شاه‌نقش «پیمان معادی»  با لهجه کردی/ روایتی شیرین که یک واقعه تلخ را به تصویر می‌کشد

خراسان نوشت: فیلم «درخت گردو» در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر رونمایی شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. این فیلم یکی از شانس‌های گیشه به حساب می‌آمد، اما شیوع کرونا باعث شد سال 99 اکران نشود و اکنون پس از گذشت یک سال و نیم روی پرده سینما برود.

 قرار بود فیلم سوم شهریورماه به نمایش دربیاید، اما به دلیل آماده نبودن برای اکران، نمایش آن یک هفته به تعویق افتاد.

تاثیرگذار و واقعی

فیلم «درخت گردو» واقعه تلخ بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌کشد و برشی از زندگی واقعی فردی به نام «قادر مولان‌پور» را در سال 1366 روایت می‌کند. این شخصیت در بمباران شیمیایی خانواده خود را از دست می‌دهد و یکی از قربانیان این فاجعه است. محمدحسین مهدویان در این فیلم مانند آثار قبلی‌اش، روایتی مستندگونه از واقعه غم‌انگیز بمباران شیمیایی سردشت دارد و با فضاسازی خوب و باورپذیر، این جنایت را به تصویر می‌کشد. مهدویان موفق می‌شود مخاطب را تحت تاثیر قرار ‌دهد و احساسات او را برانگیزد، در نتیجه تماشاگر کاملا از ابتدا تا انتها با فیلم همراه می‌شود.

یک بازی درخشان و یک حضور متفاوت

یکی از نقاط قوت «درخت گردو» گریم خوب بازیگران است. گریم پیمان معادی و هیبت او کاملا یادآور چهره یک مرد کُرد است و مهران مدیری با چهره جدیدی در فیلم دیده می‌شود. در باره پیمان معادی، بازی درخشان او نیز به باورپذیری شخصیت اش کمک کرده است. اولین چالش معادی برای ایفای این نقش سخت، ادای لهجه کردی بوده که بسیار خوب از این چالش عبور کرده. او که در فیلم بیشتر به زبان فارسی و با لهجه کردی صحبت می‌کند، به اندازه‌ای روی لهجه‌اش تسلط دارد که مخاطب فراموش می‌کند واقعا کُرد نیست. معادی با بازی فوق‌العاده‌اش بی‌قراری و تلاش «قادر» برای نجات فرزندانش را به خوبی به نمایش می‌گذارد و به تاثیرگذاری فیلم کمک زیادی می‌کند. او با بازی مسلط خود، فروپاشی تدریجی یک پدر پس از اتفاقاتی که برای خانواده‌اش رخ می‌دهد را نشان می‌دهد. برخلاف او، مهران مدیری در نقش پزشک قصه حضور چشمگیری در فیلم ندارد. او نتوانسته لکنت زبان این شخصیت را به درستی نشان بدهد و بازی تصنعی‌اش انتظارات را برآورده نمی‌کند. مینا ساداتی نیز علاوه بر بازیگر به عنوان راوی در این فیلم حضور دارد و نریشن فیلم با صدای او ضبط شده است، هرچند این نریشن کمک زیادی به روایت فیلم نمی‌کند.

نقطه ضعف فیلم

یکی از ضعف‌های مهم «درخت گردو» در روایت چنین جنایت دردناکی، نپرداختن به عاملان آن و دیدگاه فیلم درباره آن‌هاست. همان ابتدا «هما» در نریشن خود، روایت عجیبی از شروع این فاجعه و ریختن بمب‌های شیمیایی توسط هواپیماهای عراقی بر سر مردم دارد. در بخش‌هایی از این نریشن، ماجرا طوری گفته می‌شود که انگار جنگنده‌های بعثی ناچار به بمباران بودند و بمب‌های شیمیایی اتفاقی در منطقه سردشت فرود آمده است! در بخشی دیگر نیز اشاره می‌شود که حتما این خلبانان هم خانواده‌ای داشته‌اند که منتظرشان بوده‌اند. توجیه اقدام آنان و روایت خنثی فیلم از اقدام عاملان فاجعه سردشت، نقطه ضعف مهمی برای به تصویر کشیدن این واقعه تاریخی است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1551407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =