۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳

شاتل فضایی اندیور پس از 20 سال فعالیت، انجام 25 ماموریت فضایی و طی 184میلیون کیلومتر در فضا، ساعت 2:34 بامداد به وقت شرقی ایالات متحده در پایگاه فضایی کندی فرود آمد و برای همیشه بازنشسته شد.

اندیور در آخرین ماموریت خود توانست طیف‌سنج مغناطیسی آلفا را که برای شناسایی ماده تاریک و کهکشان‌های ساخته شده از پادماده طراحی شده، به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند.

شایان ذکر است شاتل فضایی در سفر بازگشت به زمین سوخت بسیار کمی به همراه دارد و به همین دلیل برخلاف هواپیماهای معمولی، امکان مانور زیادی ندارد. شاتل با سرعت بسیار زیاد حدود 20 ماخ (20 برابر سرعت صوت) وارد جو زمین می‌شود و در پروازی طولانی از غرب به شرق آمریکا، سرعت و ارتفاع خود را کاهش می‌دهد. تمام پرواز فرود به صورت گلایدر انجام می‌شود تا درنهایت در باند ویژه پایگاه فضایی کندی بر زمین بنشیند. 

قرار است این شاتل پس از پاکسازی از مواد سمی و تجهیزات پیشرفته به یکی از موزه‌های علم منتقل و در آنجا ماندگار شود. برای تماشای این فیلم، لحظاتی صبر کنید تا به سرور ناسا متصل شوید. این فیلم ترکیبی از تصاویر دوربین فیلم‌برداری معمولی و دوربین‌های دید در شب است که در آن، نواحی داغ‌تر، روشن‌تر نمایش داده می‌شوند. 

 

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =