چهار ضلعی خبر ساز انتخابات هیات رییسه پارلمان بخش خصوصی ایران با اعلام کاندیداتوری شجاع الدین بازرگانی رسما شکل گرفت.

پیش از اعلام کاندیداتوری رسمی بازرگانی، مثلثی از محمد نهاوندیان، علینقی خاموشی و اسدالله عسگر اولادی در مانیفست ذهنی فعالان بخش خصوصی برای انتخابات اتاق بازرگانی نقش بسته بود. مثلثی که با اضافه شدن شجاع الدین بازرگانی در قالب یک چهار ضلغی تا روز 25 خرداد حواشی انتخابات اتاق بازرگانی ایران را پیش خواهد برد. چهار ضلعی ای با طول های برابر، تاثیر گذار و عرض هایی که نقش مهمی در تشکیل این قواره ایفا کرده اند.

محمد نهاوندیان، رییس کنونی اتاق بازرگانی ایران را اگر یکی از طول های این چهار ضلعی در نظر بگیریم، نخستین روز های هفته جاری را زمان مناسبی برای اعلام کاندیداتوری خود تشخیص داد. نهاوندیان با اعلام کاندیداتوری خود دو گانه خاموشی- نهانودیان را تکمیل کرد تا فعالان اقتصادی بار دیگر تابلوی شمارش معکوس برای دوئل دوباره این دو چهره شاخص اتاق بازرگانی را روشن کنند. علینقی خاموشی که تمام سال های پس از انقلاب تا سال 86 به عنوان « شیخ التجار »  ایران شناخته شده بود در انتخابات سال در جدال انتخاباتی با نهاوندیان شکست خورد و صندلی ریاست اتاق بازرگانی را به نهاوندیان واگذار کرد.

اسد الله عسگر اولادی، از شناخته شده ترین چهره های پارلمان بخش خصوصی ایران و یار قدیمی علینقی خاموشی که پیش از عید خود را از جریان سنتی پارلمان بخش خصوصی ایران کنار کشیده و در قامت یک ائتلاف جدید پا به گارگزار انتخابات اتاق بازرگانی تهران گذاشته بود در واپسین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران رسما برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی اعلام آمادگی کرد.

درست در بزنگاهی که انتخابات اتاق بازرگانی ایران نیاز به یک ضلع دیگر اثر گذار داشت تا مثلث انتخاباتی به چهار ضلعی با طول های برابر تبدیل شود شجاع الدین بازرگانی برای حضور در هیات رییسه پارلمان بخش خصوصی اعلام کاندیداتوری کرد.

شجاع الدین بازرگانی که 4 سال پیش بیشترین تاثیر را بر  سکانس پایانی مستند « ریاست طولانی » علینقی خاموشی در راس اتاق بازرگانی داشت این بار خود قدم به میدانی گذاشته است تا نهاوندیان  رقیب جدی ای را در مقابل خود احساس کند. انتخاب نهاوندیان به عنوان رییس دوباره اتاق بازرگانی در شرایطی سخت تر خواهد شد که بازرگانی چهره بسیار پر نفوذی است. او اگر در جمع فعالان بخش خصوصی چهار سال پیش موفق شد با همراهی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاموشی را کنار بگذارد و به این طریق کاریزمای خود در میان فعالان بخش خصوصی را به تصویر بکشد در مقابل به عنوان اصلی ترین چهره ای از او نام برده می شود که توانست نظر مجلس برای استیضاح میرکاظمی را تغییر دهد. مسعود میرکاظمی در روز های سخت سال 87 به دلیل گرانی در لبه تیغ استیضاح نمایندگان ملت قرار گرفته بود اما این بازرگانی بود که با رایزنی های فراوان توانست آنان را مجاب کند که آدرس گرانی را اشتباهی پیدا کرده اند. او اکنون نیز در وزارت نفت و در دوره ای که میر کاظمی سکاندار وزارت نفت نیست و رییس جمهوری سرپرستی این وزارتخانه بزرگ اقتصادی را بر عهده دارد کماکان نقش حساس هماهنگی را تمرین می کند.

بازرگانی به حضور در پارلمان بخش خصوصی بیشتر از حضور در بدنه دولت ارج نهاد چه آنکه با وجود موقعیت های فراون احتمالی در سمت های دولتی در دولت دهم با میر کاظمی به وزارت نفت آمد و به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی او در یکی از  حساس ترین وزارتخانه کشور مشغول به کار شد تا زمان برای صرف حضور در پارلمان بخش خصوصی داشته باشد. شجاع الدین بازرگانی در پایان خدمت 30 ساله خود هم گویا تمایل چندانی برای حضور در بدنه دولت ندارد و گویا عزم خود را جزم کرده است تا در میان فعالان بخش خصوصی چهره تاثیر گذار تری از خود به نمایش بگذارد.

او در آخرین گفت و گوی رسمی خود در رابطه با سوابق مدیریتی خودش به این شکل توضیح داده است: « سوابق طولانی مدیریت ارشد در حوزه‌های مرتبط با منابع انسانی و آموزش دارم، مدیریت مستقیم بنگاه‌های تولیدی اعم از کشاورزی و دامپروری اتکا و گروه کشاورزی کوثر بنیاد شهید و نیز مدیریت عامل گروه صنایع غذایی سازمان اتکا را برعهده داشتم. رییس هیأت مدیره کشت و صنعت بزرگ مزرعه نمونه و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان اتکا بودم که در عرصه‌های تولیدی ـ صنعتی، تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت دارد. »

 وی ادامه می‌دهد: « در دوران تصدی معاونت هماهنگی و امور مجلس وزارت بازرگانی علاوه بر ارتباط بسیار خوب با نمایندگان محترم مجلس در فرآیند قانونگذاری مجلس قرار گرفتم و هم‌اکنون نیز ارتباط مستمر با نمایندگان محترم و کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارم. مسئولیت ستاد بودجه وزارت بازرگانی را برعهده داشتم و مجامع شرکت‌های بزرگ وزارت بازرگانی را مدیریت می‌کردم و اخیراً در وزارت نفت نیز در فرآیند فعالیت بنگاه‌ها و شرکت‌های عظیم تولیدی- صنعتی و توسعه‌ای صنعت عظیم نفت که پیشران اقتصادی کشور است، قرار گرفته‌ام. »


وی اضافه می‌کند: « از نزدیک در کشاکش دغدغه‌ها، نیازها و شرایط داخل بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی قرار دارم و به موانع و مشکلات فضای کسب و کار کشور آشنا هستم و به الزامات و اقتضائات آن نیز آگاهی نسبی دارم. »


او می‌گوید: در پایان سنوات 30 سال خدمت دولتی و بواسطه عضویت در هیأت مدیره شرکت تایدواتر به عنوان نماینده بخش خصوصی در اتاق تهران انتخاب شده‌ام و از نزدیک به حوزه حمل و نقل و امور گمرکی نیز بصورت نسبی آشنایی دارم.شجاع‌الدین بازرگانی که اینک به نمایندگی از بخش خصوصی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و ایران شده است در دوره پنجم عضو هیأت رییسه اتاق تهران و در دوره ششم (فعلی) نایب ‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است. وی در دوره ششم به عنوان رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی فعالیت کرد.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =