتر کسی این افراد را می شناسد حتی یکی از نمایندگان مجلس که سخنگوی یکی از کمیسیون ها بود گفته بود حتی ما نام برخی از وزرایی که آقای رییسی به مجلس معرفی کردند را نمی دانیم. بنابراین‌ حضور وزرا و مدیران دولت احمدی نژاد که جزو اصولگرایان آن زمان بودند، حضور افرادی که چندان شناخته شده نیستند و عدم حضور چهره های شناخته شده ای از اصلاح طلبان یا دولت آقای روحانی در لیست کابینه رییسی  بیانگر این است که آن وعده ها و حرف های که در زمان انتخابات و حتی بعد از رأی آوردن در مراسم تنفیذ و تحلیف حکم مطرح شده هیچ کدام از آنها واقعیت ندارد و خلاف آن اظهارات مطرح شده است.

۲۴

عزت الله یوسفیان ملا/نماینده سابق مجلس

*{درباره  بررسی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس}: تا اینجا به نظر من وزیر آموزش و پرورش رای نخواهد آورد؛ چون فضای مجلس همراه با او نیست البته یکی دو وزیر دیگر هم ممکن است رای نیاورند با این حال سخنرانی رئیس جمهور در روز پایانی و قبل رای گیری و رایزنی ها در روز پایانی بر رای نمایندگان تاثیر زیادی خواهد داشت.

*{ درباره نحوه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس}: در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس تصریح شده است که کمیسیون های مجلس، برنامه های دولت و وزرا بررسی کرده و به صحن علنی گزارش دهند. این برنامه ها باید با قوانین بالادستی نظام مثل سیاست های کلی یا برنامه ۵ ساله و همچنین قوانین مدون کشور مغایرت نداشته باشد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1548180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =