خانه ملت نوشت:

مرتضی آقا تهرانی عضو فراکسیون روحانیون مجلس درباره صحبت‌های برخی افراد مبنی بر افزایش بودجه حوزه‌های علمیه، گفت: شهریه طلبه‌ها بسیار کم است؛ آنها وضع بدی دارند؛ از چند نفر طلبه سوال کنید شهریه‌شان چقدر است و بررسی کنید اصلا با این شهریه کسی می‌تواند زندگی کند یا خیر. ما در حوزه سه سطح مقدماتی،‌ متوسط  و عالی داریم که معادل دیپلم، ‌لیسانس و دکترا هستند. از طلبه‌های این مقاطع بپرسید شهریه‌شان چند است و ببینید با این اندازه‌ای که می‌گویند، آیا می‌شود زندگی کرد.

نماینده مردم تهران،‌ ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: پول طلبه‌ها برکت دارد زیرا طلبه اهل قناعت است و به آنچه که خدا به او می‌دهد رضایت دارد؛ برای او درس و تقوا مهم‌تر است و به قناعت زندگی می‌کنند؛ اما طلبه‌های حوزه این حرف‌ها را که می‌شنوند، بسیار ناراحت می‌شوند و ممکن است خیال کنند کسانی در این وسط پول را می‌خورند و این بدگمانی‌ها خوب نیست زیرا باعث اختلاف و گفتگوهایی می‌شود که نباید پیش آید.

وی با تاکید بر اینکه حوزه هیچ وقت دولتی نبوده اظهار کرد: حوزه هیچ وقت دولتی نبوده و اکنون نیز نیست و گاهی اوقات به آقایان حوزه پولی داده می‌شود، به عنوان خدمات برای خرید کامپیوتر یا کولر و غیره است تا به آنها کمکی بکنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: اگر مجلس بودجه‌ای را که برای یکی از دانشگاه‌های کشور اختصاص داده می‌شود، به کل حوزه‌های علمیه بدهد، حوزه‌های ایران آباد می‌شود، اما حاضر نیستند این کار را بکنند؛ در حالی‌که با انقلابی که ما کردیم، به شدت به حوزه‌های علمیه نیاز است زیرا کتب درسی و دانشگاهی باید اسلامی شود و برای اسلامی کردن عرصه‌های مختلف کشور باید از آقایان طلبه و حوزه مشورت بگیرند در غیر این صورت اسلامی نمی‌شود و در حد شعار باقی می ماند.

چندی پیش "جواد جوانفکر" مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بودجه سال جاری حوزه‌های علمیه را رقمی بالغ بر ۷۶۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده و گفته بود: با دقت و توجه ویژه رئیس‌جمهور محترم، این مبلغ در سال‌جاری به رقم خیره‌کننده ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که حاکی از ۲۲ برابر شدن آن است. چگونه می‌توان رئیس جمهور و دولتی که دارای چنین گرایش و نگرشی به مراکز علوم دینی است، به ضدیت با روحانیت متهم کرد؟

/29211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =