انتخابات مغرب؛ شکست حزب حاکم در مقابل احزاب لیبرال

ایرنا نوشت: با پایان رای گیری انتخابات مجلس مغرب و شمارش آرا، حزب حاکم عدالت و توسعه در مقابل احزاب لیبرال شکست خورد.

تارنمای شبکه خبری الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد که حزب حاکم مغرب نتیجه انتخابات روز گذشته مجلس این کشور را به احزاب لیبرال واگذار کرد.

«عبد الوافی الفتیت»، ویز کشور مغرب گفت که حزب لیبرال «ائتلاف ملی مستقلین» در انتخابات پارلمانی مغرب با کسب ۹۷ کرسی پیروز این رقابت شد.

وی افزود که در پایان شمارش آرا، حزب اصالت و پیشرفت ۸۲ کرسی، حزب استقلال ۷۸ کرسی، اتحاد سوسیالیست ۳۵ کرسی، حزب جنبش مردمی ۲۶ کرسی، پیشرفت و سوسیالیسم ۲۰ کرسی، اتحاد مشروطه خواه ۱۸ کرسی و عدالت و توسعه (حزب حاکم) ۱۲ کرسی به دست آوردند.

وزیر کشور مغرب ادامه داد که بقیه احزاب این کشور نیز در مجموع ۱۲ کرسی کسب کردند.

لافتیت گفت که میزان مشارکت در دو انتخابات پارلمانی و شورای محلی این دوره ۵۰.۳۵ درصد بود در حالی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ این رقم ۴۲ درصد بود.

حزب میانه رو عدالت و توسعه که در پی انقلاب مغرب و  اعتراضات معروف به «بهار عربی» موفق به تشکیل دولت شده بود در دو انتخابات سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ پیروز رقابت ها بود.

در عین حال حزب عدالت و توسعه که برخی پیش بینی کرده بودند درصد بالایی از آرا انتخابات این دوره را به دست آورده، همزمان با بسته شدن صندوق های رای اعلام کرد که تخلفات و قانون شکنی هایی در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است.

طبق معمول، ملک محمد ششم پادشاه مغرب پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات با یکی از اعضای حزبی که بیشترین درصد آرا را به دست آورده است برای تعیین نخست وزیر دیدار می کند.

مجلس نمایندگان مغرب ۳۹۵ کرسی دارد و بر اساس اعلام وزارت کشور، برای کسب این کرسی‌ها ۶ هزار و ۸۱۵ نفر نامزد شدند و در این انتخابات یک هزار و ۷۰۴ لیست نامزدی (ائتلافی) وجود دارد که به طور متوسط برای کسب یک کرسی مجلس ۱۷ نامزد با یکدیگر رقابت کردند.

برای انتخابات شوراهای شهر مغرب نیز بیش از ۱۵۷ هزار و ۵۶۹ نفر نامزد شدند.  

پادشاه مغرب ۹۰ کرسی مجلس را به زنان اختصاص داده است و ۳۰۵ کرسی دیگر در بقیه لیست‌های انتخاباتی پیروز اعم از نامزدهای زن یا مرد تقسیم شده است.  

پس از پایان رای گیری توسط وزارت کشور شعب اخذ رای در مراکز بسته و و شمارش آرا آغاز شد.  

در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس مغرب، «محمد ششم» پادشاه این کشور مطابق با اختیارات خود که در متن قانون اساسی مغرب تنظیم شده،  یکی از اعضای حزبی که بیشترین کرسی را به دست آورده را بنا به پیشنهاد سایر اعضای این حزب به عنوان نخست وزیر منصوب خواهد کرد.

با این حال، کاخ پادشاهی محمد ششم همچنان منبع اصلی تصمیمات و جهت گیری راهبردی کشور ۳۶ میلیون نفری مغرب است؛  کشوری که پس از امارات، بحرین و سودان با پشت کردن به آرمان های مردم فلسطین با رژیم اشغالگر قدس سازش کرد.   

در انتخابات سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ حزب عدالت و توسعه اسلامی بیشترین کرسی مجلس مغرب را به دست آورد و این حزب این دوره نیز امیدوار بود که با کسب بیشترین آرا در انتخابات امسال برای سومین دوره متوالی پست نخست وزیری (ریاست دولت) را از آن خود کند.  

حزب عدالت و توسعه اسلامی مغرب به دنبال اعتراض های سال ۲۰۱۱ در خاورمیانه و شمال آفریقا تشکیل شد و در دوره گذشته انتخابات مجلس مغرب توانست با  کسب  ۱۲۵ کرسی از ۳۹۵ کرسی مجلس برای دومین بار پی در پی ریاست دولت این کشور را به دست گیرد.  

احزاب «عدالت و توسعه» (۱۲۵ کرسی)، «ائتلاف ملی مستقلین» (۳۷ کرسی)، «جنبس جنبش»   (۲۷ نماینده)،    «اتحاد سوسیالیست»   (۲۰ نماینده) و «اتحاد مشروطه خواه» (۲۳ کرسی) مجلس کنونی مغرب را تشکیل می‌دهند.  

احزاب «استقلال» و «اصالت و پیشرفت» از مهمترین احزاب مخالفت دولت کنونی در مغرب هستند. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =